Pengurusan fiskal pihak berkuasa tempatan yang berstatus Majlis Bandaraya di Zon Tengah Semenanjung Malaysia
keunikan Majlis bandaraya berbanding dengan pihak berkuasa tempatan yang lain adalah dapat mentadbir kawasan maju dengan kepadatan penduduk dan pendapatan isirumah yang tinggi, dan sekaligus boleh menjana lebih pendapatan fiskal. Namun begitu, permintaan pembayar cukai setempat terhadap barangan a...
Saved in:
Main Authors: | , , , , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2018
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/19626/1/jeko_521-7.pdf http://journalarticle.ukm.my/19626/ https://www.ukm.my/jem/issue/v52i1/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-ukm.journal.19626 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my-ukm.journal.196262022-09-08T07:36:17Z http://journalarticle.ukm.my/19626/ Pengurusan fiskal pihak berkuasa tempatan yang berstatus Majlis Bandaraya di Zon Tengah Semenanjung Malaysia Norain Mod Asri, Zulkefly Abdul Karim, Norlaila Abu Bakar, Zafirah Husin, Muhammad Harith Hasnan, Muhammad Idris Hamid, keunikan Majlis bandaraya berbanding dengan pihak berkuasa tempatan yang lain adalah dapat mentadbir kawasan maju dengan kepadatan penduduk dan pendapatan isirumah yang tinggi, dan sekaligus boleh menjana lebih pendapatan fiskal. Namun begitu, permintaan pembayar cukai setempat terhadap barangan awam tempatan turut menjadi semakin kompleks dari masa ke semasa. Maka, pengurusan dan takbir urus belanjawan yang baik adalah penting supaya Majlis Bandaraya tersebut tidak berhadapan dengan defisit fiskal dan hutang awam yang berpanjangan. Justeru, kajian ini bertujuan untuk menguji hubungan jangka panjang (kointegrasi) dan arah hubungan sebab-menyebab antara hasil, belanja, imbangan fiskal dan hutang awam mengikut Majlis Bandaraya di zon tengah Semenanjung Malaysia. Dua kategori data digunakan iaitu data agregat bagi semua pemboleh ubah, dan data mengikut komponen hasil cukai, bukan cukai dan terimaan bukan hasil bagi pemboleh ubah hasil serta belanja mengurus dan pembangunan bagi pemboleh ubah belanja. Penemuan penting kajian dengan menggunakan model auto regresif lat tertabur (autoregressive distributed lag, ArDL) menunjukkan bahawa Dewan bandaraya kuala Lumpur dan Majlis bandaraya Shah Alam menggunakan hipotesis belanja-hasil, manakala Majlis bandaraya Petaling Jaya mempraktiskan hipotesis penyelarasan fiskal dalam jangka pendek dan jangka panjang. Di samping itu, komponen belanja mengurus iaitu belanja perkhidmatan dan bekalan, belanja pembangunan dan jumlah belanja lebih cenderung mempengaruhi hasil cukai. tetapi bagi kes Majlis bandaraya Petaling Jaya, hasil cukai turut mempengaruhi jumlah belanja. Penemuan baharu kajian ini mencadangkan agar Majlis bandaraya perlu meningkatkan kecekapan peruntukan terhadap semua instrumen fiskal, terutama sekali komponen belanja mengurus dan hasil cukai bagi tujuan pengukuhan fiskal pada masa hadapan. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2018 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/19626/1/jeko_521-7.pdf Norain Mod Asri, and Zulkefly Abdul Karim, and Norlaila Abu Bakar, and Zafirah Husin, and Muhammad Harith Hasnan, and Muhammad Idris Hamid, (2018) Pengurusan fiskal pihak berkuasa tempatan yang berstatus Majlis Bandaraya di Zon Tengah Semenanjung Malaysia. Jurnal Ekonomi Malaysia, 52 (1). pp. 77-88. ISSN 0127-1962 https://www.ukm.my/jem/issue/v52i1/ |
institution |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
building |
Tun Sri Lanang Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
