Impak pendekatan pembelajaran pengalaman terhadap kemahiran berfikir aras tinggi topik bongkah geometri tiga dimensi
Transisi global pengajaran matematik daripada berfokuskan kemahiran algoritma kognitif kepada kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT) telah memberi cabaran dan kesan kepada pengajaran dan pembelajaran matematik di Indonesia. Kajian ini bertujuan mengenal pasti keberkesanan modul pembelajaran pengala...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2019
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/19202/1/33596-109643-1-PB.pdf http://journalarticle.ukm.my/19202/ https://ejournal.ukm.my/jpend/issue/view/1204 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Transisi global pengajaran matematik daripada berfokuskan kemahiran algoritma kognitif kepada kemahiran
berfikir aras tinggi (KBAT) telah memberi cabaran dan kesan kepada pengajaran dan pembelajaran matematik
di Indonesia. Kajian ini bertujuan mengenal pasti keberkesanan modul pembelajaran pengalaman topik
Bongkah Geometri Tiga Dimensi ke atas KBAT dan hubungannya dengan keupayaan pelajar. Kajian ini
berbentuk eksperimen kuasi dengan kumpulan kawalan tidak setara. 164 pelajar tingkatan dua Sekolah
Menengah Rendah di Pekanbaru Riau, Indonesia yang terbahagi kepada 84 dalam kumpulan rawatan
(menerima pengajaran menggunakan kaedah modul) dan 80 dalam kumpulan kawalan (menggunakan
kaedah konvesional) terlibat dalam kajian ini. Data dikumpulkan menggunakan lapan soalan KBAT topik
Bongkah Geometri Tiga Dimensi. Data dianalisis dengan melakukan ujian-t dan analisis Anova Dua
Hala. Dapatan kajian menunjukkan: 1) terdapat perbezaan yang signifikan KBAT matematik pelajar yang
menggunakan kaedah modul dengan yang menggunakan kaedah konvensional, 2) terdapat perbezaan
yang signifikan KBAT matematik pelajar antara kumpulan berdasarkan keupayaan pelajar dengan kesan
perbezaannya adalah besar, dan 3) terdapat kesan interaksi yang signifikan antara kumpulan dengan
keupayaan pelajar dari segi KBAT. Pencapaian KBAT kumpulan rawatan lebih tinggi berbanding
kumpulan kawalan. Implikasinya, penggunaan modul pendekatan pembelajaran pengalaman memberi
kesan positif dalam meningkatkan KBAT matematik dan terdapat kesan interaksi antara kumpulan dan
keupayaan pelajar dari segi KBAT matematik. |
---|