Pengetahuan teknologi maklumat dan komunikasi dalam pengajaran dan pembelajaran guru kesusasteraan melayu

Pengetahuan teknologi maklumat dan komunikasi (TMK) dalam proses pengajaran dan pembelajaran (PdP) merupakan kemahiran penting yang perlu dipelajari oleh guru Kesusasteraan Melayu (KM). Dengan mengaplikasikan TMK dalam PdP, para pelajar akan dapat dilengkapi dengan kemahiran bernilai tambah yang lai...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Noor Syazwani Roni,, Zamri Mahamod,
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2024
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/23883/1/JpBM_4.pdf
http://journalarticle.ukm.my/23883/
https://spaj.ukm.my/jpbm/index.php/jpbm/issue/view/88
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ukm.journal.23883
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.238832024-07-25T01:29:59Z http://journalarticle.ukm.my/23883/ Pengetahuan teknologi maklumat dan komunikasi dalam pengajaran dan pembelajaran guru kesusasteraan melayu Noor Syazwani Roni, Zamri Mahamod, Pengetahuan teknologi maklumat dan komunikasi (TMK) dalam proses pengajaran dan pembelajaran (PdP) merupakan kemahiran penting yang perlu dipelajari oleh guru Kesusasteraan Melayu (KM). Dengan mengaplikasikan TMK dalam PdP, para pelajar akan dapat dilengkapi dengan kemahiran bernilai tambah yang lain seperti kemahiran berfikir, kemahiran kerja berkumpulan, komunikasi, inovasi, kreativiti dan lain-lain. Terdapat dua objektif kajian yang dikemukakan iaitu bagi mengenal pasti tahap pengetahuan TMK guru KM dan mengenal pasti perbezaan tahap pengetahuan TMK berdasarkan kategori sekolah dan pengalaman mengajar. Kajian ini berbentuk kuantitatif dengan menggunakan soal selidik sebagai alat kajian untuk mengutip data. Data dianalisis menggunakan Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) 25 sebagai alat untuk pemerihalan data deskriptif dan inferensi. Kajian ini melibatkan 182 orang guru KM. Dapatan kajian menunjukkan bahawa tahap pengetahuan TMK guru KM berada pada tahap yang tinggi. Ujian-t menunjukkan bahawa tidak terdapat perbezaan yang signifikan antara pengetahuan TMK berdasarkan kategori sekolah. Ujian ANOVA Sehala pula menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan antara pengetahuan TMK guru KM dengan pengalaman mengajar. Oleh itu, guru KM perlulah menguasai pengetahuan TMK agar PdP KM lebih menarik, menyeronokkan serta mencapai objektif yang telah ditetapkan. Sokongan daripada pelbagai pihak seperti Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM), Jabatan Pendidikan Negeri, pentadbir sekolah dan rakan guru sangat diperlukan agar proses penerapan TMK dapat dilaksanakan dengan baik dalam PdP bilik darjah. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2024 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/23883/1/JpBM_4.pdf Noor Syazwani Roni, and Zamri Mahamod, (2024) Pengetahuan teknologi maklumat dan komunikasi dalam pengajaran dan pembelajaran guru kesusasteraan melayu. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu ; Malay Language Education (MyLEJ), 14 (1). pp. 51-61. ISSN 2180-4842 https://spaj.ukm.my/jpbm/index.php/jpbm/issue/view/88
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Pengetahuan teknologi maklumat dan komunikasi (TMK) dalam proses pengajaran dan pembelajaran (PdP) merupakan kemahiran penting yang perlu dipelajari oleh guru Kesusasteraan Melayu (KM). Dengan mengaplikasikan TMK dalam PdP, para pelajar akan dapat dilengkapi dengan kemahiran bernilai tambah yang lain seperti kemahiran berfikir, kemahiran kerja berkumpulan, komunikasi, inovasi, kreativiti dan lain-lain. Terdapat dua objektif kajian yang dikemukakan iaitu bagi mengenal pasti tahap pengetahuan TMK guru KM dan mengenal pasti perbezaan tahap pengetahuan TMK berdasarkan kategori sekolah dan pengalaman mengajar. Kajian ini berbentuk kuantitatif dengan menggunakan soal selidik sebagai alat kajian untuk mengutip data. Data dianalisis menggunakan Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) 25 sebagai alat untuk pemerihalan data deskriptif dan inferensi. Kajian ini melibatkan 182 orang guru KM. Dapatan kajian menunjukkan bahawa tahap pengetahuan TMK guru KM berada pada tahap yang tinggi. Ujian-t menunjukkan bahawa tidak terdapat perbezaan yang signifikan antara pengetahuan TMK berdasarkan kategori sekolah. Ujian ANOVA Sehala pula menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan antara pengetahuan TMK guru KM dengan pengalaman mengajar. Oleh itu, guru KM perlulah menguasai pengetahuan TMK agar PdP KM lebih menarik, menyeronokkan serta mencapai objektif yang telah ditetapkan. Sokongan daripada pelbagai pihak seperti Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM), Jabatan Pendidikan Negeri, pentadbir sekolah dan rakan guru sangat diperlukan agar proses penerapan TMK dapat dilaksanakan dengan baik dalam PdP bilik darjah.
format Article
author Noor Syazwani Roni,
Zamri Mahamod,
spellingShingle Noor Syazwani Roni,
Zamri Mahamod,
Pengetahuan teknologi maklumat dan komunikasi dalam pengajaran dan pembelajaran guru kesusasteraan melayu
author_facet Noor Syazwani Roni,
Zamri Mahamod,
author_sort Noor Syazwani Roni,
title Pengetahuan teknologi maklumat dan komunikasi dalam pengajaran dan pembelajaran guru kesusasteraan melayu
title_short Pengetahuan teknologi maklumat dan komunikasi dalam pengajaran dan pembelajaran guru kesusasteraan melayu
title_full Pengetahuan teknologi maklumat dan komunikasi dalam pengajaran dan pembelajaran guru kesusasteraan melayu
title_fullStr Pengetahuan teknologi maklumat dan komunikasi dalam pengajaran dan pembelajaran guru kesusasteraan melayu
title_full_unstemmed Pengetahuan teknologi maklumat dan komunikasi dalam pengajaran dan pembelajaran guru kesusasteraan melayu
title_sort pengetahuan teknologi maklumat dan komunikasi dalam pengajaran dan pembelajaran guru kesusasteraan melayu
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2024
url http://journalarticle.ukm.my/23883/1/JpBM_4.pdf
http://journalarticle.ukm.my/23883/
https://spaj.ukm.my/jpbm/index.php/jpbm/issue/view/88
_version_ 1805885801323560960
score 13.211869