Pandemik dan kesan psikologi terhadap pelajar dalam pembelajaran dalam talian

Pandemik Penyakit Koronavirus 2019 (COVID-19) telah mencetuskan pelbagai kesan kepada banyak sektor perkhidmatan. Kesan ini juga melibatkan sistem pembelajaran dan pengajaran di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM). Ianya memberi impak yang besar terhadap psikologi pelajar terutamanya pengajian mere...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Hazaila Hassan,, Azana Hafizah Mohd Aman,, Sharifah Dora Syed Abdul Bahri,, Noorziha Mohd Kasirun,
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2023
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/22336/1/A%202.pdf
http://journalarticle.ukm.my/22336/
https://ejournal.ukm.my/ajtlhe/index
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ukm.journal.22336
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.223362023-10-17T00:53:45Z http://journalarticle.ukm.my/22336/ Pandemik dan kesan psikologi terhadap pelajar dalam pembelajaran dalam talian Hazaila Hassan, Azana Hafizah Mohd Aman, Sharifah Dora Syed Abdul Bahri, Noorziha Mohd Kasirun, Pandemik Penyakit Koronavirus 2019 (COVID-19) telah mencetuskan pelbagai kesan kepada banyak sektor perkhidmatan. Kesan ini juga melibatkan sistem pembelajaran dan pengajaran di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM). Ianya memberi impak yang besar terhadap psikologi pelajar terutamanya pengajian mereka dalam tempoh pandemik ini yang mana ianya menuntut setiap pelajar beradaptasi dengan corak pengajaran dan pembelajaran (PdP) secara dalam talian berbanding kaedah konvensional yang sedia ada. Justeru, kajian ini dijalankan bagi melihat kesan psikologi pelajar di Fakulti Teknologi dan Sains Maklumat, UKM semasa pandemik dan kaitannya dengan pembelajaran secara maya. Seramai 128 orang pelajar tahun 2 bagi kursus Teknologi Rangkaian terlibat dalam kajian ini. Dapatan deskriptif yang dijalankan mendapati bahawa mereka berada dalam kategori sederhana setuju dalam aspek pembelajaran dalam talian dan material pembelajaran yang disediakan. Namun dari aspek penerimaan pula, sebanyak 50.8% sederhana bersetuju bagi mengikuti kelas secara dalam talian. Selain itu, sebanyak 47.5% sederhana setuju dari aspek tidak dapat memahami sepenuhnya apa yang diajarkan semasa sesi pembelajaran dalam talian. Dapatan kajian ini menunjukkan terdapat faktor elemen psikologi yang melibatkan emosi dan kognitif menjadi cabaran pembelajaran kepada mereka yang boleh memberi natijah terhadap tekanan akademik khususnya kepada bidang pengajian mereka yang banyak memerlukan latihan amali melalui pembelajaran bersemuka. Oleh itu, kajian ini dapat menjadi satu pelantar dan sumber rujukan baharu khususnya terhadap institusi pendidikan di negara ini khususnya kepada bidang-bidang pengajian tertentu bagi memastikan sistem pembelajaran secara dalam talian dapat diimplementasikan dengan baik dan mengurangkan kesan negatif terhadap psikologi pelajar di Malaysia. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2023-06 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/22336/1/A%202.pdf Hazaila Hassan, and Azana Hafizah Mohd Aman, and Sharifah Dora Syed Abdul Bahri, and Noorziha Mohd Kasirun, (2023) Pandemik dan kesan psikologi terhadap pelajar dalam pembelajaran dalam talian. AJTLHE: ASEAN Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 15 (1). pp. 29-40. ISSN 1985-5826 https://ejournal.ukm.my/ajtlhe/index
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Pandemik Penyakit Koronavirus 2019 (COVID-19) telah mencetuskan pelbagai kesan kepada banyak sektor perkhidmatan. Kesan ini juga melibatkan sistem pembelajaran dan pengajaran di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM). Ianya memberi impak yang besar terhadap psikologi pelajar terutamanya pengajian mereka dalam tempoh pandemik ini yang mana ianya menuntut setiap pelajar beradaptasi dengan corak pengajaran dan pembelajaran (PdP) secara dalam talian berbanding kaedah konvensional yang sedia ada. Justeru, kajian ini dijalankan bagi melihat kesan psikologi pelajar di Fakulti Teknologi dan Sains Maklumat, UKM semasa pandemik dan kaitannya dengan pembelajaran secara maya. Seramai 128 orang pelajar tahun 2 bagi kursus Teknologi Rangkaian terlibat dalam kajian ini. Dapatan deskriptif yang dijalankan mendapati bahawa mereka berada dalam kategori sederhana setuju dalam aspek pembelajaran dalam talian dan material pembelajaran yang disediakan. Namun dari aspek penerimaan pula, sebanyak 50.8% sederhana bersetuju bagi mengikuti kelas secara dalam talian. Selain itu, sebanyak 47.5% sederhana setuju dari aspek tidak dapat memahami sepenuhnya apa yang diajarkan semasa sesi pembelajaran dalam talian. Dapatan kajian ini menunjukkan terdapat faktor elemen psikologi yang melibatkan emosi dan kognitif menjadi cabaran pembelajaran kepada mereka yang boleh memberi natijah terhadap tekanan akademik khususnya kepada bidang pengajian mereka yang banyak memerlukan latihan amali melalui pembelajaran bersemuka. Oleh itu, kajian ini dapat menjadi satu pelantar dan sumber rujukan baharu khususnya terhadap institusi pendidikan di negara ini khususnya kepada bidang-bidang pengajian tertentu bagi memastikan sistem pembelajaran secara dalam talian dapat diimplementasikan dengan baik dan mengurangkan kesan negatif terhadap psikologi pelajar di Malaysia.
format Article
author Hazaila Hassan,
Azana Hafizah Mohd Aman,
Sharifah Dora Syed Abdul Bahri,
Noorziha Mohd Kasirun,
spellingShingle Hazaila Hassan,
Azana Hafizah Mohd Aman,
Sharifah Dora Syed Abdul Bahri,
Noorziha Mohd Kasirun,
Pandemik dan kesan psikologi terhadap pelajar dalam pembelajaran dalam talian
author_facet Hazaila Hassan,
Azana Hafizah Mohd Aman,
Sharifah Dora Syed Abdul Bahri,
Noorziha Mohd Kasirun,
author_sort Hazaila Hassan,
title Pandemik dan kesan psikologi terhadap pelajar dalam pembelajaran dalam talian
title_short Pandemik dan kesan psikologi terhadap pelajar dalam pembelajaran dalam talian
title_full Pandemik dan kesan psikologi terhadap pelajar dalam pembelajaran dalam talian
title_fullStr Pandemik dan kesan psikologi terhadap pelajar dalam pembelajaran dalam talian
title_full_unstemmed Pandemik dan kesan psikologi terhadap pelajar dalam pembelajaran dalam talian
title_sort pandemik dan kesan psikologi terhadap pelajar dalam pembelajaran dalam talian
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2023
url http://journalarticle.ukm.my/22336/1/A%202.pdf
http://journalarticle.ukm.my/22336/
https://ejournal.ukm.my/ajtlhe/index
_version_ 1781705647654436864
score 13.18916