Peranan pengurusan dan persekitaran Kolej Profesional Mara dalam pelaksanaan Program Mukmin Profesional (PMP) terhadap karakter pelajar

Peranan pihak pengurusan dan persekitaran merupakan elemen yang penting dalam menyokong pelaksanaan sesuatu program pendidikan yang membentuk karakter pelajar. Signifikan kajian ini adalah kerana pembentukan karakter pelajar sering dilihat dari aspek dalam kelas sahaja tanpa mengetengahkan peranan p...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Wan Mukhtar Wan Muda,, Noor Azmi Mohd Zainol,, Sayuti Ab Ghani,, Amnah Saayah Ismail,, Rosmiza Mohd Zainol,
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2022
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/21085/1/Peranan%20Pengurusan%20dan%20Persekitaran%20Kolej%20Profesional%20MARA%20dalam%20Pelaksanaan%20Program%20Mukmin%20Profesional%20%28PMP%29%20Terhadap%20Karakt.pdf
http://journalarticle.ukm.my/21085/
https://ejournal.ukm.my/ebangi/index
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ukm.journal.21085
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.210852023-02-09T06:09:43Z http://journalarticle.ukm.my/21085/ Peranan pengurusan dan persekitaran Kolej Profesional Mara dalam pelaksanaan Program Mukmin Profesional (PMP) terhadap karakter pelajar Wan Mukhtar Wan Muda, Noor Azmi Mohd Zainol, Sayuti Ab Ghani, Amnah Saayah Ismail, Rosmiza Mohd Zainol, Peranan pihak pengurusan dan persekitaran merupakan elemen yang penting dalam menyokong pelaksanaan sesuatu program pendidikan yang membentuk karakter pelajar. Signifikan kajian ini adalah kerana pembentukan karakter pelajar sering dilihat dari aspek dalam kelas sahaja tanpa mengetengahkan peranan pihak pengurusan serta persekitaran kolej. Kajian ini bertujuan untuk mengukur hubungan sokongan pihak pengurusan dan persekitaran kolej dalam pelaksanaan Program Mukmin Profesional (PMP) terhadap pembentukan karakter kepimpinan insaniah pelajar di Kolej Profesional MARA (KPM). Subjek kajian terdiri daripada 674 orang pelajar semester akhir di KPM seluruh Malaysia. Kajian ini menggunakan kaedah kuantitatif dengan menganalisis dapatan kajian menggunakan model perisian SmartPLS. Hasil kajian mengesahkan sokongan pihak pengurusan dan sokongan persekitaran bertindak sebagai peramal yang penting kepada pembentukan karakter kepimpinan insaniah pelajar. Berdasarkan perspektif statistik, dapatan kajian ini telah mengesahkan hipotesis bahawa konstruk sokongan pihak pengurusan dan konstruk sokongan persekitaran mempunyai hubungan yang signifikan kepada pembentukan karakter kepimpinan insaniah pelajar di KPM. Hasil kajian ini akan menjadi kayu ukur dalam memperkasakan lagi peranan kedua-dua elemen tersebut serta mengenalpasti elemen-elemen utama yang menyumbang kepada pemerkasaan karakter pelajar yang akan menjadi pelapis kepimpinan negara sejajar dengan Pindaan Undang-undang Perlembagaan Persekutuan yang menjadikan golongan belia memainkan peranan yang lebih besar dalam pembentukan kepimpinan negara bangsa. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2022 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/21085/1/Peranan%20Pengurusan%20dan%20Persekitaran%20Kolej%20Profesional%20MARA%20dalam%20Pelaksanaan%20Program%20Mukmin%20Profesional%20%28PMP%29%20Terhadap%20Karakt.pdf Wan Mukhtar Wan Muda, and Noor Azmi Mohd Zainol, and Sayuti Ab Ghani, and Amnah Saayah Ismail, and Rosmiza Mohd Zainol, (2022) Peranan pengurusan dan persekitaran Kolej Profesional Mara dalam pelaksanaan Program Mukmin Profesional (PMP) terhadap karakter pelajar. e-Bangi Journal of Social Sciences & Humanities, 19 (7). pp. 171-187. ISSN 1823-884x https://ejournal.ukm.my/ebangi/index
