Keberkesanan modul komik mata pelajaran Perniagaan tingkatan 4
Mata pelajaran perniagaan sering mendapat peratus lulus yang rendah jika dibandingkan dengan mata pelajaran lain. Justeru untuk meningkatkan pencapaian ini, maka pelbagai kaedah pengajaran telah digunakan guru antaranya pendekatan berasaskan konstruktivisme. Pendekatan ini menjadikan suasana pem...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2022
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/20813/1/59096-196307-1-PB.pdf http://journalarticle.ukm.my/20813/ https://ejournal.ukm.my/akademika/issue/view/1466 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-ukm.journal.20813 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my-ukm.journal.208132022-12-20T09:13:35Z http://journalarticle.ukm.my/20813/ Keberkesanan modul komik mata pelajaran Perniagaan tingkatan 4 Chitra Devi Raja Krishnan, Radin Siti Aishah Radin A Rahman, Norasmah Othman, Mata pelajaran perniagaan sering mendapat peratus lulus yang rendah jika dibandingkan dengan mata pelajaran lain. Justeru untuk meningkatkan pencapaian ini, maka pelbagai kaedah pengajaran telah digunakan guru antaranya pendekatan berasaskan konstruktivisme. Pendekatan ini menjadikan suasana pembelajaran lebih kreatif dan interaktif, seterusnya menarik minat murid untuk menguasai mata pelajaran tersebut. Oleh itu, wujud keperluan untuk membina modul komik perniagaan walaupun keberkesanannya masih belum pasti. Justeru, kajian telah dilaksanakan bagi tujuan mengenal pasti keberkesanan modul komik bagi mata pelajaran Perniagaan tingkatan 4. Reka bentuk kuasi eksperimen telah digunakan bersama teknik persampelan bertujuan ke atas 60 murid tingkatan 4 dengan mengambil kira agihan tidak seimbang walaupun ciri-ciri murid adalah sama. Instrumen kajian pula melibatkan soal selidik dan ujian penilaian. Analisis diskriptif digunakan bagi menjana nilai tahap modul komik perniagaan, sementara analisis inferensi pula bagi mendapatkan perbezaan keberkesanan komik antara dua kumpulan. Dapatan kajian menunjukkan bahawa keberkesanan modul komik mata pelajaran Perniagaan berada pada tahap tinggi bagi konstruk isi kandungan, interaksi, kepentingan dan aktiviti pembelajaran. Hasil kajian menunjukkan, terdapat perbezaan yang signifikan bagi keberkesanan modul komik mata pelajaran Perniagaan antara kumpulan kawalan dan kumpulan rawatan dalam ujian pasca. Implikasi kajian membuktikan bahawa teori konstruktivisme relevan digunakan ke atas murid tingkatan 4 bagi meningkatkan pencapaian mereka mata pelajaran Perniagaan menerusi keberkesanan modul komik. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2022 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/20813/1/59096-196307-1-PB.pdf Chitra Devi Raja Krishnan, and Radin Siti Aishah Radin A Rahman, and Norasmah Othman, (2022) Keberkesanan modul komik mata pelajaran Perniagaan tingkatan 4. AKADEMIKA, 92 ((SI)). pp. 163-178. ISSN 0126-5008 https://ejournal.ukm.my/akademika/issue/view/1466 |
institution |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
building |
Tun Sri Lanang Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
content_source |
UKM Journal Article Repository |
url_provider |
http://journalarticle.ukm.my/ |
language |
English |
description |
Mata pelajaran perniagaan sering mendapat peratus lulus yang rendah jika dibandingkan dengan mata pelajaran
lain. Justeru untuk meningkatkan pencapaian ini, maka pelbagai kaedah pengajaran telah digunakan guru antaranya
pendekatan berasaskan konstruktivisme. Pendekatan ini menjadikan suasana pembelajaran lebih kreatif dan interaktif,
seterusnya menarik minat murid untuk menguasai mata pelajaran tersebut. Oleh itu, wujud keperluan untuk membina
modul komik perniagaan walaupun keberkesanannya masih belum pasti. Justeru, kajian telah dilaksanakan bagi
tujuan mengenal pasti keberkesanan modul komik bagi mata pelajaran Perniagaan tingkatan 4. Reka bentuk kuasi
eksperimen telah digunakan bersama teknik persampelan bertujuan ke atas 60 murid tingkatan 4 dengan mengambil
kira agihan tidak seimbang walaupun ciri-ciri murid adalah sama. Instrumen kajian pula melibatkan soal selidik dan
ujian penilaian. Analisis diskriptif digunakan bagi menjana nilai tahap modul komik perniagaan, sementara analisis
inferensi pula bagi mendapatkan perbezaan keberkesanan komik antara dua kumpulan. Dapatan kajian menunjukkan
bahawa keberkesanan modul komik mata pelajaran Perniagaan berada pada tahap tinggi bagi konstruk isi kandungan,
interaksi, kepentingan dan aktiviti pembelajaran. Hasil kajian menunjukkan, terdapat perbezaan yang signifikan bagi
keberkesanan modul komik mata pelajaran Perniagaan antara kumpulan kawalan dan kumpulan rawatan dalam ujian
pasca. Implikasi kajian membuktikan bahawa teori konstruktivisme relevan digunakan ke atas murid tingkatan 4 bagi
meningkatkan pencapaian mereka mata pelajaran Perniagaan menerusi keberkesanan modul komik. |
format |
Article |
author |
Chitra Devi Raja Krishnan, Radin Siti Aishah Radin A Rahman, Norasmah Othman, |
spellingShingle |
Chitra Devi Raja Krishnan, Radin Siti Aishah Radin A Rahman, Norasmah Othman, Keberkesanan modul komik mata pelajaran Perniagaan tingkatan 4 |
author_facet |
Chitra Devi Raja Krishnan, Radin Siti Aishah Radin A Rahman, Norasmah Othman, |
author_sort |
Chitra Devi Raja Krishnan, |
title |
Keberkesanan modul komik mata pelajaran Perniagaan tingkatan 4 |
title_short |
Keberkesanan modul komik mata pelajaran Perniagaan tingkatan 4 |
title_full |
Keberkesanan modul komik mata pelajaran Perniagaan tingkatan 4 |
title_fullStr |
Keberkesanan modul komik mata pelajaran Perniagaan tingkatan 4 |
title_full_unstemmed |
Keberkesanan modul komik mata pelajaran Perniagaan tingkatan 4 |
title_sort |
keberkesanan modul komik mata pelajaran perniagaan tingkatan 4 |
publisher |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2022 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/20813/1/59096-196307-1-PB.pdf http://journalarticle.ukm.my/20813/ https://ejournal.ukm.my/akademika/issue/view/1466 |
_version_ |
1753789417721430016 |
score |
13.160551 |