Pendidikan akhlak menurut kaedah Al-Ghazali
Kajian ini bertujuan untuk melihat sejauh mana kaedah yang disaran oleh Al-Ghazali dalam mendidik akhlak seseorang individu itu dipraktikkan oleh pelajar. Selain itu, kajian ini juga ingin melihat perbezaan antara jantina terhadap kaedah pendidikan akhlak tersebut. Kajian ini merupakan kajian...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2016
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/20908/1/JIAE-Vol.-81-2016-11-20.pdf http://journalarticle.ukm.my/20908/ http://jiae.pimm.my/2016/06/25/volume-8-issue-1-2016/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Kajian ini bertujuan untuk melihat sejauh mana kaedah yang disaran oleh Al-Ghazali dalam
mendidik akhlak seseorang individu itu dipraktikkan oleh pelajar. Selain itu, kajian ini juga
ingin melihat perbezaan antara jantina terhadap kaedah pendidikan akhlak tersebut. Kajian ini
merupakan kajian rintis yang telah dijalankan di dua buah Sekolah Menengah Agama sekitar
daerah Batang Padang, Perak. Sampel kajian terdiri daripada 25 orang pelajar lelaki dan 25 orang
pelajar perempuan. Dapatan kajian diperoleh menggunakan kaedah tinjauan (survey) yang
menggunakan soal selidik sebagai instrumen. Sebanyak 50 item telah diuji dan dianalisis
dengan menggunakan statistik deskriptif. Hasil dapatan kajian menunjukkan 32 item berada
pada tahap tinggi dengan min antara (3.01-5.00) manakala 18 item lagi berada pada tahap
sederhana tinggi (min=2.01-3.00) Dapatan keseluruhan menunjukkan bahawa semua kaedah
berada pada tahap yang tinggi (min=4.14, sp.=0.76). Secara keseluruhan, tidak terdapat
perbezaan yang signifikan antara skor min responden lelaki dan perempuan terhadap kaedah
pendidikan akhlak. |
---|