Kesan perdagangan antarabangsa terhadap permintaan pelancongan: kes di Malaysia

Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti faktor-faktor yang menentukan permintaan terhadap pelancongan di Malaysia. Secara khusus, kajian menganggarkan magnitud kesan perdagangan terhadap pelancongan berdasarkan hipotesis Marco-Polo yang menyatakan bahawa melancong adalah diransang oleh perdagangan...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mohd Fazim Ahmad,, Norlida Hanim Mohd Salleh,, Nurul Atiqah Muhd Suib,, Tamat Sarmidi,
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2022
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/21350/1/Kesan%20Perdagangan%20Antarabangsa%20terhadap%20Permintaan%20Pelancongan%20Kes%20di.pdf
http://journalarticle.ukm.my/21350/
https://ejournals.ukm.my/jem/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti faktor-faktor yang menentukan permintaan terhadap pelancongan di Malaysia. Secara khusus, kajian menganggarkan magnitud kesan perdagangan terhadap pelancongan berdasarkan hipotesis Marco-Polo yang menyatakan bahawa melancong adalah diransang oleh perdagangan. Kajian ini menggunakan data dari tahun 2007-2019 daripada 5 rakan dagang utama Malaysia iaitu China, Jepun, Singapura, Taiwan dan Amerika Syarikat. Model penganggaran Pooled OLS, Random Effect dan Fixed Effect digunakan. Kajian mendapati terdapat hubungan positif antara ketibaan pelancong dengan perdagangan antarabangsa. Penemuan ini mengesahkan hipotesis Marco-Polo di beberapa negara sampel. Penemuan juga menunjukkan bahawa dalam menggalakkan pelancong antarabangsa, perdagangan antarabangsa perlu ditingkatkan. Dengan itu, dasar perdagangan antarabangsa perlu dikaji semula bagi meningkatkan jumlah pelancong antarabangsa.