Tahap literasi dalam Bahasa Inggeris di kalangan belia di Institut Belia Kebangsaan

Kertas in melaporkan dapatan kajian yang telah dijalankan ke atas belia Malaysia di satu Institut Latihan Vokasional. Maupun matlamat keseluruhan kajian adalah untuk mengkaji tahap kompetensi bahasa (BahasaMelayu dan Bahasa Inggeris) dan kemahiran literasi belia berbandingkan dengan kemahiran lit...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Koo, Yew Lie,, Hazita Azman,
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit UKM 2010
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/2321/1/page1_21.pdf
http://journalarticle.ukm.my/2321/
http://www.ukm.my/ppbl/Gema/GEMA%202010/pp%2035_51.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Kertas in melaporkan dapatan kajian yang telah dijalankan ke atas belia Malaysia di satu Institut Latihan Vokasional. Maupun matlamat keseluruhan kajian adalah untuk mengkaji tahap kompetensi bahasa (BahasaMelayu dan Bahasa Inggeris) dan kemahiran literasi belia berbandingkan dengan kemahiran literasi yang diperlukan bagi menangani cabaran abad ke 21, skop artikel ini hanya tertumpu kepada pengajaran Bahasa Inggeris di institut vokasional berkenaant sebagai satu kes kajian. Ianya mengkaji sejauh mana kurikulum Bahasa Inggeris menyediakan belia vokasional supaya berdaya saing dalam penggunaan Bahasa Inggeris di era global ini, dan menunjukkan perbezaan antara tahap dan jenis kemahiran literasi bahasa yang dilatih dengan keperluan kemahiran yang diperlukan untuk kebolehpasaran. Peserta kajian merupakan belia yang telah gagal menyambung pendidikan di institusi pengajian tinggi awam, sebaliknya telah memasuki program latihan kemahiran anjuran pihak kerajaan di Institut Latihan Vokasional Malaysia. Data kajian telah dikumpul melalui soal selidik, temuduga dan analisis dokumen atau isian. Dapatan kajian keseluruhannya pula menunjukkan bahawa golongan belia yang dikaji tidak memperolehi kemahiran berbahasa Inggeris dan kemahiran berkomunikasi bagi mengakses dan menganalisa makluman ditahap yang diperlukan dalam era ICT dan global kerana mereka kurang menguasai kompetensi linguistik dan komunikasi. Tambah lagi, dapatan menunjukkan mereka tidak menguasai kemahiran literasi kritikal yang diperlukan bagi mengakses makluman secara bermakna dan berkesan yang boleh menjadikan mereka lebih berdaya saing. Kebanyakan daripada belia kajian menyatakan bahawa mereka berasa terasing dalam aspek intellektual, sosial dan budaya kerana tidak dapat mengamati ilmu serta kemahiran yang diperlukan, termasuk kompetensi linguistik, penggunaan bahasa, isian yang relevan dan jenis kemahiran literasi kritikal. Berasaskan dapatan ini, suatu rombakan semula kepada silibus Bahasa Inggeris dalam program vokasional ini disarankan dengan memperkenalkan kurikulum literasi Bahasa Inggeris yang berkerangkakan pendekatan pedagogi refleksif dan berorientasikan pembelajaran pluriliterasi.