Efikasi kendiri guru sekolah dalam hospital di Malaysia
Efikasi kendiri ialah sistem kepercayaan yang berfungsi untuk mengawal diri seseorang individu dari aspek pemikiran, perasaan, motivasi dan tingkah laku. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap efikasi kendiri guru Sekolah Dalam Hospital di Malaysia yang melibatkan seramai 82 orang gur...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2018
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/20713/1/26947-81460-1-SM.pdf http://journalarticle.ukm.my/20713/ https://ejournal.ukm.my/ebangi/issue/view/1121 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-ukm.journal.20713 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my-ukm.journal.207132022-12-13T01:38:51Z http://journalarticle.ukm.my/20713/ Efikasi kendiri guru sekolah dalam hospital di Malaysia Aswaniza Shamsudin, Rosadah Abd Majid, Efikasi kendiri ialah sistem kepercayaan yang berfungsi untuk mengawal diri seseorang individu dari aspek pemikiran, perasaan, motivasi dan tingkah laku. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap efikasi kendiri guru Sekolah Dalam Hospital di Malaysia yang melibatkan seramai 82 orang guru Sekolah Dalam Hospital (SDH) dari 15 buah SDH di Malaysia. Kajian ini merupakan kajian kuantitatif berbentuk kajian tinjauan. Instrumen kajian adalah menggunakan borang soal selidik yang melibatkan dua bahagian iaitu Bahagian A (Demografi Guru) dan Bahagian B (Efikasi Kendiri Guru) yang telah diadaptasi daripada Teacher Sense of Efficacy Scale (TSES) oleh Tschannen-Moran & Woolfolk (2001). Dapatan data yang diperoleh daripada kajian ini dianalisis menggunakan Statistical Package for Social Science versi 22.0 (SPSS 22.0) yang melibatkan statistik deskriptif (min dan frekuensi). Dapatan kajian mendapati bahawa tahap efikasi kendiri guru SDH adalah berada pada tahap tinggi. Hasil daripada kajian ini memberi gambaran bahawa guru SDH mempunyai efikasi kendiri yang tinggi untuk mendidik murid bermasalah kesihatan. Analisis mendapati bahawa dimensi Pengurusan Bilik Darjah mempunyai nilai min yang paling tinggi (min= 4.45) dengan pernyataan item bahawa guru SDH bersedia untuk menyediakan aktiviti pembelajaran yang sesuai untuk murid yang terdiri daripada pelbagai masalah kesihatan berdasarkan keupayaan murid. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2018 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/20713/1/26947-81460-1-SM.pdf Aswaniza Shamsudin, and Rosadah Abd Majid, (2018) Efikasi kendiri guru sekolah dalam hospital di Malaysia. e-BANGI: Jurnal Sains Sosial dan Kemanusiaan, 13 (3). pp. 20-28. ISSN 1823-884x https://ejournal.ukm.my/ebangi/issue/view/1121 |
institution |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
building |
Tun Sri Lanang Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
content_source |
UKM Journal Article Repository |
url_provider |
http://journalarticle.ukm.my/ |
language |
English |
description |
Efikasi kendiri ialah sistem kepercayaan yang berfungsi untuk mengawal diri seseorang
individu dari aspek pemikiran, perasaan, motivasi dan tingkah laku. Kajian ini bertujuan
untuk mengenal pasti tahap efikasi kendiri guru Sekolah Dalam Hospital di Malaysia yang
melibatkan seramai 82 orang guru Sekolah Dalam Hospital (SDH) dari 15 buah SDH di
Malaysia. Kajian ini merupakan kajian kuantitatif berbentuk kajian tinjauan. Instrumen
kajian adalah menggunakan borang soal selidik yang melibatkan dua bahagian iaitu
Bahagian A (Demografi Guru) dan Bahagian B (Efikasi Kendiri Guru) yang telah diadaptasi
daripada Teacher Sense of Efficacy Scale (TSES) oleh Tschannen-Moran & Woolfolk
(2001). Dapatan data yang diperoleh daripada kajian ini dianalisis menggunakan Statistical
Package for Social Science versi 22.0 (SPSS 22.0) yang melibatkan statistik deskriptif (min
dan frekuensi). Dapatan kajian mendapati bahawa tahap efikasi kendiri guru SDH adalah
berada pada tahap tinggi. Hasil daripada kajian ini memberi gambaran bahawa guru SDH
mempunyai efikasi kendiri yang tinggi untuk mendidik murid bermasalah kesihatan. Analisis
mendapati bahawa dimensi Pengurusan Bilik Darjah mempunyai nilai min yang paling tinggi
(min= 4.45) dengan pernyataan item bahawa guru SDH bersedia untuk menyediakan aktiviti
pembelajaran yang sesuai untuk murid yang terdiri daripada pelbagai masalah kesihatan
berdasarkan keupayaan murid. |
format |
Article |
author |
Aswaniza Shamsudin, Rosadah Abd Majid, |
spellingShingle |
Aswaniza Shamsudin, Rosadah Abd Majid, Efikasi kendiri guru sekolah dalam hospital di Malaysia |
author_facet |
Aswaniza Shamsudin, Rosadah Abd Majid, |
author_sort |
Aswaniza Shamsudin, |
title |
Efikasi kendiri guru sekolah dalam hospital di Malaysia |
title_short |
Efikasi kendiri guru sekolah dalam hospital di Malaysia |
title_full |
Efikasi kendiri guru sekolah dalam hospital di Malaysia |
title_fullStr |
Efikasi kendiri guru sekolah dalam hospital di Malaysia |
title_full_unstemmed |
Efikasi kendiri guru sekolah dalam hospital di Malaysia |
title_sort |
efikasi kendiri guru sekolah dalam hospital di malaysia |
publisher |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2018 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/20713/1/26947-81460-1-SM.pdf http://journalarticle.ukm.my/20713/ https://ejournal.ukm.my/ebangi/issue/view/1121 |
_version_ |
1752147418043908096 |
score |
13.211869 |