Analisis kemahiran berfikir dalam pendidikan Islam

Kertas Kerja ini meninjau secara deskriptif konsep dan proses berfikir dalam tradisi ilmu Islam. Asas dalam kemahiran berfikir ialah Al-Quran dan Assunnah. Dalam usaha membentuk generasi pelajar yang seimbang dan harmonis, bidang kognitif (intelek), afektif (emosi) dan psikomotor (jasmani) perlu dib...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Ismail Abas,
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2023
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/21899/1/63835-211310-1-SM.pdf
http://journalarticle.ukm.my/21899/
https://ejournal.ukm.my/malim/issue/view/1600
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Kertas Kerja ini meninjau secara deskriptif konsep dan proses berfikir dalam tradisi ilmu Islam. Asas dalam kemahiran berfikir ialah Al-Quran dan Assunnah. Dalam usaha membentuk generasi pelajar yang seimbang dan harmonis, bidang kognitif (intelek), afektif (emosi) dan psikomotor (jasmani) perlu diberi penekanan yang seimbang dalam pendidikan. Masalah cabaran globalisasi dunia menuntut perubahan dalam pendekatan berfikir agar mengatasi cabaran-cabaran yang terhasil dari proses globalisasi dunia khasnya dalam pembelajaran dan pengajaran Pendidikan Islam. penekanan utama dalam bidang kognitif perlu diberikan kepada aspek pengembangan minda pelajar iaitu kemahiran berfikir secara kritis, kreatif dan bersistematik. Objektif kajian adalah  (i) Konsep alfikr dan kedudukannya yang strategik dalam Islam. (ii) Potensi semula jadi manusia  untuk berfikir dan berkontemplasi ( iii) bagaimana individu dapat melatih nafsu (hawa) supaya tunduk dan akur kepada arahan akal dan ilmunya, untuk mencapai kecemerlangan berfikir atau hikmah. Dapatan kajian menunjukkan bahawa pelajar yang menguasai kemahiran berfikir berupaya untuk menerokai ilmu iaitu (i) ilmu dunia dan akhirat (ii) melakukan adaptasi, modifikasi dan inovasi dalam menangani perubahan dan menghadapi cabaran antaranya cabaran akidah dan akhlak. Guru tiada pilihan kecuali meningkatkan keupayaan kreativiti dan inovasi dalam pembelajaran dan penilaian yang berkesan bagi membentuk generasi pelajar insan soleh berfikiran kelas pertama dalam Abad 21.