Persepsi pelajar terhadap bahan pembelajaran konsep budaya dan kosmologi Melayu secara dalam talian

Bahan pembelajaran yang bersesuaian dalam pembelajaran secara dalam talian adalah satu keperluan yang tidak boleh dinafikan. Pembelajaran bahasa secara dalam talian perlu mengambil kira bahan pembelajaran kerana ia membantu pembelajaran. Kajian berkaitan bahan pembelajaran konsep Budaya dan Kosmolog...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Saliza Ismai,, Norhazlina Husin,, Nor Azita Che Din,, Midiyana Mohamad,, Sri Qamariah Mohd Samsir,
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2022
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/21246/1/58285-199103-2-PB.pdf
http://journalarticle.ukm.my/21246/
https://ejournal.ukm.my/malim/issue/view/1563
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ukm.journal.21246
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.212462023-03-01T02:56:09Z http://journalarticle.ukm.my/21246/ Persepsi pelajar terhadap bahan pembelajaran konsep budaya dan kosmologi Melayu secara dalam talian Saliza Ismai, Norhazlina Husin, Nor Azita Che Din, Midiyana Mohamad, Sri Qamariah Mohd Samsir, Bahan pembelajaran yang bersesuaian dalam pembelajaran secara dalam talian adalah satu keperluan yang tidak boleh dinafikan. Pembelajaran bahasa secara dalam talian perlu mengambil kira bahan pembelajaran kerana ia membantu pembelajaran. Kajian berkaitan bahan pembelajaran konsep Budaya dan Kosmologi Melayu secara dalam talian masih belum dijalankan oleh mana-mana pengkaji. Bahan pembelajaran yang mudah dicapai pada bila-bila masa dan di mana-mana sahaja terbukti menjadi satu kelebihan dalam pembelajaran secara dalam talian. Sehubungan itu, satu kajian yang menganalisis persepsi pelajar terhadap keperluan bahan pembelajaran konsep Budaya dan Kosmologi Melayu secara dalam talian telah dijalankan. Dapatan kajian menunjukkan bahawa pelajar bersedia untuk berkomunikasi secara dalam talian dengan pensyarah dan rakan-rakan sekiranya mereka tidak memahami konsep Budaya dan Kosmologi Melayu yang dipelajari. Kajian ini menggunakan pendekatan kuantitatif bagi menganalisis maklum balas 169 orang responden. Dapatan kajian menunjukkan bahawa responden sangat bersetuju dan bersetuju bahan pembelajaran secara dalam talian perlu dibangunkan bagi memudahkan pembelajaran dan pemahaman mereka terhadap konsep Budaya dan Kosmologi Melayu. Dapatan juga menunjukkan bahawa pelajar bersedia menggunakan bahan pembelajaran tambahan sekiranya disediakan. Diharapkan kajian ini dapat membantu dalam membangunkan bahan pembelajaran secara dalam talian yang boleh memudahkan pembelajaran konsep Budaya dan Kosmologi Melayu. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2022 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/21246/1/58285-199103-2-PB.pdf Saliza Ismai, and Norhazlina Husin, and Nor Azita Che Din, and Midiyana Mohamad, and Sri Qamariah Mohd Samsir, (2022) Persepsi pelajar terhadap bahan pembelajaran konsep budaya dan kosmologi Melayu secara dalam talian. MALIM: Jurnal Pengajian Umum Asia Tenggara, 23 . pp. 113-122. ISSN 1511-8393 https://ejournal.ukm.my/malim/issue/view/1563
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Bahan pembelajaran yang bersesuaian dalam pembelajaran secara dalam talian adalah satu keperluan yang tidak boleh dinafikan. Pembelajaran bahasa secara dalam talian perlu mengambil kira bahan pembelajaran kerana ia membantu pembelajaran. Kajian berkaitan bahan pembelajaran konsep Budaya dan Kosmologi Melayu secara dalam talian masih belum dijalankan oleh mana-mana pengkaji. Bahan pembelajaran yang mudah dicapai pada bila-bila masa dan di mana-mana sahaja terbukti menjadi satu kelebihan dalam pembelajaran secara dalam talian. Sehubungan itu, satu kajian yang menganalisis persepsi pelajar terhadap keperluan bahan pembelajaran konsep Budaya dan Kosmologi Melayu secara dalam talian telah dijalankan. Dapatan kajian menunjukkan bahawa pelajar bersedia untuk berkomunikasi secara dalam talian dengan pensyarah dan rakan-rakan sekiranya mereka tidak memahami konsep Budaya dan Kosmologi Melayu yang dipelajari. Kajian ini menggunakan pendekatan kuantitatif bagi menganalisis maklum balas 169 orang responden. Dapatan kajian menunjukkan bahawa responden sangat bersetuju dan bersetuju bahan pembelajaran secara dalam talian perlu dibangunkan bagi memudahkan pembelajaran dan pemahaman mereka terhadap konsep Budaya dan Kosmologi Melayu. Dapatan juga menunjukkan bahawa pelajar bersedia menggunakan bahan pembelajaran tambahan sekiranya disediakan. Diharapkan kajian ini dapat membantu dalam membangunkan bahan pembelajaran secara dalam talian yang boleh memudahkan pembelajaran konsep Budaya dan Kosmologi Melayu.
format Article
author Saliza Ismai,
Norhazlina Husin,
Nor Azita Che Din,
Midiyana Mohamad,
Sri Qamariah Mohd Samsir,
spellingShingle Saliza Ismai,
Norhazlina Husin,
Nor Azita Che Din,
Midiyana Mohamad,
Sri Qamariah Mohd Samsir,
Persepsi pelajar terhadap bahan pembelajaran konsep budaya dan kosmologi Melayu secara dalam talian
author_facet Saliza Ismai,
Norhazlina Husin,
Nor Azita Che Din,
Midiyana Mohamad,
Sri Qamariah Mohd Samsir,
author_sort Saliza Ismai,
title Persepsi pelajar terhadap bahan pembelajaran konsep budaya dan kosmologi Melayu secara dalam talian
title_short Persepsi pelajar terhadap bahan pembelajaran konsep budaya dan kosmologi Melayu secara dalam talian
title_full Persepsi pelajar terhadap bahan pembelajaran konsep budaya dan kosmologi Melayu secara dalam talian
title_fullStr Persepsi pelajar terhadap bahan pembelajaran konsep budaya dan kosmologi Melayu secara dalam talian
title_full_unstemmed Persepsi pelajar terhadap bahan pembelajaran konsep budaya dan kosmologi Melayu secara dalam talian
title_sort persepsi pelajar terhadap bahan pembelajaran konsep budaya dan kosmologi melayu secara dalam talian
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2022
url http://journalarticle.ukm.my/21246/1/58285-199103-2-PB.pdf
http://journalarticle.ukm.my/21246/
https://ejournal.ukm.my/malim/issue/view/1563
_version_ 1759690439331414016
score 13.211869