Pembingkaian generik berita strategik dalam Program Transformasi Negara (GTP)

Media dan kerajaan ialah dua institusi yang saling memerlukan antara satu sama lain bagi melaksanakan tanggungjawab dan keperluan kedua-dua pihak. Media mempunyai agendanya tersendiri dan kerajaan mempunyai agenda polisi untuk disampaikan kepada masyarakat. Kedua-dua agenda itu ditambah dengan...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Azahar Kasim,, Mokhtarrudin Ahmad,, Azman Bidin,, Kriyantono, Rachmat
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2022
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/20393/1/56711-187560-1-PB.pdf
http://journalarticle.ukm.my/20393/
https://ejournal.ukm.my/mjc/issue/view/1527
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Media dan kerajaan ialah dua institusi yang saling memerlukan antara satu sama lain bagi melaksanakan tanggungjawab dan keperluan kedua-dua pihak. Media mempunyai agendanya tersendiri dan kerajaan mempunyai agenda polisi untuk disampaikan kepada masyarakat. Kedua-dua agenda itu ditambah dengan agenda rakyat, melengkapi ketiga-tiga agenda yang disusun dan diguna pakai untuk menyampaikan mesej kepada rakyat mengenai dasar kerajaan. Dasar kerajaan mesti disampaikan kepada rakyat dengan cara bijaksana kerana kesinambungan kepimpinan sesebuah kerajaan bergantung juga kepada kefahaman rakyat terhadap kesejahteraan mereka serta hak yang boleh dimiliki. Kajian ini memfokuskan kepada tiga agenda dan teknik penyampaian mesej melalui pembingkaian bagi merealisasikan agenda dengan meneliti aspek, kata, frasa dan ayat-ayat yang digunakan oleh media dalam menghasilkan berita strategik mengenai dasar kerajaan. Matlamat akhir kajian ini adalah mengenal pasti tahap keberkesanan berita strategik terhadap dasar kerajaan kepada rakyat. Kajian ini menggunakan kaedah analisis kandungan kualitatif dan sebanyak tiga akhbar iaitu Berita Harian, Utusan Malaysia dan Malaysiakini dipilih untuk dianalisis menggunakan pendekatan Analisis Kritikal Metafora (CMA). Dapatan kajian ini mendapati wartawan dan editor akhbar menggunakan kata, frasa dan ayat-ayat tertentu untuk melaksanakan pembingkaian generik dalam usaha memudahkan pemahaman pembaca. Pembentukan pembingkaian generik ini membantu pembaca memfokuskan bacaan mereka walaupun wartawan dan editor menulis isu yang sangat berat, iaitu dasar kerajaan tetapi boleh difahami selepas pembaca menelaah penulisan berita strategik itu.