Patron-client relationship in peasant society: a theoretical critique and a re-evaluation of its application to Malay peasant society

Keadaan hubungan patron-client yang wujud dan berfungsi dalam masyarakat tani telah diperhatikan oleh ramai sarjana sebagai hasil "jurang sosial". Pada kebiasaannya jurang ini adalah jurang fizikal yang selari dengan jurang rural-urban, dan memisahkan penduduk-penduduk kampung dengan dunia...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Shamsul Amri Baharuddin,
Format: Article
Published: Universiti Kebangsaan Malaysia 1980
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/4107/
http://pkukmweb.ukm.my/penerbit/jdem17-6.html
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ukm.journal.4107
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.41072012-04-04T03:43:04Z http://journalarticle.ukm.my/4107/ Patron-client relationship in peasant society: a theoretical critique and a re-evaluation of its application to Malay peasant society Shamsul Amri Baharuddin, Keadaan hubungan patron-client yang wujud dan berfungsi dalam masyarakat tani telah diperhatikan oleh ramai sarjana sebagai hasil "jurang sosial". Pada kebiasaannya jurang ini adalah jurang fizikal yang selari dengan jurang rural-urban, dan memisahkan penduduk-penduduk kampung dengan dunia luar. Andaian mengenai perseimbangan antara ruang sosial dan geografi telah menjadi model yang popular dan terpenting bagi menghuraikan hubungan patron-client. Kertas ini mengutarakan satu kritik terhadap konsepsi seumpama itu dan sebaliknya menyarankan dua alternatif. Pertamanya tidak ada jurang dalam struktur sosial masyarakat. Apa yang memisahkan antara penduduk-penduduk kampung, dan di antara mereka dengan penduduk-penduduk dunia luar ialah perbezaan peluang bagi mengumpul harta dan memiliki kuasa yang jelas kelihatan dalam kedudukan struktur kelas ekonomi dan kekuasaan politik. Keduanya hubungan patron-client dan juga perkara-perkara yang terlibat di dalamnya ialah aspek ideologi tani di mana kedua-dua kumpulan percaya dan berpegang kepadanya sebagai satu model yang disedari. Ideologi mereka membantu untuk mengekalkan status quo yang memberikan huraian yang kuat tentang hubungan struktur. Dalam kertas ini reformulasi model patron-client ini dijelaskan dengan merujuk kepada masyarakat tani Melayu khususnya dan masyarakat-masyarakat tani yang lain umumnya. Universiti Kebangsaan Malaysia 1980 Article PeerReviewed Shamsul Amri Baharuddin, (1980) Patron-client relationship in peasant society: a theoretical critique and a re-evaluation of its application to Malay peasant society. AKADEMIKA, 17 . pp. 79-98. ISSN 0126-5008 http://pkukmweb.ukm.my/penerbit/jdem17-6.html
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Perpustakaan Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
description Keadaan hubungan patron-client yang wujud dan berfungsi dalam masyarakat tani telah diperhatikan oleh ramai sarjana sebagai hasil "jurang sosial". Pada kebiasaannya jurang ini adalah jurang fizikal yang selari dengan jurang rural-urban, dan memisahkan penduduk-penduduk kampung dengan dunia luar. Andaian mengenai perseimbangan antara ruang sosial dan geografi telah menjadi model yang popular dan terpenting bagi menghuraikan hubungan patron-client. Kertas ini mengutarakan satu kritik terhadap konsepsi seumpama itu dan sebaliknya menyarankan dua alternatif. Pertamanya tidak ada jurang dalam struktur sosial masyarakat. Apa yang memisahkan antara penduduk-penduduk kampung, dan di antara mereka dengan penduduk-penduduk dunia luar ialah perbezaan peluang bagi mengumpul harta dan memiliki kuasa yang jelas kelihatan dalam kedudukan struktur kelas ekonomi dan kekuasaan politik. Keduanya hubungan patron-client dan juga perkara-perkara yang terlibat di dalamnya ialah aspek ideologi tani di mana kedua-dua kumpulan percaya dan berpegang kepadanya sebagai satu model yang disedari. Ideologi mereka membantu untuk mengekalkan status quo yang memberikan huraian yang kuat tentang hubungan struktur. Dalam kertas ini reformulasi model patron-client ini dijelaskan dengan merujuk kepada masyarakat tani Melayu khususnya dan masyarakat-masyarakat tani yang lain umumnya.
format Article
author Shamsul Amri Baharuddin,
spellingShingle Shamsul Amri Baharuddin,
Patron-client relationship in peasant society: a theoretical critique and a re-evaluation of its application to Malay peasant society
author_facet Shamsul Amri Baharuddin,
author_sort Shamsul Amri Baharuddin,
title Patron-client relationship in peasant society: a theoretical critique and a re-evaluation of its application to Malay peasant society
title_short Patron-client relationship in peasant society: a theoretical critique and a re-evaluation of its application to Malay peasant society
title_full Patron-client relationship in peasant society: a theoretical critique and a re-evaluation of its application to Malay peasant society
title_fullStr Patron-client relationship in peasant society: a theoretical critique and a re-evaluation of its application to Malay peasant society
title_full_unstemmed Patron-client relationship in peasant society: a theoretical critique and a re-evaluation of its application to Malay peasant society
title_sort patron-client relationship in peasant society: a theoretical critique and a re-evaluation of its application to malay peasant society
publisher Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 1980
url http://journalarticle.ukm.my/4107/
http://pkukmweb.ukm.my/penerbit/jdem17-6.html
_version_ 1643735965427040256
score 13.18916