Kebimbangan bahasa dan hubungannya dengan pencapaian dalam bahasa Arab

Kebimbangan bahasa sering dialami oleh pelajar semasa mempelajari bahasa asing sehingga boleh menjejaskan pembelajaran bahasa tersebut. Oleh kerana pembelajaran Bahasa Arab di Malaysia dikategorikan sebagai bahasa asing, maka kebimbangan bahasa ini turut dirasai oleh para pelajar Bahasa Arab di seko...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Afandi Yusoff,, Nik Mohd Rahimi Nik Yusoff,, Harun Baharuddin,
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2019
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/19307/1/32637-114509-1-PB.pdf
http://journalarticle.ukm.my/19307/
https://ejournal.ukm.my/jpend/issue/view/1203
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ukm.journal.19307
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.193072022-08-11T08:52:32Z http://journalarticle.ukm.my/19307/ Kebimbangan bahasa dan hubungannya dengan pencapaian dalam bahasa Arab Afandi Yusoff, Nik Mohd Rahimi Nik Yusoff, Harun Baharuddin, Kebimbangan bahasa sering dialami oleh pelajar semasa mempelajari bahasa asing sehingga boleh menjejaskan pembelajaran bahasa tersebut. Oleh kerana pembelajaran Bahasa Arab di Malaysia dikategorikan sebagai bahasa asing, maka kebimbangan bahasa ini turut dirasai oleh para pelajar Bahasa Arab di sekolah-sekolah seluruh Malaysia. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap kebimbangan bahasa yang dialami oleh pelajar di sekolah dan hubungannya dengan pencapaian Bahasa Arab. Kajian kuantitatif berbentuk tinjauan ini menggunakan soal selidik yang diadaptasi daripada Foreign Language Classroom Anxiety Scale bagi menentukan tahap kebimbangan bahasa pelajar. Responden kajian terdiri daripada 420 orang pelajar yang sedang menuntut di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama di Malaysia. Analisis deskriptif dan inferensi digunakan untuk menganalisis data dan memperoleh dapatan kajian. Keputusan menunjukkan bahawa tahap kebimbangan bahasa pelajar berada di tahap sederhana. Manakala terdapat hubungan negative yang signifikan antara kebimbangan bahasa dengan pencapaian bahasa Arab (r = -0.439; p = 0.00). Daripada dapatan kajian, dapat disimpulkan bahawa terdapat hubungan antara tahap kebimbangan bahasa dengan pencapaian dalam bahasa. Implikasi kajian ini ialah beberapa strategi dalam pedagogi perlu dilaksanakan bagi meminimumkan tahap kebimbangan bahasa dan meningkatkan pencapaian bahasa Arab pelajar dalam masa yang sama. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2019 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/19307/1/32637-114509-1-PB.pdf Afandi Yusoff, and Nik Mohd Rahimi Nik Yusoff, and Harun Baharuddin, (2019) Kebimbangan bahasa dan hubungannya dengan pencapaian dalam bahasa Arab. Jurnal Pendidikan Malaysia, 44 (2). pp. 1-9. ISSN 0126-6020 / 2180-0782 https://ejournal.ukm.my/jpend/issue/view/1203
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Kebimbangan bahasa sering dialami oleh pelajar semasa mempelajari bahasa asing sehingga boleh menjejaskan pembelajaran bahasa tersebut. Oleh kerana pembelajaran Bahasa Arab di Malaysia dikategorikan sebagai bahasa asing, maka kebimbangan bahasa ini turut dirasai oleh para pelajar Bahasa Arab di sekolah-sekolah seluruh Malaysia. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap kebimbangan bahasa yang dialami oleh pelajar di sekolah dan hubungannya dengan pencapaian Bahasa Arab. Kajian kuantitatif berbentuk tinjauan ini menggunakan soal selidik yang diadaptasi daripada Foreign Language Classroom Anxiety Scale bagi menentukan tahap kebimbangan bahasa pelajar. Responden kajian terdiri daripada 420 orang pelajar yang sedang menuntut di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama di Malaysia. Analisis deskriptif dan inferensi digunakan untuk menganalisis data dan memperoleh dapatan kajian. Keputusan menunjukkan bahawa tahap kebimbangan bahasa pelajar berada di tahap sederhana. Manakala terdapat hubungan negative yang signifikan antara kebimbangan bahasa dengan pencapaian bahasa Arab (r = -0.439; p = 0.00). Daripada dapatan kajian, dapat disimpulkan bahawa terdapat hubungan antara tahap kebimbangan bahasa dengan pencapaian dalam bahasa. Implikasi kajian ini ialah beberapa strategi dalam pedagogi perlu dilaksanakan bagi meminimumkan tahap kebimbangan bahasa dan meningkatkan pencapaian bahasa Arab pelajar dalam masa yang sama.
format Article
author Afandi Yusoff,
Nik Mohd Rahimi Nik Yusoff,
Harun Baharuddin,
spellingShingle Afandi Yusoff,
Nik Mohd Rahimi Nik Yusoff,
Harun Baharuddin,
Kebimbangan bahasa dan hubungannya dengan pencapaian dalam bahasa Arab
author_facet Afandi Yusoff,
Nik Mohd Rahimi Nik Yusoff,
Harun Baharuddin,
author_sort Afandi Yusoff,
title Kebimbangan bahasa dan hubungannya dengan pencapaian dalam bahasa Arab
title_short Kebimbangan bahasa dan hubungannya dengan pencapaian dalam bahasa Arab
title_full Kebimbangan bahasa dan hubungannya dengan pencapaian dalam bahasa Arab
title_fullStr Kebimbangan bahasa dan hubungannya dengan pencapaian dalam bahasa Arab
title_full_unstemmed Kebimbangan bahasa dan hubungannya dengan pencapaian dalam bahasa Arab
title_sort kebimbangan bahasa dan hubungannya dengan pencapaian dalam bahasa arab
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2019
url http://journalarticle.ukm.my/19307/1/32637-114509-1-PB.pdf
http://journalarticle.ukm.my/19307/
https://ejournal.ukm.my/jpend/issue/view/1203
_version_ 1743107983079899136
score 13.160551