Kesan penggunaan kalkulator grafik dalam pembelajaran Matematik : meta-analisis
Kesan dari kemajuan teknologi yang pesat dalam pendidikan masa kini, kalkulator grafik telah menjadi salah satu pilihan guru dalam membantu proses pengajaran dan pembelajaran matematik. Tujuan kajian ini adalah untuk mensintesis dapatan kajian keberkesanan kalkulator grafik dan meninjau faktor yang...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2022
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/19113/1/44957-187427-1-PB.pdf http://journalarticle.ukm.my/19113/ https://ejournal.ukm.my/jpend/issue/view/1529 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-ukm.journal.19113 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my-ukm.journal.191132022-07-31T06:24:31Z http://journalarticle.ukm.my/19113/ Kesan penggunaan kalkulator grafik dalam pembelajaran Matematik : meta-analisis Nur E'zzatul Hamizah Mukhtar, Roslinda Rosli, Kesan dari kemajuan teknologi yang pesat dalam pendidikan masa kini, kalkulator grafik telah menjadi salah satu pilihan guru dalam membantu proses pengajaran dan pembelajaran matematik. Tujuan kajian ini adalah untuk mensintesis dapatan kajian keberkesanan kalkulator grafik dan meninjau faktor yang mempengaruhi penggunaannya dalam pengajaran dan pembelajaran matematik. Kriteria pemilihan literatur adalah penerbitan di antara tahun 1995 hingga 2015, penggunaan kalkulator grafik sebagai kaedah intervensi, rekabentuk kajian eksperimen dan mempunyai data untuk pengiraan saiz kesan. Dapatan kajian menunjukkan intervensi dalam pengajaran dan pembelajaran matematik dengan penggunaan kalkulator grafik mempunyai kesan positif dan statistik signifikan iaitu mempunyai perubahan yang ketara di kebanyakkan keputusan iaitu melalui hasil pembelajaran berasaskan pencapaiaan, kesedaran metakognitif, permahaman dan sikap. Perbandingan diantara keputusan menunjukkan hasil pembelajaran berasaskan-pencapaian, berasaskan-pemahaman dan berasaskan-sikap mempunyai kesan yang besar. Ini kerana nilai saiz kesan yang diperolehi berada pada julat 0.80 dan ke atas (≥ 0.80). Bagi hasil pembelajaran berasaskan kesedaran meta-kognitif, keputusan menunjukkan ia mempunyai kesan yang sederhana di mana nilai saiz kesan berada pada julat 0.50 sehingga 0.79. Bagi hasil pembelajaran berasaskan-keupayaan mental pula, ia membawa kepada kesan yang kecil di mana nilai saiz kesan berada pada julat 0.49 dan ke bawah (≤ 0.49). Implikasi kajian dibincangkan bagi mempertingkatkan kesan pengajaran dan pembelajaran menggunakan kalkulator grafik. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2022 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/19113/1/44957-187427-1-PB.pdf Nur E'zzatul Hamizah Mukhtar, and Roslinda Rosli, (2022) Kesan penggunaan kalkulator grafik dalam pembelajaran Matematik : meta-analisis. Jurnal Pendidikan Malaysia, 47 (1). pp. 27-38. ISSN 0126-6020 / 2180-0782 https://ejournal.ukm.my/jpend/issue/view/1529 |
institution |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
building |
Tun Sri Lanang Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
content_source |
UKM Journal Article Repository |
url_provider |
http://journalarticle.ukm.my/ |
language |
English |
description |
Kesan dari kemajuan teknologi yang pesat dalam pendidikan masa kini, kalkulator grafik telah menjadi salah satu pilihan guru dalam membantu proses pengajaran dan pembelajaran matematik. Tujuan kajian ini adalah untuk mensintesis dapatan kajian keberkesanan kalkulator grafik dan meninjau faktor yang mempengaruhi penggunaannya dalam pengajaran dan pembelajaran matematik. Kriteria pemilihan literatur adalah penerbitan di antara tahun 1995 hingga 2015, penggunaan kalkulator grafik sebagai kaedah intervensi, rekabentuk kajian eksperimen dan mempunyai data untuk pengiraan saiz kesan. Dapatan kajian menunjukkan intervensi dalam pengajaran dan pembelajaran matematik dengan penggunaan kalkulator grafik mempunyai kesan positif dan statistik signifikan iaitu mempunyai perubahan yang ketara di kebanyakkan keputusan iaitu melalui hasil pembelajaran berasaskan pencapaiaan, kesedaran metakognitif, permahaman dan sikap. Perbandingan diantara keputusan menunjukkan hasil pembelajaran berasaskan-pencapaian, berasaskan-pemahaman dan berasaskan-sikap mempunyai kesan yang besar. Ini kerana nilai saiz kesan yang diperolehi berada pada julat 0.80 dan ke atas (≥ 0.80). Bagi hasil pembelajaran berasaskan kesedaran meta-kognitif, keputusan menunjukkan ia mempunyai kesan yang sederhana di mana nilai saiz kesan berada pada julat 0.50 sehingga 0.79. Bagi hasil pembelajaran berasaskan-keupayaan mental pula, ia membawa kepada kesan yang kecil di mana nilai saiz kesan berada pada julat 0.49 dan ke bawah (≤ 0.49). Implikasi kajian dibincangkan bagi mempertingkatkan kesan pengajaran dan pembelajaran menggunakan kalkulator grafik. |
format |
Article |
author |
Nur E'zzatul Hamizah Mukhtar, Roslinda Rosli, |
spellingShingle |
Nur E'zzatul Hamizah Mukhtar, Roslinda Rosli, Kesan penggunaan kalkulator grafik dalam pembelajaran Matematik : meta-analisis |
author_facet |
Nur E'zzatul Hamizah Mukhtar, Roslinda Rosli, |
author_sort |
Nur E'zzatul Hamizah Mukhtar, |
title |
Kesan penggunaan kalkulator grafik dalam pembelajaran Matematik : meta-analisis |
title_short |
Kesan penggunaan kalkulator grafik dalam pembelajaran Matematik : meta-analisis |
title_full |
Kesan penggunaan kalkulator grafik dalam pembelajaran Matematik : meta-analisis |
title_fullStr |
Kesan penggunaan kalkulator grafik dalam pembelajaran Matematik : meta-analisis |
title_full_unstemmed |
Kesan penggunaan kalkulator grafik dalam pembelajaran Matematik : meta-analisis |
title_sort |
kesan penggunaan kalkulator grafik dalam pembelajaran matematik : meta-analisis |
publisher |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2022 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/19113/1/44957-187427-1-PB.pdf http://journalarticle.ukm.my/19113/ https://ejournal.ukm.my/jpend/issue/view/1529 |
_version_ |
1740826812374581248 |
score |
13.160551 |