Konteks keluarga dan hubungannya dengan penglibatan ibu bapa dalam pendidikan anak-anak di Sekolah Menengah (Family context and its relationship with parental involvement in their children’s education in secondary schools)

Kajian ini dijalankan bertujuan mengkaji sejauh mana ibu bapa melibatkan diri dalam pendidikan anak-anak ketika di sekolah menengah. Kajian ini berfokus sepenuhnya kepada murid sebagai sampel. Peserta kajian keseluruhannya terdiri daripada murid-murid tingkatan empat dari sekolah menengah bantuan...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Abd.Razak Zakaria,, Noraini Mohd Salleh,
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit UKM 2011
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/4365/1/JP36%281%29%2520Chap%25204new.pdf
http://journalarticle.ukm.my/4365/
http://www.ukm.my/jurfpend/index.html
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ukm.journal.4365
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.43652016-12-14T06:35:52Z http://journalarticle.ukm.my/4365/ Konteks keluarga dan hubungannya dengan penglibatan ibu bapa dalam pendidikan anak-anak di Sekolah Menengah (Family context and its relationship with parental involvement in their children’s education in secondary schools) Abd.Razak Zakaria, Noraini Mohd Salleh, Kajian ini dijalankan bertujuan mengkaji sejauh mana ibu bapa melibatkan diri dalam pendidikan anak-anak ketika di sekolah menengah. Kajian ini berfokus sepenuhnya kepada murid sebagai sampel. Peserta kajian keseluruhannya terdiri daripada murid-murid tingkatan empat dari sekolah menengah bantuan penuh kerajaan. Kajian ini melibatkan seramai 950 murid. Kajian tinjauan ini menggunakan sepenuhnya soal selidik dalam mendapatkan data. Persampelan rawak dilakukan dalam memilih sampel kajian. Lokasi bandar dan luar bandar diambil kira dalam penentuan pemilihan sampel kajian. Data-data berskala Likert dianalisis sepenuhnya secara inferensi menggunakan Predictive Analytics Software (PASW) manakala data soalan terbuka dianalisis secara deskriptif. Kekuatan kedua-dua kaedah penganalisisan digunakan bagi menjawab persoalan kajian. Analisis regresi menunjukkan bahawa komponen konteks keluarga memberikan sumbangan 44.5 peratus daripada penglibatan ibu bapa di rumah berbanding hanya 16.0 peratus penglibatan ibu bapa di sekolah. Secara keseluruhan, didapati konteks keluarga memberikan sumbangan 41.1 peratus untuk penglibatan (rumah dan sekolah). Manakala faktor bangsa, bilangan adik-beradik, tahap pendidikan ibu, tahap pendidikan bapa, pekerjaan ibu dan pekerjaan bapa hanya berkorelasi secara signifikan dengan penglibatan ibu bapa di rumah. Kajian ini mendapati penglibatan ibu bapa dalam pendidikan ketika anak-anak di sekolah menengah bukan faktor utama anak-anak mereka berjaya dalam pelajaran. Anak-anak masih memperolehi pencapaian akademik yang baik meskipun tanpa penglibatan ibu bapa. Konteks keluarga yang kondusif dan harmoni mampu merangsang anak-anak berjaya dalam pelajaran. Walaupun penglibatan ibu bapa penting dalam meningkatkan pencapaian akademik anak-anak tetapi konteks keluarga merupakan faktor utama yang mempengaruhi pencapaian anak-anak tersebut. Justeru, lebih bermakna jika usaha ke arah kejayaan anak-anak di sekolah mengambil strategi yang lebih holistik dengan memperkukuhkan institusi keluarga dan mewujudkan hubungan kekeluargaan yang sihat. Penerbit UKM 2011 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/4365/1/JP36%281%29%2520Chap%25204new.pdf Abd.Razak Zakaria, and Noraini Mohd Salleh, (2011) Konteks keluarga dan hubungannya dengan penglibatan ibu bapa dalam pendidikan anak-anak di Sekolah Menengah (Family context and its relationship with parental involvement in their children’s education in secondary schools). Jurnal Pendidikan Malaysia, 36 (1). pp. 35-44. ISSN 0126-6020 / 2180-0782 http://www.ukm.my/jurfpend/index.html
