Efikasi kendiri guru sekolah dalam hospital di Malaysia

Efikasi kendiri ialah sistem kepercayaan yang berfungsi untuk mengawal diri seseorang individu dari aspek pemikiran, perasaan, motivasi dan tingkah laku. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap efikasi kendiri guru Sekolah Dalam Hospital di Malaysia yang melibatkan seramai 82 orang gur...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Aswaniza Shamsudin,, Rosadah Abd Majid,
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2018
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/20713/1/26947-81460-1-SM.pdf
http://journalarticle.ukm.my/20713/
https://ejournal.ukm.my/ebangi/issue/view/1121
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ukm.journal.20713
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.207132022-12-13T01:38:51Z http://journalarticle.ukm.my/20713/ Efikasi kendiri guru sekolah dalam hospital di Malaysia Aswaniza Shamsudin, Rosadah Abd Majid, Efikasi kendiri ialah sistem kepercayaan yang berfungsi untuk mengawal diri seseorang individu dari aspek pemikiran, perasaan, motivasi dan tingkah laku. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap efikasi kendiri guru Sekolah Dalam Hospital di Malaysia yang melibatkan seramai 82 orang guru Sekolah Dalam Hospital (SDH) dari 15 buah SDH di Malaysia. Kajian ini merupakan kajian kuantitatif berbentuk kajian tinjauan. Instrumen kajian adalah menggunakan borang soal selidik yang melibatkan dua bahagian iaitu Bahagian A (Demografi Guru) dan Bahagian B (Efikasi Kendiri Guru) yang telah diadaptasi daripada Teacher Sense of Efficacy Scale (TSES) oleh Tschannen-Moran & Woolfolk (2001). Dapatan data yang diperoleh daripada kajian ini dianalisis menggunakan Statistical Package for Social Science versi 22.0 (SPSS 22.0) yang melibatkan statistik deskriptif (min dan frekuensi). Dapatan kajian mendapati bahawa tahap efikasi kendiri guru SDH adalah berada pada tahap tinggi. Hasil daripada kajian ini memberi gambaran bahawa guru SDH mempunyai efikasi kendiri yang tinggi untuk mendidik murid bermasalah kesihatan. Analisis mendapati bahawa dimensi Pengurusan Bilik Darjah mempunyai nilai min yang paling tinggi (min= 4.45) dengan pernyataan item bahawa guru SDH bersedia untuk menyediakan aktiviti pembelajaran yang sesuai untuk murid yang terdiri daripada pelbagai masalah kesihatan berdasarkan keupayaan murid. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2018 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/20713/1/26947-81460-1-SM.pdf Aswaniza Shamsudin, and Rosadah Abd Majid, (2018) Efikasi kendiri guru sekolah dalam hospital di Malaysia. e-BANGI: Jurnal Sains Sosial dan Kemanusiaan, 13 (3). pp. 20-28. ISSN 1823-884x https://ejournal.ukm.my/ebangi/issue/view/1121
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Efikasi kendiri ialah sistem kepercayaan yang berfungsi untuk mengawal diri seseorang individu dari aspek pemikiran, perasaan, motivasi dan tingkah laku. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap efikasi kendiri guru Sekolah Dalam Hospital di Malaysia yang melibatkan seramai 82 orang guru Sekolah Dalam Hospital (SDH) dari 15 buah SDH di Malaysia. Kajian ini merupakan kajian kuantitatif berbentuk kajian tinjauan. Instrumen kajian adalah menggunakan borang soal selidik yang melibatkan dua bahagian iaitu Bahagian A (Demografi Guru) dan Bahagian B (Efikasi Kendiri Guru) yang telah diadaptasi daripada Teacher Sense of Efficacy Scale (TSES) oleh Tschannen-Moran & Woolfolk (2001). Dapatan data yang diperoleh daripada kajian ini dianalisis menggunakan Statistical Package for Social Science versi 22.0 (SPSS 22.0) yang melibatkan statistik deskriptif (min dan frekuensi). Dapatan kajian mendapati bahawa tahap efikasi kendiri guru SDH adalah berada pada tahap tinggi. Hasil daripada kajian ini memberi gambaran bahawa guru SDH mempunyai efikasi kendiri yang tinggi untuk mendidik murid bermasalah kesihatan. Analisis mendapati bahawa dimensi Pengurusan Bilik Darjah mempunyai nilai min yang paling tinggi (min= 4.45) dengan pernyataan item bahawa guru SDH bersedia untuk menyediakan aktiviti pembelajaran yang sesuai untuk murid yang terdiri daripada pelbagai masalah kesihatan berdasarkan keupayaan murid.
format Article
author Aswaniza Shamsudin,
Rosadah Abd Majid,
spellingShingle Aswaniza Shamsudin,
Rosadah Abd Majid,
Efikasi kendiri guru sekolah dalam hospital di Malaysia
author_facet Aswaniza Shamsudin,
Rosadah Abd Majid,
author_sort Aswaniza Shamsudin,
title Efikasi kendiri guru sekolah dalam hospital di Malaysia
title_short Efikasi kendiri guru sekolah dalam hospital di Malaysia
title_full Efikasi kendiri guru sekolah dalam hospital di Malaysia
title_fullStr Efikasi kendiri guru sekolah dalam hospital di Malaysia
title_full_unstemmed Efikasi kendiri guru sekolah dalam hospital di Malaysia
title_sort efikasi kendiri guru sekolah dalam hospital di malaysia
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2018
url http://journalarticle.ukm.my/20713/1/26947-81460-1-SM.pdf
http://journalarticle.ukm.my/20713/
https://ejournal.ukm.my/ebangi/issue/view/1121
_version_ 1752147418043908096
score 13.211869