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Peranan pihak pengurusan dan persekitaran merupakan elemen yang penting dalam menyokong pelaksanaan sesuatu program pendidikan yang membentuk karakter pelajar. Signifikan kajian ini adalah kerana pembentukan karakter pelajar sering dilihat dari aspek dalam kelas sahaja tanpa mengetengahkan peranan pihak pengurusan serta persekitaran kolej. Kajian ini bertujuan untuk mengukur hubungan sokongan pihak pengurusan dan persekitaran kolej dalam pelaksanaan Program Mukmin Profesional (PMP) terhadap pembentukan karakter kepimpinan insaniah pelajar di Kolej Profesional MARA (KPM). Subjek kajian terdiri daripada 674 orang pelajar semester akhir di KPM seluruh Malaysia. Kajian ini menggunakan kaedah kuantitatif dengan menganalisis dapatan kajian menggunakan model perisian SmartPLS. Hasil kajian mengesahkan sokongan pihak pengurusan dan sokongan persekitaran bertindak sebagai peramal yang penting kepada pembentukan karakter kepimpinan insaniah pelajar. Berdasarkan perspektif statistik, dapatan kajian ini telah mengesahkan hipotesis bahawa konstruk sokongan pihak pengurusan dan konstruk sokongan persekitaran mempunyai hubungan yang signifikan kepada pembentukan karakter kepimpinan insaniah pelajar di KPM. Hasil kajian ini akan menjadi kayu ukur dalam memperkasakan lagi peranan kedua-dua elemen tersebut serta mengenalpasti elemen-elemen utama yang menyumbang kepada pemerkasaan karakter pelajar yang akan menjadi pelapis kepimpinan negara sejajar dengan Pindaan Undang-undang Perlembagaan Persekutuan yang menjadikan golongan belia memainkan peranan yang lebih besar dalam pembentukan kepimpinan negara bangsa.
format Article
author Wan Mukhtar Wan Muda,
Noor Azmi Mohd Zainol,
Sayuti Ab Ghani,
Amnah Saayah Ismail,
Rosmiza Mohd Zainol,
spellingShingle Wan Mukhtar Wan Muda,
Noor Azmi Mohd Zainol,
Sayuti Ab Ghani,
Amnah Saayah Ismail,
Rosmiza Mohd Zainol,
Peranan pengurusan dan persekitaran Kolej Profesional Mara dalam pelaksanaan Program Mukmin Profesional (PMP) terhadap karakter pelajar
author_facet Wan Mukhtar Wan Muda,
Noor Azmi Mohd Zainol,
Sayuti Ab Ghani,
Amnah Saayah Ismail,
Rosmiza Mohd Zainol,
author_sort Wan Mukhtar Wan Muda,
title Peranan pengurusan dan persekitaran Kolej Profesional Mara dalam pelaksanaan Program Mukmin Profesional (PMP) terhadap karakter pelajar
title_short Peranan pengurusan dan persekitaran Kolej Profesional Mara dalam pelaksanaan Program Mukmin Profesional (PMP) terhadap karakter pelajar
title_full Peranan pengurusan dan persekitaran Kolej Profesional Mara dalam pelaksanaan Program Mukmin Profesional (PMP) terhadap karakter pelajar
title_fullStr Peranan pengurusan dan persekitaran Kolej Profesional Mara dalam pelaksanaan Program Mukmin Profesional (PMP) terhadap karakter pelajar
title_full_unstemmed Peranan pengurusan dan persekitaran Kolej Profesional Mara dalam pelaksanaan Program Mukmin Profesional (PMP) terhadap karakter pelajar
title_sort peranan pengurusan dan persekitaran kolej profesional mara dalam pelaksanaan program mukmin profesional (pmp) terhadap karakter pelajar
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2022
url http://journalarticle.ukm.my/21085/1/Peranan%20Pengurusan%20dan%20Persekitaran%20Kolej%20Profesional%20MARA%20dalam%20Pelaksanaan%20Program%20Mukmin%20Profesional%20%28PMP%29%20Terhadap%20Karakt.pdf
http://journalarticle.ukm.my/21085/
https://ejournal.ukm.my/ebangi/index
_version_ 1758579331753312256
score 13.211869