Pembinaan ayat Bahasa Arab dalam kalangan lepasan Sekolah Menengah Agama
Pengajaran bahasa Arab di sekolah menengah agama di Malaysia telah pun bermula sejak dari tingkatan satu lagi. Subjek tersebut dibahagikan kepada empat kemahiran. Kemahiran menulis merupakan kemahiran yang penting kerana pelajar perlu menulis untuk menjawab peperiksaan. Isu yang timbul ialah pela...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit UKM
2012
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/4931/1/pp%2520555_569.pdf http://journalarticle.ukm.my/4931/ http://pkukmweb.ukm.my/~ppbl/Gema/gemahome.html |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Pengajaran bahasa Arab di sekolah menengah agama di Malaysia telah pun bermula sejak
dari tingkatan satu lagi. Subjek tersebut dibahagikan kepada empat kemahiran.
Kemahiran menulis merupakan kemahiran yang penting kerana pelajar perlu menulis
untuk menjawab peperiksaan. Isu yang timbul ialah pelajar lemah membina ayat dengan
baik. Tujuan kajian ini adalah bagi melihat tahap pelajar dalam membina ayat melalui
penyusunan perkataan, penyambungan ayat dan menulis karangan. Bagi mendapatkan
data, satu set borang soal selidik yang mengandungi tiga bahagian tersebut diedarkan
kepada 200 pelajar lepasan sekolah menengah agama di Malaysia yang sedang mengikuti
pengajian di Universiti Sains Islam Malaysia. Dapatan kajian menunjukkan tahap mereka
dalam menyusun perkataan adalah baik. Dalam menyambung ayat pula adalah sederhana.
Manakala dalam menulis karangan tahap mereka adalah lemah. |
---|