Media sosial dan iklan tajaan: analisis bibliometrik dan rangkaian

Kajian mengenai pengaruh media sosial telah banyak dikaji. Petikan dan analisis rangkaian pengaruh media sosial dalam iklan tajaan masih terhad. Cerapan artikel dalam bidang ini masih rendah, dan tiada maklumat keseluruhan data yang tersedia untuk penyelidik buat masa ini. Ini menyebabkan limitasi p...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Hafizah Omar Zaki,, Siti Fatimah Abdul Rashid,, Syaima' Adznan,
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2023
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/22789/1/pengurusan_68_5.pdf
http://journalarticle.ukm.my/22789/
https://www.ukm.my/jurnalpengurusan/volume-main/jurnal-pengurusan/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ukm.journal.22789
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.227892024-01-04T04:48:04Z http://journalarticle.ukm.my/22789/ Media sosial dan iklan tajaan: analisis bibliometrik dan rangkaian Hafizah Omar Zaki, Siti Fatimah Abdul Rashid, Syaima' Adznan, Kajian mengenai pengaruh media sosial telah banyak dikaji. Petikan dan analisis rangkaian pengaruh media sosial dalam iklan tajaan masih terhad. Cerapan artikel dalam bidang ini masih rendah, dan tiada maklumat keseluruhan data yang tersedia untuk penyelidik buat masa ini. Ini menyebabkan limitasi pengetahuan pemilihan jurnal dan petikan. Menggunakan kaedah bibliometrik, kajian ini mengkaji petikan dan analisis rangkaian pengaruh media sosial dalam iklan tajaan. Pangkalan data WOS digunakan untuk analisis data bibliometrik, manakala PRISMA dan VOSviewer sebagai alat ukur. Hasil kajian ini menemui 150 artikel dengan 5115 petikan mengenai pengaruh media sosial dalam iklan tajaan. Jurnal Penyelidikan Perniagaan, Leeflang sebagai pengarang, Universiti Groningen, dan negara Amerika Syarikat mempunyai petikan yang paling banyak. Kata kunci "social media" dan "social media marketing" juga menunjukkan kekerapan penggunaan. Kajian ini memberi manfaat kepada penyelidik dalam usaha penyelidikan dan membantu lembaga editor jurnal untuk menjejak kemajuan dan potensi pengarang dalam penyelidikan yang berkaitan. Kajian ini turut memberi impak positif kepada industri penerbitan dalam penyediaan trend pemilihan jurnal oleh penyelidik. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2023 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/22789/1/pengurusan_68_5.pdf Hafizah Omar Zaki, and Siti Fatimah Abdul Rashid, and Syaima' Adznan, (2023) Media sosial dan iklan tajaan: analisis bibliometrik dan rangkaian. Jurnal Pengurusan, 68 . pp. 1-17. ISSN 0127-2713 https://www.ukm.my/jurnalpengurusan/volume-main/jurnal-pengurusan/
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Kajian mengenai pengaruh media sosial telah banyak dikaji. Petikan dan analisis rangkaian pengaruh media sosial dalam iklan tajaan masih terhad. Cerapan artikel dalam bidang ini masih rendah, dan tiada maklumat keseluruhan data yang tersedia untuk penyelidik buat masa ini. Ini menyebabkan limitasi pengetahuan pemilihan jurnal dan petikan. Menggunakan kaedah bibliometrik, kajian ini mengkaji petikan dan analisis rangkaian pengaruh media sosial dalam iklan tajaan. Pangkalan data WOS digunakan untuk analisis data bibliometrik, manakala PRISMA dan VOSviewer sebagai alat ukur. Hasil kajian ini menemui 150 artikel dengan 5115 petikan mengenai pengaruh media sosial dalam iklan tajaan. Jurnal Penyelidikan Perniagaan, Leeflang sebagai pengarang, Universiti Groningen, dan negara Amerika Syarikat mempunyai petikan yang paling banyak. Kata kunci "social media" dan "social media marketing" juga menunjukkan kekerapan penggunaan. Kajian ini memberi manfaat kepada penyelidik dalam usaha penyelidikan dan membantu lembaga editor jurnal untuk menjejak kemajuan dan potensi pengarang dalam penyelidikan yang berkaitan. Kajian ini turut memberi impak positif kepada industri penerbitan dalam penyediaan trend pemilihan jurnal oleh penyelidik.
format Article
author Hafizah Omar Zaki,
Siti Fatimah Abdul Rashid,
Syaima' Adznan,
spellingShingle Hafizah Omar Zaki,
Siti Fatimah Abdul Rashid,
Syaima' Adznan,
Media sosial dan iklan tajaan: analisis bibliometrik dan rangkaian
author_facet Hafizah Omar Zaki,
Siti Fatimah Abdul Rashid,
Syaima' Adznan,
author_sort Hafizah Omar Zaki,
title Media sosial dan iklan tajaan: analisis bibliometrik dan rangkaian
title_short Media sosial dan iklan tajaan: analisis bibliometrik dan rangkaian
title_full Media sosial dan iklan tajaan: analisis bibliometrik dan rangkaian
title_fullStr Media sosial dan iklan tajaan: analisis bibliometrik dan rangkaian
title_full_unstemmed Media sosial dan iklan tajaan: analisis bibliometrik dan rangkaian
title_sort media sosial dan iklan tajaan: analisis bibliometrik dan rangkaian
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2023
url http://journalarticle.ukm.my/22789/1/pengurusan_68_5.pdf
http://journalarticle.ukm.my/22789/
https://www.ukm.my/jurnalpengurusan/volume-main/jurnal-pengurusan/
_version_ 1787134665573793792
score 13.18916