content_source |
UKM Journal Article Repository |
url_provider |
http://journalarticle.ukm.my/ |
language |
English |
description |
keunikan Majlis bandaraya berbanding dengan pihak berkuasa tempatan yang lain adalah dapat mentadbir
kawasan maju dengan kepadatan penduduk dan pendapatan isirumah yang tinggi, dan sekaligus boleh menjana
lebih pendapatan fiskal. Namun begitu, permintaan pembayar cukai setempat terhadap barangan awam tempatan
turut menjadi semakin kompleks dari masa ke semasa. Maka, pengurusan dan takbir urus belanjawan yang baik
adalah penting supaya Majlis Bandaraya tersebut tidak berhadapan dengan defisit fiskal dan hutang awam yang
berpanjangan. Justeru, kajian ini bertujuan untuk menguji hubungan jangka panjang (kointegrasi) dan arah
hubungan sebab-menyebab antara hasil, belanja, imbangan fiskal dan hutang awam mengikut Majlis Bandaraya
di zon tengah Semenanjung Malaysia. Dua kategori data digunakan iaitu data agregat bagi semua pemboleh ubah,
dan data mengikut komponen hasil cukai, bukan cukai dan terimaan bukan hasil bagi pemboleh ubah hasil serta
belanja mengurus dan pembangunan bagi pemboleh ubah belanja. Penemuan penting kajian dengan menggunakan
model auto regresif lat tertabur (autoregressive distributed lag, ArDL) menunjukkan bahawa Dewan bandaraya
kuala Lumpur dan Majlis bandaraya Shah Alam menggunakan hipotesis belanja-hasil, manakala Majlis bandaraya
Petaling Jaya mempraktiskan hipotesis penyelarasan fiskal dalam jangka pendek dan jangka panjang. Di samping
itu, komponen belanja mengurus iaitu belanja perkhidmatan dan bekalan, belanja pembangunan dan jumlah
belanja lebih cenderung mempengaruhi hasil cukai. tetapi bagi kes Majlis bandaraya Petaling Jaya, hasil cukai
turut mempengaruhi jumlah belanja. Penemuan baharu kajian ini mencadangkan agar Majlis bandaraya perlu
meningkatkan kecekapan peruntukan terhadap semua instrumen fiskal, terutama sekali komponen belanja mengurus
dan hasil cukai bagi tujuan pengukuhan fiskal pada masa hadapan. |
format |
Article |
author |
Norain Mod Asri, Zulkefly Abdul Karim, Norlaila Abu Bakar, Zafirah Husin, Muhammad Harith Hasnan, Muhammad Idris Hamid, |
spellingShingle |
Norain Mod Asri, Zulkefly Abdul Karim, Norlaila Abu Bakar, Zafirah Husin, Muhammad Harith Hasnan, Muhammad Idris Hamid, Pengurusan fiskal pihak berkuasa tempatan yang berstatus Majlis Bandaraya di Zon Tengah Semenanjung Malaysia |
author_facet |
Norain Mod Asri, Zulkefly Abdul Karim, Norlaila Abu Bakar, Zafirah Husin, Muhammad Harith Hasnan, Muhammad Idris Hamid, |
author_sort |
Norain Mod Asri, |
title |
Pengurusan fiskal pihak berkuasa tempatan yang berstatus Majlis Bandaraya di Zon Tengah Semenanjung Malaysia |
title_short |
Pengurusan fiskal pihak berkuasa tempatan yang berstatus Majlis Bandaraya di Zon Tengah Semenanjung Malaysia |
title_full |
Pengurusan fiskal pihak berkuasa tempatan yang berstatus Majlis Bandaraya di Zon Tengah Semenanjung Malaysia |
title_fullStr |
Pengurusan fiskal pihak berkuasa tempatan yang berstatus Majlis Bandaraya di Zon Tengah Semenanjung Malaysia |
title_full_unstemmed |
Pengurusan fiskal pihak berkuasa tempatan yang berstatus Majlis Bandaraya di Zon Tengah Semenanjung Malaysia |
title_sort |
pengurusan fiskal pihak berkuasa tempatan yang berstatus majlis bandaraya di zon tengah semenanjung malaysia |
publisher |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2018 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/19626/1/jeko_521-7.pdf http://journalarticle.ukm.my/19626/ https://www.ukm.my/jem/issue/v52i1/ |
_version_ |
1744354628108025856 |
score |
13.214268 |