Kelunturan minat membaca bahan bacaan berbentuk fizikal dalam kalangan murid tahap 2 sekolah kebangsaan luar bandar

Kajian ini bertujuan untuk meneroka dan mengenal pasti faktor-faktor kelunturan minat membaca bahan bacaan berbentuk fizikal dalam kalangan murid Tahap 2 sekolah kebangsaan luar bandar selepas pasca pandemik COVID-19. Wabak COVID-19 yang melanda seluruh dunia telah memberi kesan yang besar dalam...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Habibah Mohammad,, Nor Azwahanum Nor Shaid,
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2023
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/22019/1/JPBM_5.pdf
http://journalarticle.ukm.my/22019/
https://spaj.ukm.my/jpbm/index.php/jpbm/issue/view/86
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Kajian ini bertujuan untuk meneroka dan mengenal pasti faktor-faktor kelunturan minat membaca bahan bacaan berbentuk fizikal dalam kalangan murid Tahap 2 sekolah kebangsaan luar bandar selepas pasca pandemik COVID-19. Wabak COVID-19 yang melanda seluruh dunia telah memberi kesan yang besar dalam sistem pendidikan negara, termasuk minat murid membaca bahan bacaan. Tiga objektif kajian yang hendak dicapai, iaitu (i) mengenal pasti faktor penyebab kelunturan minat membaca bahan berbentuk fizikal, (ii) mengenal pasti kesan yang timbul apabila berlaku kelunturan minat membaca bahan berbentuk fizikal ini dan (iii) mengenal pasti usaha-usaha yang dilakukan oleh guru bagi menangani masalah kelunturan minat membaca bahan berbentuk fizikal. Kaedah temu bual digunakan sebagai alat pengumpulan data. Seramai enam orang guru Bahasa Melayu Tahap 2 dipilih sebagai peserta kajian. Kajian ini dijalankan di dua buah sekolah kebangsaan luar bandar di Zon Gemencheh, iaitu Sekolah Kebangsaan A dan Sekolah Kebangsaan B. Data dianalisis secara naratif berdasarkan soalan temu bual yang dijalankan. Dapatan kajian menunjukkan bahawa PdP dalam talian telah melunturkan minat murid untuk membaca bahan bacaan fizikal. Murid-murid tidak lagi berminat membaca bahan bacaan berbentuk fizikal. Sebaliknya, bahan bacaan digital telah mengambil tempat dan minat murid untuk membaca. Implikasi kajian ialah kelunturan minat murid membaca bahan fizikal membimbangkan para guru dan pelbagai usaha giat dijalankan bagi mengatasi masalah ini