Rangka kerja tingkah laku peralihan mod pengangkutan daripada kenderaan persendirian ke perkhidmatan transit rel

Transit rel merupakan salah satu komponen daripada pengangkutan awam yang mampan. Umum mengetahui, pengangkutan awam memainkan peranan penting ke arah kemandirian sesebuah bandar dari segi ekonomi, sosioekonomi, sosial dan alam sekitar. Walau bagaimanapun, kadar penggunaan pengangkutan awam di M...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Tun Ahmad Adlan Asma’an Jamaluddin,, Ahmad Fakhri Fakhruddin Abd Wahab,, Ahmad Nazrul Hakimi Ibrahim,, Muhamad Nazri Borhan,, Mohamad Hidir Mhd Salim,
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2024
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/23719/1/Akademika_94_1_18.pdf
http://journalarticle.ukm.my/23719/
https://ejournal.ukm.my/akademika/issue/view/1701
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ukm.journal.23719
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.237192024-07-01T08:29:57Z http://journalarticle.ukm.my/23719/ Rangka kerja tingkah laku peralihan mod pengangkutan daripada kenderaan persendirian ke perkhidmatan transit rel Tun Ahmad Adlan Asma’an Jamaluddin, Ahmad Fakhri Fakhruddin Abd Wahab, Ahmad Nazrul Hakimi Ibrahim, Muhamad Nazri Borhan, Mohamad Hidir Mhd Salim, Transit rel merupakan salah satu komponen daripada pengangkutan awam yang mampan. Umum mengetahui, pengangkutan awam memainkan peranan penting ke arah kemandirian sesebuah bandar dari segi ekonomi, sosioekonomi, sosial dan alam sekitar. Walau bagaimanapun, kadar penggunaan pengangkutan awam di Malaysia masih rendah berbanding kenderaan persendirian dengan nisbah 1:5. Satu usaha perlu dijalankan untuk mengenal pasti faktor – faktor yang mempengaruhi orang ramai untuk menggunakan pengangkutan awam. Oleh itu, ulasan ini dilakukan bertujuan untuk mengkaji pengaruh faktor psikologi dan kualiti perkhidmatan terhadap tingkah laku pertukaran mod daripada kenderaan persendirian kepada perkhidmatan transit rel. Ulasan ini melaporkan faktor – faktor psikologi seperti sikap, norma subjektif, tanggapan kawalan tingkah laku yang sentiasa memberi pengaruh yang signifikan terhadap tingkah laku pertukaran mod perjalanan kepada perkhidmatan transit rel. Selain itu, tingkah laku pertukaran mod perjalanan turut dipengaruhi oleh faktor kualiti perkhidmatan transit rel yang disediakan dan faktor tanggapan nilai berdasarkan pengalaman pengguna. Ulasan ini dapat menyediakan maklumat yang berguna kepada pembekal perkhidmatan, penyelidik dan pihak – pihak berwajib dalam merangka strategi yang berkesan dan efektif bagi mengurangkan tahap kebergantungan kepada kenderaan persendirian dan sekaligus meningkatkan jumlah penggunaan perkhidmatan transit rel khususnya dan pengangkutan awam secara umumnya. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2024 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/23719/1/Akademika_94_1_18.pdf Tun Ahmad Adlan Asma’an Jamaluddin, and Ahmad Fakhri Fakhruddin Abd Wahab, and Ahmad Nazrul Hakimi Ibrahim, and Muhamad Nazri Borhan, and Mohamad Hidir Mhd Salim, (2024) Rangka kerja tingkah laku peralihan mod pengangkutan daripada kenderaan persendirian ke perkhidmatan transit rel. AKADEMIKA, 94 (1). pp. 238-253. ISSN 0126-5008 https://ejournal.ukm.my/akademika/issue/view/1701
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Transit rel merupakan salah satu komponen daripada pengangkutan awam yang mampan. Umum mengetahui, pengangkutan awam memainkan peranan penting ke arah kemandirian sesebuah bandar dari segi ekonomi, sosioekonomi, sosial dan alam sekitar. Walau bagaimanapun, kadar penggunaan pengangkutan awam di Malaysia masih rendah berbanding kenderaan persendirian dengan nisbah 1:5. Satu usaha perlu dijalankan untuk mengenal pasti faktor – faktor yang mempengaruhi orang ramai untuk menggunakan pengangkutan awam. Oleh itu, ulasan ini dilakukan bertujuan untuk mengkaji pengaruh faktor psikologi dan kualiti perkhidmatan terhadap tingkah laku pertukaran mod daripada kenderaan persendirian kepada perkhidmatan transit rel. Ulasan ini melaporkan faktor – faktor psikologi seperti sikap, norma subjektif, tanggapan kawalan tingkah laku yang sentiasa memberi pengaruh yang signifikan terhadap tingkah laku pertukaran mod perjalanan kepada perkhidmatan transit rel. Selain itu, tingkah laku pertukaran mod perjalanan turut dipengaruhi oleh faktor kualiti perkhidmatan transit rel yang disediakan dan faktor tanggapan nilai berdasarkan pengalaman pengguna. Ulasan ini dapat menyediakan maklumat yang berguna kepada pembekal perkhidmatan, penyelidik dan pihak – pihak berwajib dalam merangka strategi yang berkesan dan efektif bagi mengurangkan tahap kebergantungan kepada kenderaan persendirian dan sekaligus meningkatkan jumlah penggunaan perkhidmatan transit rel khususnya dan pengangkutan awam secara umumnya.
format Article
author Tun Ahmad Adlan Asma’an Jamaluddin,
Ahmad Fakhri Fakhruddin Abd Wahab,
Ahmad Nazrul Hakimi Ibrahim,
Muhamad Nazri Borhan,
Mohamad Hidir Mhd Salim,
spellingShingle Tun Ahmad Adlan Asma’an Jamaluddin,
Ahmad Fakhri Fakhruddin Abd Wahab,
Ahmad Nazrul Hakimi Ibrahim,
Muhamad Nazri Borhan,
Mohamad Hidir Mhd Salim,
Rangka kerja tingkah laku peralihan mod pengangkutan daripada kenderaan persendirian ke perkhidmatan transit rel
author_facet Tun Ahmad Adlan Asma’an Jamaluddin,
Ahmad Fakhri Fakhruddin Abd Wahab,
Ahmad Nazrul Hakimi Ibrahim,
Muhamad Nazri Borhan,
Mohamad Hidir Mhd Salim,
author_sort Tun Ahmad Adlan Asma’an Jamaluddin,
title Rangka kerja tingkah laku peralihan mod pengangkutan daripada kenderaan persendirian ke perkhidmatan transit rel
title_short Rangka kerja tingkah laku peralihan mod pengangkutan daripada kenderaan persendirian ke perkhidmatan transit rel
title_full Rangka kerja tingkah laku peralihan mod pengangkutan daripada kenderaan persendirian ke perkhidmatan transit rel
title_fullStr Rangka kerja tingkah laku peralihan mod pengangkutan daripada kenderaan persendirian ke perkhidmatan transit rel
title_full_unstemmed Rangka kerja tingkah laku peralihan mod pengangkutan daripada kenderaan persendirian ke perkhidmatan transit rel
title_sort rangka kerja tingkah laku peralihan mod pengangkutan daripada kenderaan persendirian ke perkhidmatan transit rel
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2024
url http://journalarticle.ukm.my/23719/1/Akademika_94_1_18.pdf
http://journalarticle.ukm.my/23719/
https://ejournal.ukm.my/akademika/issue/view/1701
_version_ 1804065999629058048
score 13.160551