Memahami gaya pemikiran dan hubungannya dengan pendekatan pembelajaran pelajar kolej matrikulasi dalam subjek perakaunan

Kertas ini bertujuan meneroka hubungan antara gaya pemikiran dan pendekatan pembelajaran pelajar kolej matrikulasi dalam subjek perakaunan. Kajian ini merupakan kajian tinjauan menggunakan kaedah kuantitatif dan soal selidik sebagai instrumen kajian. Seramai 250 orang pelajar kolej matrikulasi dari...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Noor Lela Ahmad,, Suzana Md Hezir,
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2023
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/22046/1/60241-212089-1-PB%20---.pdf
http://journalarticle.ukm.my/22046/
https://ejournal.ukm.my/gmjss/index
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ukm.journal.22046
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.220462023-08-11T02:28:02Z http://journalarticle.ukm.my/22046/ Memahami gaya pemikiran dan hubungannya dengan pendekatan pembelajaran pelajar kolej matrikulasi dalam subjek perakaunan Noor Lela Ahmad, Suzana Md Hezir, Kertas ini bertujuan meneroka hubungan antara gaya pemikiran dan pendekatan pembelajaran pelajar kolej matrikulasi dalam subjek perakaunan. Kajian ini merupakan kajian tinjauan menggunakan kaedah kuantitatif dan soal selidik sebagai instrumen kajian. Seramai 250 orang pelajar kolej matrikulasi dari jurusan perakaunan terlibat sebagai responden. Soal selidik terbahagi kepada tiga bahagian iaitu Bahagian A bagi maklumat demografi, bahagian B untuk konstruk gaya pemikiran yang terdiri daripada lima jenis gaya iaitu legislative, executive, judicial, internal dan external dan Bahagian C untuk dua konstruk pendekatan pembelajaran iaitu pendekatan mendalam dan pendekatan permukaan. Soal selidik diadaptasi dan diubahsuai dari Thinking Style Inventory (TSI) dan Study Process Questionnaire (R-SPQ-2F) dan disesuaikan dengan keperluan dan objektif kajian. Hasil kajian mendapati pelajar perakaunan kolej matrikulasi lebih cenderung menggunakan gaya pemikiran executive diikuti dengan gaya pemikiran external. Gaya pemikiran internal adalah paling kurang digunakan. Manakala bagi kecenderungan pendekatan pembelajaran yang digunakan, hasil analisis mendapati pendekatan mendalam lebih cenderung digunakan berbanding pendekatan permukaan dalam mata pelajaran perakaunan. Pelajar lelaki lebih cenderung menggunakan gaya pemikiran internal manakala pelajar perempuan lebih cenderung dalam gaya pemikiran executive. Selain itu, terdapat hubungan positif dan signifikan antara gaya pemikiran dan pendekatan pembelajaran pelajar dalam mata pelajaran perakaunan. Kajian ini menegaskan pendidik perakaunan harus memupuk dan menggalakkan pelajar mengamalkan pendekatan mendalam dalam pembelajaran. Pendidik perlu menambahbaik strategi dan kaedah penyampaian pengajaran dan pembelajaran bagi menyesuaikan dengan gaya pemikiran pelajar dengan menyediakan bahan kuliah, tugasan atau projek yang distruktur dengan jelas. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2023 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/22046/1/60241-212089-1-PB%20---.pdf Noor Lela Ahmad, and Suzana Md Hezir, (2023) Memahami gaya pemikiran dan hubungannya dengan pendekatan pembelajaran pelajar kolej matrikulasi dalam subjek perakaunan. Geografia : Malaysian Journal of Society and Space, 19 (2). pp. 119-137. ISSN 2180-2491 https://ejournal.ukm.my/gmjss/index
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Kertas ini bertujuan meneroka hubungan antara gaya pemikiran dan pendekatan pembelajaran pelajar kolej matrikulasi dalam subjek perakaunan. Kajian ini merupakan kajian tinjauan menggunakan kaedah kuantitatif dan soal selidik sebagai instrumen kajian. Seramai 250 orang pelajar kolej matrikulasi dari jurusan perakaunan terlibat sebagai responden. Soal selidik terbahagi kepada tiga bahagian iaitu Bahagian A bagi maklumat demografi, bahagian B untuk konstruk gaya pemikiran yang terdiri daripada lima jenis gaya iaitu legislative, executive, judicial, internal dan external dan Bahagian C untuk dua konstruk pendekatan pembelajaran iaitu pendekatan mendalam dan pendekatan permukaan. Soal selidik diadaptasi dan diubahsuai dari Thinking Style Inventory (TSI) dan Study Process Questionnaire (R-SPQ-2F) dan disesuaikan dengan keperluan dan objektif kajian. Hasil kajian mendapati pelajar perakaunan kolej matrikulasi lebih cenderung menggunakan gaya pemikiran executive diikuti dengan gaya pemikiran external. Gaya pemikiran internal adalah paling kurang digunakan. Manakala bagi kecenderungan pendekatan pembelajaran yang digunakan, hasil analisis mendapati pendekatan mendalam lebih cenderung digunakan berbanding pendekatan permukaan dalam mata pelajaran perakaunan. Pelajar lelaki lebih cenderung menggunakan gaya pemikiran internal manakala pelajar perempuan lebih cenderung dalam gaya pemikiran executive. Selain itu, terdapat hubungan positif dan signifikan antara gaya pemikiran dan pendekatan pembelajaran pelajar dalam mata pelajaran perakaunan. Kajian ini menegaskan pendidik perakaunan harus memupuk dan menggalakkan pelajar mengamalkan pendekatan mendalam dalam pembelajaran. Pendidik perlu menambahbaik strategi dan kaedah penyampaian pengajaran dan pembelajaran bagi menyesuaikan dengan gaya pemikiran pelajar dengan menyediakan bahan kuliah, tugasan atau projek yang distruktur dengan jelas.
format Article
author Noor Lela Ahmad,
Suzana Md Hezir,
spellingShingle Noor Lela Ahmad,
Suzana Md Hezir,
Memahami gaya pemikiran dan hubungannya dengan pendekatan pembelajaran pelajar kolej matrikulasi dalam subjek perakaunan
author_facet Noor Lela Ahmad,
Suzana Md Hezir,
author_sort Noor Lela Ahmad,
title Memahami gaya pemikiran dan hubungannya dengan pendekatan pembelajaran pelajar kolej matrikulasi dalam subjek perakaunan
title_short Memahami gaya pemikiran dan hubungannya dengan pendekatan pembelajaran pelajar kolej matrikulasi dalam subjek perakaunan
title_full Memahami gaya pemikiran dan hubungannya dengan pendekatan pembelajaran pelajar kolej matrikulasi dalam subjek perakaunan
title_fullStr Memahami gaya pemikiran dan hubungannya dengan pendekatan pembelajaran pelajar kolej matrikulasi dalam subjek perakaunan
title_full_unstemmed Memahami gaya pemikiran dan hubungannya dengan pendekatan pembelajaran pelajar kolej matrikulasi dalam subjek perakaunan
title_sort memahami gaya pemikiran dan hubungannya dengan pendekatan pembelajaran pelajar kolej matrikulasi dalam subjek perakaunan
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2023
url http://journalarticle.ukm.my/22046/1/60241-212089-1-PB%20---.pdf
http://journalarticle.ukm.my/22046/
https://ejournal.ukm.my/gmjss/index
_version_ 1775623644344483840
score 13.211869