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Perpustakaan Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Kajian ini dijalankan bertujuan mengkaji sejauh mana ibu bapa melibatkan diri dalam pendidikan anak-anak ketika di sekolah menengah. Kajian ini berfokus sepenuhnya kepada murid sebagai sampel. Peserta kajian keseluruhannya terdiri daripada murid-murid tingkatan empat dari sekolah menengah bantuan penuh kerajaan. Kajian ini melibatkan seramai 950 murid. Kajian tinjauan ini menggunakan sepenuhnya soal selidik dalam mendapatkan data. Persampelan rawak dilakukan dalam memilih sampel kajian. Lokasi bandar dan luar bandar diambil kira dalam penentuan pemilihan sampel kajian. Data-data berskala Likert dianalisis sepenuhnya secara inferensi menggunakan Predictive Analytics Software (PASW) manakala data soalan terbuka dianalisis secara deskriptif. Kekuatan kedua-dua kaedah penganalisisan digunakan bagi menjawab persoalan kajian. Analisis regresi menunjukkan bahawa komponen konteks keluarga memberikan sumbangan 44.5 peratus daripada penglibatan ibu bapa di rumah berbanding hanya 16.0 peratus penglibatan ibu bapa di sekolah. Secara keseluruhan, didapati konteks keluarga memberikan sumbangan 41.1 peratus untuk penglibatan (rumah dan sekolah). Manakala faktor bangsa, bilangan adik-beradik, tahap pendidikan ibu, tahap pendidikan bapa, pekerjaan ibu dan pekerjaan bapa hanya berkorelasi secara signifikan dengan penglibatan ibu bapa di rumah. Kajian ini mendapati penglibatan ibu bapa dalam pendidikan ketika anak-anak di sekolah menengah bukan faktor utama anak-anak mereka berjaya dalam pelajaran. Anak-anak masih memperolehi pencapaian akademik yang baik meskipun tanpa penglibatan ibu bapa. Konteks keluarga yang kondusif dan harmoni mampu merangsang anak-anak berjaya dalam pelajaran. Walaupun penglibatan ibu bapa penting dalam meningkatkan pencapaian akademik anak-anak tetapi konteks keluarga merupakan faktor utama yang mempengaruhi pencapaian anak-anak tersebut. Justeru, lebih bermakna jika usaha ke arah kejayaan anak-anak di sekolah mengambil strategi yang lebih holistik dengan memperkukuhkan institusi keluarga dan mewujudkan hubungan kekeluargaan yang sihat.
format Article
author Abd.Razak Zakaria,
Noraini Mohd Salleh,
spellingShingle Abd.Razak Zakaria,
Noraini Mohd Salleh,
Konteks keluarga dan hubungannya dengan penglibatan ibu bapa dalam pendidikan anak-anak di Sekolah Menengah (Family context and its relationship with parental involvement in their children’s education in secondary schools)
author_facet Abd.Razak Zakaria,
Noraini Mohd Salleh,
author_sort Abd.Razak Zakaria,
title Konteks keluarga dan hubungannya dengan penglibatan ibu bapa dalam pendidikan anak-anak di Sekolah Menengah (Family context and its relationship with parental involvement in their children’s education in secondary schools)
title_short Konteks keluarga dan hubungannya dengan penglibatan ibu bapa dalam pendidikan anak-anak di Sekolah Menengah (Family context and its relationship with parental involvement in their children’s education in secondary schools)
title_full Konteks keluarga dan hubungannya dengan penglibatan ibu bapa dalam pendidikan anak-anak di Sekolah Menengah (Family context and its relationship with parental involvement in their children’s education in secondary schools)
title_fullStr Konteks keluarga dan hubungannya dengan penglibatan ibu bapa dalam pendidikan anak-anak di Sekolah Menengah (Family context and its relationship with parental involvement in their children’s education in secondary schools)
title_full_unstemmed Konteks keluarga dan hubungannya dengan penglibatan ibu bapa dalam pendidikan anak-anak di Sekolah Menengah (Family context and its relationship with parental involvement in their children’s education in secondary schools)
title_sort konteks keluarga dan hubungannya dengan penglibatan ibu bapa dalam pendidikan anak-anak di sekolah menengah (family context and its relationship with parental involvement in their children’s education in secondary schools)
publisher Penerbit UKM
publishDate 2011
url http://journalarticle.ukm.my/4365/1/JP36%281%29%2520Chap%25204new.pdf
http://journalarticle.ukm.my/4365/
http://www.ukm.my/jurfpend/index.html
_version_ 1643736051903102976
score 13.211869