Keberkesanan modul komik mata pelajaran Perniagaan tingkatan 4

Mata pelajaran perniagaan sering mendapat peratus lulus yang rendah jika dibandingkan dengan mata pelajaran lain. Justeru untuk meningkatkan pencapaian ini, maka pelbagai kaedah pengajaran telah digunakan guru antaranya pendekatan berasaskan konstruktivisme. Pendekatan ini menjadikan suasana pem...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Chitra Devi Raja Krishnan,, Radin Siti Aishah Radin A Rahman,, Norasmah Othman,
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2022
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/20813/1/59096-196307-1-PB.pdf
http://journalarticle.ukm.my/20813/
https://ejournal.ukm.my/akademika/issue/view/1466
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ukm.journal.20813
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.208132022-12-20T09:13:35Z http://journalarticle.ukm.my/20813/ Keberkesanan modul komik mata pelajaran Perniagaan tingkatan 4 Chitra Devi Raja Krishnan, Radin Siti Aishah Radin A Rahman, Norasmah Othman, Mata pelajaran perniagaan sering mendapat peratus lulus yang rendah jika dibandingkan dengan mata pelajaran lain. Justeru untuk meningkatkan pencapaian ini, maka pelbagai kaedah pengajaran telah digunakan guru antaranya pendekatan berasaskan konstruktivisme. Pendekatan ini menjadikan suasana pembelajaran lebih kreatif dan interaktif, seterusnya menarik minat murid untuk menguasai mata pelajaran tersebut. Oleh itu, wujud keperluan untuk membina modul komik perniagaan walaupun keberkesanannya masih belum pasti. Justeru, kajian telah dilaksanakan bagi tujuan mengenal pasti keberkesanan modul komik bagi mata pelajaran Perniagaan tingkatan 4. Reka bentuk kuasi eksperimen telah digunakan bersama teknik persampelan bertujuan ke atas 60 murid tingkatan 4 dengan mengambil kira agihan tidak seimbang walaupun ciri-ciri murid adalah sama. Instrumen kajian pula melibatkan soal selidik dan ujian penilaian. Analisis diskriptif digunakan bagi menjana nilai tahap modul komik perniagaan, sementara analisis inferensi pula bagi mendapatkan perbezaan keberkesanan komik antara dua kumpulan. Dapatan kajian menunjukkan bahawa keberkesanan modul komik mata pelajaran Perniagaan berada pada tahap tinggi bagi konstruk isi kandungan, interaksi, kepentingan dan aktiviti pembelajaran. Hasil kajian menunjukkan, terdapat perbezaan yang signifikan bagi keberkesanan modul komik mata pelajaran Perniagaan antara kumpulan kawalan dan kumpulan rawatan dalam ujian pasca. Implikasi kajian membuktikan bahawa teori konstruktivisme relevan digunakan ke atas murid tingkatan 4 bagi meningkatkan pencapaian mereka mata pelajaran Perniagaan menerusi keberkesanan modul komik. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2022 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/20813/1/59096-196307-1-PB.pdf Chitra Devi Raja Krishnan, and Radin Siti Aishah Radin A Rahman, and Norasmah Othman, (2022) Keberkesanan modul komik mata pelajaran Perniagaan tingkatan 4. AKADEMIKA, 92 ((SI)). pp. 163-178. ISSN 0126-5008 https://ejournal.ukm.my/akademika/issue/view/1466
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Mata pelajaran perniagaan sering mendapat peratus lulus yang rendah jika dibandingkan dengan mata pelajaran lain. Justeru untuk meningkatkan pencapaian ini, maka pelbagai kaedah pengajaran telah digunakan guru antaranya pendekatan berasaskan konstruktivisme. Pendekatan ini menjadikan suasana pembelajaran lebih kreatif dan interaktif, seterusnya menarik minat murid untuk menguasai mata pelajaran tersebut. Oleh itu, wujud keperluan untuk membina modul komik perniagaan walaupun keberkesanannya masih belum pasti. Justeru, kajian telah dilaksanakan bagi tujuan mengenal pasti keberkesanan modul komik bagi mata pelajaran Perniagaan tingkatan 4. Reka bentuk kuasi eksperimen telah digunakan bersama teknik persampelan bertujuan ke atas 60 murid tingkatan 4 dengan mengambil kira agihan tidak seimbang walaupun ciri-ciri murid adalah sama. Instrumen kajian pula melibatkan soal selidik dan ujian penilaian. Analisis diskriptif digunakan bagi menjana nilai tahap modul komik perniagaan, sementara analisis inferensi pula bagi mendapatkan perbezaan keberkesanan komik antara dua kumpulan. Dapatan kajian menunjukkan bahawa keberkesanan modul komik mata pelajaran Perniagaan berada pada tahap tinggi bagi konstruk isi kandungan, interaksi, kepentingan dan aktiviti pembelajaran. Hasil kajian menunjukkan, terdapat perbezaan yang signifikan bagi keberkesanan modul komik mata pelajaran Perniagaan antara kumpulan kawalan dan kumpulan rawatan dalam ujian pasca. Implikasi kajian membuktikan bahawa teori konstruktivisme relevan digunakan ke atas murid tingkatan 4 bagi meningkatkan pencapaian mereka mata pelajaran Perniagaan menerusi keberkesanan modul komik.
format Article
author Chitra Devi Raja Krishnan,
Radin Siti Aishah Radin A Rahman,
Norasmah Othman,
spellingShingle Chitra Devi Raja Krishnan,
Radin Siti Aishah Radin A Rahman,
Norasmah Othman,
Keberkesanan modul komik mata pelajaran Perniagaan tingkatan 4
author_facet Chitra Devi Raja Krishnan,
Radin Siti Aishah Radin A Rahman,
Norasmah Othman,
author_sort Chitra Devi Raja Krishnan,
title Keberkesanan modul komik mata pelajaran Perniagaan tingkatan 4
title_short Keberkesanan modul komik mata pelajaran Perniagaan tingkatan 4
title_full Keberkesanan modul komik mata pelajaran Perniagaan tingkatan 4
title_fullStr Keberkesanan modul komik mata pelajaran Perniagaan tingkatan 4
title_full_unstemmed Keberkesanan modul komik mata pelajaran Perniagaan tingkatan 4
title_sort keberkesanan modul komik mata pelajaran perniagaan tingkatan 4
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2022
url http://journalarticle.ukm.my/20813/1/59096-196307-1-PB.pdf
http://journalarticle.ukm.my/20813/
https://ejournal.ukm.my/akademika/issue/view/1466
_version_ 1753789417721430016
score 13.160551