Impak pentaksiran kendalian sekolah untuk pembelajaran (SBAfL) terhadap gaya pengajaran guru pendidikan Islam di Brunei

Umumnya, terdapat perubahan penting dalam sistem pentaksiran pendidikan di Brunei diperkenalkan dengan pelaksanaan Pentaksiran Kendalian Sekolah untuk Pembelajaran - School Based Assessment for Learning (SBAfL) termasuk mata pelajaran Pendidikan Islam. Kajian ini adalah untuk meneroka adakah pen...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Norwati Abu Bakar,, Mohd Isa Hamzah,, Ab. Halim Tamuri,
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2023
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/23277/1/Islamiyyat_SI_12.pdf
http://journalarticle.ukm.my/23277/
https://ejournal.ukm.my/islamiyyat/issue/view/1617
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ukm.journal.23277
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.232772024-03-26T01:51:40Z http://journalarticle.ukm.my/23277/ Impak pentaksiran kendalian sekolah untuk pembelajaran (SBAfL) terhadap gaya pengajaran guru pendidikan Islam di Brunei Norwati Abu Bakar, Mohd Isa Hamzah, Ab. Halim Tamuri, Umumnya, terdapat perubahan penting dalam sistem pentaksiran pendidikan di Brunei diperkenalkan dengan pelaksanaan Pentaksiran Kendalian Sekolah untuk Pembelajaran - School Based Assessment for Learning (SBAfL) termasuk mata pelajaran Pendidikan Islam. Kajian ini adalah untuk meneroka adakah pentaksiran SBAfL ini mempengaruhi gaya pengajaran guru-guru Pendidikan Islam. Kajian ini merupakan kajian fenomenologi yang menggunakan pendekatan kualitatif dan tujuh orang peserta telah dipilih berasaskan persampelan bertujuan. Data diperoleh melalui i) kaedah temu bual secara mendalam, ii) pemerhatian langsung di bilik darjah secara non participant dan iii) bukti dokumen. Aspek kesahan dan kebolehpercayaan data dibuat melalui proses triangulasi, tempoh pemerhatian yang lama, persetujuan peserta kajian, penelitian rakan sebaya, dan bias pengkaji, kedudukan pengkaji, pengesahan pakar dan pencapaian penilaian pakar melalui Cohen Kappa. Dalam menjana tema dan sub-tema data dianalisis dengan bantuan perisian Atlas.ti 7.5.9. Secara keseluruhannya, pelaksanaan SBAfL bukan sahaja memberi pengaruh dari segi pedagogi guru pendidikan Islam malahan dari segi sikap dan penerimaan guru terhadap perubahan dan pembaikan dalam amalan pentaksiran di bilik darjah. Guru pendidikan Islam dalam kajian ini menerima dan dapat mengaplikasikan pembaharuan dalam pelaksanaan SBAfL mata pelajaran pendidikan Islam. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2023 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/23277/1/Islamiyyat_SI_12.pdf Norwati Abu Bakar, and Mohd Isa Hamzah, and Ab. Halim Tamuri, (2023) Impak pentaksiran kendalian sekolah untuk pembelajaran (SBAfL) terhadap gaya pengajaran guru pendidikan Islam di Brunei. Islamiyyat : Jurnal Antarabangsa Pengajian Islam; International Journal of Islamic Studies, 45 . pp. 131-141. ISSN 0216-5636 https://ejournal.ukm.my/islamiyyat/issue/view/1617
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Umumnya, terdapat perubahan penting dalam sistem pentaksiran pendidikan di Brunei diperkenalkan dengan pelaksanaan Pentaksiran Kendalian Sekolah untuk Pembelajaran - School Based Assessment for Learning (SBAfL) termasuk mata pelajaran Pendidikan Islam. Kajian ini adalah untuk meneroka adakah pentaksiran SBAfL ini mempengaruhi gaya pengajaran guru-guru Pendidikan Islam. Kajian ini merupakan kajian fenomenologi yang menggunakan pendekatan kualitatif dan tujuh orang peserta telah dipilih berasaskan persampelan bertujuan. Data diperoleh melalui i) kaedah temu bual secara mendalam, ii) pemerhatian langsung di bilik darjah secara non participant dan iii) bukti dokumen. Aspek kesahan dan kebolehpercayaan data dibuat melalui proses triangulasi, tempoh pemerhatian yang lama, persetujuan peserta kajian, penelitian rakan sebaya, dan bias pengkaji, kedudukan pengkaji, pengesahan pakar dan pencapaian penilaian pakar melalui Cohen Kappa. Dalam menjana tema dan sub-tema data dianalisis dengan bantuan perisian Atlas.ti 7.5.9. Secara keseluruhannya, pelaksanaan SBAfL bukan sahaja memberi pengaruh dari segi pedagogi guru pendidikan Islam malahan dari segi sikap dan penerimaan guru terhadap perubahan dan pembaikan dalam amalan pentaksiran di bilik darjah. Guru pendidikan Islam dalam kajian ini menerima dan dapat mengaplikasikan pembaharuan dalam pelaksanaan SBAfL mata pelajaran pendidikan Islam.
format Article
author Norwati Abu Bakar,
Mohd Isa Hamzah,
Ab. Halim Tamuri,
spellingShingle Norwati Abu Bakar,
Mohd Isa Hamzah,
Ab. Halim Tamuri,
Impak pentaksiran kendalian sekolah untuk pembelajaran (SBAfL) terhadap gaya pengajaran guru pendidikan Islam di Brunei
author_facet Norwati Abu Bakar,
Mohd Isa Hamzah,
Ab. Halim Tamuri,
author_sort Norwati Abu Bakar,
title Impak pentaksiran kendalian sekolah untuk pembelajaran (SBAfL) terhadap gaya pengajaran guru pendidikan Islam di Brunei
title_short Impak pentaksiran kendalian sekolah untuk pembelajaran (SBAfL) terhadap gaya pengajaran guru pendidikan Islam di Brunei
title_full Impak pentaksiran kendalian sekolah untuk pembelajaran (SBAfL) terhadap gaya pengajaran guru pendidikan Islam di Brunei
title_fullStr Impak pentaksiran kendalian sekolah untuk pembelajaran (SBAfL) terhadap gaya pengajaran guru pendidikan Islam di Brunei
title_full_unstemmed Impak pentaksiran kendalian sekolah untuk pembelajaran (SBAfL) terhadap gaya pengajaran guru pendidikan Islam di Brunei
title_sort impak pentaksiran kendalian sekolah untuk pembelajaran (sbafl) terhadap gaya pengajaran guru pendidikan islam di brunei
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2023
url http://journalarticle.ukm.my/23277/1/Islamiyyat_SI_12.pdf
http://journalarticle.ukm.my/23277/
https://ejournal.ukm.my/islamiyyat/issue/view/1617
_version_ 1794635981882654720
score 13.18916