Pendidikan akhlak menurut kaedah Al-Ghazali

Kajian ini bertujuan untuk melihat sejauh mana kaedah yang disaran oleh Al-Ghazali dalam mendidik akhlak seseorang individu itu dipraktikkan oleh pelajar. Selain itu, kajian ini juga ingin melihat perbezaan antara jantina terhadap kaedah pendidikan akhlak tersebut. Kajian ini merupakan kajian...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Azmil Hashim,, Mas ‘Ani Ahmad,, Misnan Jemal,
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2016
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/20908/1/JIAE-Vol.-81-2016-11-20.pdf
http://journalarticle.ukm.my/20908/
http://jiae.pimm.my/2016/06/25/volume-8-issue-1-2016/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Kajian ini bertujuan untuk melihat sejauh mana kaedah yang disaran oleh Al-Ghazali dalam mendidik akhlak seseorang individu itu dipraktikkan oleh pelajar. Selain itu, kajian ini juga ingin melihat perbezaan antara jantina terhadap kaedah pendidikan akhlak tersebut. Kajian ini merupakan kajian rintis yang telah dijalankan di dua buah Sekolah Menengah Agama sekitar daerah Batang Padang, Perak. Sampel kajian terdiri daripada 25 orang pelajar lelaki dan 25 orang pelajar perempuan. Dapatan kajian diperoleh menggunakan kaedah tinjauan (survey) yang menggunakan soal selidik sebagai instrumen. Sebanyak 50 item telah diuji dan dianalisis dengan menggunakan statistik deskriptif. Hasil dapatan kajian menunjukkan 32 item berada pada tahap tinggi dengan min antara (3.01-5.00) manakala 18 item lagi berada pada tahap sederhana tinggi (min=2.01-3.00) Dapatan keseluruhan menunjukkan bahawa semua kaedah berada pada tahap yang tinggi (min=4.14, sp.=0.76). Secara keseluruhan, tidak terdapat perbezaan yang signifikan antara skor min responden lelaki dan perempuan terhadap kaedah pendidikan akhlak.