Impak pentaksiran kendalian sekolah untuk pembelajaran (SBAfL) terhadap gaya pengajaran guru pendidikan Islam di Brunei
Umumnya, terdapat perubahan penting dalam sistem pentaksiran pendidikan di Brunei diperkenalkan dengan pelaksanaan Pentaksiran Kendalian Sekolah untuk Pembelajaran - School Based Assessment for Learning (SBAfL) termasuk mata pelajaran Pendidikan Islam. Kajian ini adalah untuk meneroka adakah pen...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2023
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/23277/1/Islamiyyat_SI_12.pdf http://journalarticle.ukm.my/23277/ https://ejournal.ukm.my/islamiyyat/issue/view/1617 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-ukm.journal.23277 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my-ukm.journal.232772024-03-26T01:51:40Z http://journalarticle.ukm.my/23277/ Impak pentaksiran kendalian sekolah untuk pembelajaran (SBAfL) terhadap gaya pengajaran guru pendidikan Islam di Brunei Norwati Abu Bakar, Mohd Isa Hamzah, Ab. Halim Tamuri, Umumnya, terdapat perubahan penting dalam sistem pentaksiran pendidikan di Brunei diperkenalkan dengan pelaksanaan Pentaksiran Kendalian Sekolah untuk Pembelajaran - School Based Assessment for Learning (SBAfL) termasuk mata pelajaran Pendidikan Islam. Kajian ini adalah untuk meneroka adakah pentaksiran SBAfL ini mempengaruhi gaya pengajaran guru-guru Pendidikan Islam. Kajian ini merupakan kajian fenomenologi yang menggunakan pendekatan kualitatif dan tujuh orang peserta telah dipilih berasaskan persampelan bertujuan. Data diperoleh melalui i) kaedah temu bual secara mendalam, ii) pemerhatian langsung di bilik darjah secara non participant dan iii) bukti dokumen. Aspek kesahan dan kebolehpercayaan data dibuat melalui proses triangulasi, tempoh pemerhatian yang lama, persetujuan peserta kajian, penelitian rakan sebaya, dan bias pengkaji, kedudukan pengkaji, pengesahan pakar dan pencapaian penilaian pakar melalui Cohen Kappa. Dalam menjana tema dan sub-tema data dianalisis dengan bantuan perisian Atlas.ti 7.5.9. Secara keseluruhannya, pelaksanaan SBAfL bukan sahaja memberi pengaruh dari segi pedagogi guru pendidikan Islam malahan dari segi sikap dan penerimaan guru terhadap perubahan dan pembaikan dalam amalan pentaksiran di bilik darjah. Guru pendidikan Islam dalam kajian ini menerima dan dapat mengaplikasikan pembaharuan dalam pelaksanaan SBAfL mata pelajaran pendidikan Islam. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2023 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/23277/1/Islamiyyat_SI_12.pdf Norwati Abu Bakar, and Mohd Isa Hamzah, and Ab. Halim Tamuri, (2023) Impak pentaksiran kendalian sekolah untuk pembelajaran (SBAfL) terhadap gaya pengajaran guru pendidikan Islam di Brunei. Islamiyyat : Jurnal Antarabangsa Pengajian Islam; International Journal of Islamic Studies, 45 . pp. 131-141. ISSN 0216-5636 https://ejournal.ukm.my/islamiyyat/issue/view/1617 |
institution |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
building |
Tun Sri Lanang Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
content_source |
UKM Journal Article Repository |
url_provider |
http://journalarticle.ukm.my/ |
language |
English |
description |
Umumnya, terdapat perubahan penting dalam sistem pentaksiran pendidikan di Brunei diperkenalkan dengan
pelaksanaan Pentaksiran Kendalian Sekolah untuk Pembelajaran - School Based Assessment for Learning (SBAfL)
termasuk mata pelajaran Pendidikan Islam. Kajian ini adalah untuk meneroka adakah pentaksiran SBAfL ini
mempengaruhi gaya pengajaran guru-guru Pendidikan Islam. Kajian ini merupakan kajian fenomenologi yang
menggunakan pendekatan kualitatif dan tujuh orang peserta telah dipilih berasaskan persampelan bertujuan.
Data diperoleh melalui i) kaedah temu bual secara mendalam, ii) pemerhatian langsung di bilik darjah secara non
participant dan iii) bukti dokumen. Aspek kesahan dan kebolehpercayaan data dibuat melalui proses triangulasi, tempoh
pemerhatian yang lama, persetujuan peserta kajian, penelitian rakan sebaya, dan bias pengkaji, kedudukan pengkaji,
pengesahan pakar dan pencapaian penilaian pakar melalui Cohen Kappa. Dalam menjana tema dan sub-tema data
dianalisis dengan bantuan perisian Atlas.ti 7.5.9. Secara keseluruhannya, pelaksanaan SBAfL bukan sahaja memberi
pengaruh dari segi pedagogi guru pendidikan Islam malahan dari segi sikap dan penerimaan guru terhadap perubahan
dan pembaikan dalam amalan pentaksiran di bilik darjah. Guru pendidikan Islam dalam kajian ini menerima dan dapat
mengaplikasikan pembaharuan dalam pelaksanaan SBAfL mata pelajaran pendidikan Islam. |
format |
Article |
author |
Norwati Abu Bakar, Mohd Isa Hamzah, Ab. Halim Tamuri, |
spellingShingle |
Norwati Abu Bakar, Mohd Isa Hamzah, Ab. Halim Tamuri, Impak pentaksiran kendalian sekolah untuk pembelajaran (SBAfL) terhadap gaya pengajaran guru pendidikan Islam di Brunei |
author_facet |
Norwati Abu Bakar, Mohd Isa Hamzah, Ab. Halim Tamuri, |
author_sort |
Norwati Abu Bakar, |
title |
Impak pentaksiran kendalian sekolah untuk pembelajaran (SBAfL) terhadap gaya pengajaran guru pendidikan Islam di Brunei |
title_short |
Impak pentaksiran kendalian sekolah untuk pembelajaran (SBAfL) terhadap gaya pengajaran guru pendidikan Islam di Brunei |
title_full |
Impak pentaksiran kendalian sekolah untuk pembelajaran (SBAfL) terhadap gaya pengajaran guru pendidikan Islam di Brunei |
title_fullStr |
Impak pentaksiran kendalian sekolah untuk pembelajaran (SBAfL) terhadap gaya pengajaran guru pendidikan Islam di Brunei |
title_full_unstemmed |
Impak pentaksiran kendalian sekolah untuk pembelajaran (SBAfL) terhadap gaya pengajaran guru pendidikan Islam di Brunei |
title_sort |
impak pentaksiran kendalian sekolah untuk pembelajaran (sbafl) terhadap gaya pengajaran guru pendidikan islam di brunei |
publisher |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2023 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/23277/1/Islamiyyat_SI_12.pdf http://journalarticle.ukm.my/23277/ https://ejournal.ukm.my/islamiyyat/issue/view/1617 |
_version_ |
1794635981882654720 |
score |
13.18916 |