Sosiokognitif pelajar remaja terhadap Bahasa Melayu

Bahasa sebagai medium penting dalam proses menyampaikan ilmu perlu dikuasai dengan mempelajarinya melalui kurikulum yang dirangka. Bagi memastikan keberkesanan program yang dirancang, ia perlu diiringi dengan sikap yang positif dan persepsi yang tinggi terhadap bahasa itu sendiri. Oleh itu, kajia...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Nor Hashimah Jalaluddin,, Junaini Kasdan,, Zaharani Ahmad,
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit UKM 2010
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/2337/1/page1_21.pdf
http://journalarticle.ukm.my/2337/
http://www.ukm.my/ppbl/Gema/GEMA%20vol%2010%20%283%29%202010/pp%2067_87.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ukm.journal.2337
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.23372016-12-14T06:31:19Z http://journalarticle.ukm.my/2337/ Sosiokognitif pelajar remaja terhadap Bahasa Melayu Nor Hashimah Jalaluddin, Junaini Kasdan, Zaharani Ahmad, Bahasa sebagai medium penting dalam proses menyampaikan ilmu perlu dikuasai dengan mempelajarinya melalui kurikulum yang dirangka. Bagi memastikan keberkesanan program yang dirancang, ia perlu diiringi dengan sikap yang positif dan persepsi yang tinggi terhadap bahasa itu sendiri. Oleh itu, kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti sikap dan persepsi yang merupakan bahagian daripada kognisi pelajar remaja terhadap bahasa Melayu, serta melihat pertalian antara latar belakang sosial pelajar remaja, khususnya perbezaan jantina, kaum/etnik dan aliran kelas dengan kognisi mereka terhadap bahasa Melayu. Lebih daripada 1,500 pelajar remaja terlibat dalam kajian ini dan didapati bahawa hampir 80.0% (1,208) pelajar bersikap positif terhadap bahasa Melayu. Kajian juga mendapati hanya 29.9% (456) pelajar mempunyai persepsi yang tinggi terhadap bahasa Melayu. Melalui kajian ini dapat dibuktikan bahawa kognisi pelajar remaja terhadap bahasa Melayu mempunyai perkaitan yang signifikan dengan faktor sosial yang melatarbelakangi mereka. Justeru, penulis berpendapat bahawa persepsi yang tinggi dan sikap yang positif terhadap bahasa Melayu perlu terus dipupuk agar pelajar tetap yakin terhadap kemampuan bahasa Melayu, khususnya sebagai bahasa ilmu dan bahasa perpaduan di Malaysia. Penerbit UKM 2010 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/2337/1/page1_21.pdf Nor Hashimah Jalaluddin, and Junaini Kasdan, and Zaharani Ahmad, (2010) Sosiokognitif pelajar remaja terhadap Bahasa Melayu. GEMA: Online Journal of Language Studies, 10 (3). pp. 67-87. ISSN 1675-8021 http://www.ukm.my/ppbl/Gema/GEMA%20vol%2010%20%283%29%202010/pp%2067_87.pdf
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Perpustakaan Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Bahasa sebagai medium penting dalam proses menyampaikan ilmu perlu dikuasai dengan mempelajarinya melalui kurikulum yang dirangka. Bagi memastikan keberkesanan program yang dirancang, ia perlu diiringi dengan sikap yang positif dan persepsi yang tinggi terhadap bahasa itu sendiri. Oleh itu, kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti sikap dan persepsi yang merupakan bahagian daripada kognisi pelajar remaja terhadap bahasa Melayu, serta melihat pertalian antara latar belakang sosial pelajar remaja, khususnya perbezaan jantina, kaum/etnik dan aliran kelas dengan kognisi mereka terhadap bahasa Melayu. Lebih daripada 1,500 pelajar remaja terlibat dalam kajian ini dan didapati bahawa hampir 80.0% (1,208) pelajar bersikap positif terhadap bahasa Melayu. Kajian juga mendapati hanya 29.9% (456) pelajar mempunyai persepsi yang tinggi terhadap bahasa Melayu. Melalui kajian ini dapat dibuktikan bahawa kognisi pelajar remaja terhadap bahasa Melayu mempunyai perkaitan yang signifikan dengan faktor sosial yang melatarbelakangi mereka. Justeru, penulis berpendapat bahawa persepsi yang tinggi dan sikap yang positif terhadap bahasa Melayu perlu terus dipupuk agar pelajar tetap yakin terhadap kemampuan bahasa Melayu, khususnya sebagai bahasa ilmu dan bahasa perpaduan di Malaysia.
format Article
author Nor Hashimah Jalaluddin,
Junaini Kasdan,
Zaharani Ahmad,
spellingShingle Nor Hashimah Jalaluddin,
Junaini Kasdan,
Zaharani Ahmad,
Sosiokognitif pelajar remaja terhadap Bahasa Melayu
author_facet Nor Hashimah Jalaluddin,
Junaini Kasdan,
Zaharani Ahmad,
author_sort Nor Hashimah Jalaluddin,
title Sosiokognitif pelajar remaja terhadap Bahasa Melayu
title_short Sosiokognitif pelajar remaja terhadap Bahasa Melayu
title_full Sosiokognitif pelajar remaja terhadap Bahasa Melayu
title_fullStr Sosiokognitif pelajar remaja terhadap Bahasa Melayu
title_full_unstemmed Sosiokognitif pelajar remaja terhadap Bahasa Melayu
title_sort sosiokognitif pelajar remaja terhadap bahasa melayu
publisher Penerbit UKM
publishDate 2010
url http://journalarticle.ukm.my/2337/1/page1_21.pdf
http://journalarticle.ukm.my/2337/
http://www.ukm.my/ppbl/Gema/GEMA%20vol%2010%20%283%29%202010/pp%2067_87.pdf
_version_ 1643735345336942592
score 13.211869