Hubungan kecederaan trafik dengan pembangunan ekonomi Malaysia

World Health organization (WHO) telah meramalkan menjelang tahun 2020 kecederaan trafik (KT)akibat daripada kemalangan jalan raya merupakan antara ancaman kesihatan (termasuk kematian, kecederaan parah dan ringan)utama kepada penduduk dunia terutama penduduk di negara-negara membangun. Seterusnya KT...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Nizam Ahmat,, Nor Ghani Md. Nor,, Ahmad Mohd Zin,, Abu Hassan Shaari Mohd Nor,
Format: Article
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2011
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/4807/
http://www.ukm.my/penerbit/jem.htm
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ukm.journal.4807
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.48072012-05-24T02:22:02Z http://journalarticle.ukm.my/4807/ Hubungan kecederaan trafik dengan pembangunan ekonomi Malaysia Nizam Ahmat, Nor Ghani Md. Nor, Ahmad Mohd Zin, Abu Hassan Shaari Mohd Nor, World Health organization (WHO) telah meramalkan menjelang tahun 2020 kecederaan trafik (KT)akibat daripada kemalangan jalan raya merupakan antara ancaman kesihatan (termasuk kematian, kecederaan parah dan ringan)utama kepada penduduk dunia terutama penduduk di negara-negara membangun. Seterusnya KT juga menyebabkan negara yang terlibat kerugian harta benda benilai berbillion ringgit setiap tahun. Sebagai salah sebuah negara yang pesat membangun, Malaysia tidak terkecuali daripada menghadapi permasalahan di atas. Sebagai contoh pada tahun 2006, dari segi harakinya KT merupakan penyebab kematian keenam tertinggi diMalaysia dan ketiga untuk bilangan pesakit yang dimasukkan kehospital. Oleh itu kajian ini bertujuan untuk menguji hubungan antara kecederaan trafik dengan petumbuhan ekonomi berdasarkan rangka kerja keluk environmental kuznets curves dengan menggunakan data-data siri masa Malaysia dari tahun 1979 hingga 2007. Hipotesis kepada teori ini menyatakan bahawa wujudnya hubungan keluk berbentuk U terbalik (inverted-U) antara kadar kematian akibat daripada kemalangan jalan raya dengan tahap pembangunan ekonomi. Dapatan kajian telah dapat membuktikan wujudnya hubungan seperti diatas seterusnya menyokong dapatan kajian oleh beberapa pengkaji terdahulu di negara maju. Untuk menilai keberkesanan dasar, kesan peningkatan pendapatan individu kepada permintaan untuk tahap keselamatan yang lebih tinggi. pembentukan pelbagai dasar dan institusi serta perlaksanaan undang-undang jalan raya yang tegas, bukanlah semata-mata sebab kepada penurunan kadar kematian dan kecederaan. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2011 Article PeerReviewed Nizam Ahmat, and Nor Ghani Md. Nor, and Ahmad Mohd Zin, and Abu Hassan Shaari Mohd Nor, (2011) Hubungan kecederaan trafik dengan pembangunan ekonomi Malaysia. Jurnal Ekonomi Malaysia, 45 . pp. 81-87. ISSN 0127-1962 http://www.ukm.my/penerbit/jem.htm
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Perpustakaan Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
description World Health organization (WHO) telah meramalkan menjelang tahun 2020 kecederaan trafik (KT)akibat daripada kemalangan jalan raya merupakan antara ancaman kesihatan (termasuk kematian, kecederaan parah dan ringan)utama kepada penduduk dunia terutama penduduk di negara-negara membangun. Seterusnya KT juga menyebabkan negara yang terlibat kerugian harta benda benilai berbillion ringgit setiap tahun. Sebagai salah sebuah negara yang pesat membangun, Malaysia tidak terkecuali daripada menghadapi permasalahan di atas. Sebagai contoh pada tahun 2006, dari segi harakinya KT merupakan penyebab kematian keenam tertinggi diMalaysia dan ketiga untuk bilangan pesakit yang dimasukkan kehospital. Oleh itu kajian ini bertujuan untuk menguji hubungan antara kecederaan trafik dengan petumbuhan ekonomi berdasarkan rangka kerja keluk environmental kuznets curves dengan menggunakan data-data siri masa Malaysia dari tahun 1979 hingga 2007. Hipotesis kepada teori ini menyatakan bahawa wujudnya hubungan keluk berbentuk U terbalik (inverted-U) antara kadar kematian akibat daripada kemalangan jalan raya dengan tahap pembangunan ekonomi. Dapatan kajian telah dapat membuktikan wujudnya hubungan seperti diatas seterusnya menyokong dapatan kajian oleh beberapa pengkaji terdahulu di negara maju. Untuk menilai keberkesanan dasar, kesan peningkatan pendapatan individu kepada permintaan untuk tahap keselamatan yang lebih tinggi. pembentukan pelbagai dasar dan institusi serta perlaksanaan undang-undang jalan raya yang tegas, bukanlah semata-mata sebab kepada penurunan kadar kematian dan kecederaan.
format Article
author Nizam Ahmat,
Nor Ghani Md. Nor,
Ahmad Mohd Zin,
Abu Hassan Shaari Mohd Nor,
spellingShingle Nizam Ahmat,
Nor Ghani Md. Nor,
Ahmad Mohd Zin,
Abu Hassan Shaari Mohd Nor,
Hubungan kecederaan trafik dengan pembangunan ekonomi Malaysia
author_facet Nizam Ahmat,
Nor Ghani Md. Nor,
Ahmad Mohd Zin,
Abu Hassan Shaari Mohd Nor,
author_sort Nizam Ahmat,
title Hubungan kecederaan trafik dengan pembangunan ekonomi Malaysia
title_short Hubungan kecederaan trafik dengan pembangunan ekonomi Malaysia
title_full Hubungan kecederaan trafik dengan pembangunan ekonomi Malaysia
title_fullStr Hubungan kecederaan trafik dengan pembangunan ekonomi Malaysia
title_full_unstemmed Hubungan kecederaan trafik dengan pembangunan ekonomi Malaysia
title_sort hubungan kecederaan trafik dengan pembangunan ekonomi malaysia
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2011
url http://journalarticle.ukm.my/4807/
http://www.ukm.my/penerbit/jem.htm
_version_ 1643736208780558336
score 13.214268