Kesan penggunaan kalkulator grafik dalam pembelajaran Matematik : meta-analisis

Kesan dari kemajuan teknologi yang pesat dalam pendidikan masa kini, kalkulator grafik telah menjadi salah satu pilihan guru dalam membantu proses pengajaran dan pembelajaran matematik. Tujuan kajian ini adalah untuk mensintesis dapatan kajian keberkesanan kalkulator grafik dan meninjau faktor yang...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Nur E'zzatul Hamizah Mukhtar,, Roslinda Rosli,
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2022
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/19113/1/44957-187427-1-PB.pdf
http://journalarticle.ukm.my/19113/
https://ejournal.ukm.my/jpend/issue/view/1529
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ukm.journal.19113
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.191132022-07-31T06:24:31Z http://journalarticle.ukm.my/19113/ Kesan penggunaan kalkulator grafik dalam pembelajaran Matematik : meta-analisis Nur E'zzatul Hamizah Mukhtar, Roslinda Rosli, Kesan dari kemajuan teknologi yang pesat dalam pendidikan masa kini, kalkulator grafik telah menjadi salah satu pilihan guru dalam membantu proses pengajaran dan pembelajaran matematik. Tujuan kajian ini adalah untuk mensintesis dapatan kajian keberkesanan kalkulator grafik dan meninjau faktor yang mempengaruhi penggunaannya dalam pengajaran dan pembelajaran matematik. Kriteria pemilihan literatur adalah penerbitan di antara tahun 1995 hingga 2015, penggunaan kalkulator grafik sebagai kaedah intervensi, rekabentuk kajian eksperimen dan mempunyai data untuk pengiraan saiz kesan. Dapatan kajian menunjukkan intervensi dalam pengajaran dan pembelajaran matematik dengan penggunaan kalkulator grafik mempunyai kesan positif dan statistik signifikan iaitu mempunyai perubahan yang ketara di kebanyakkan keputusan iaitu melalui hasil pembelajaran berasaskan pencapaiaan, kesedaran metakognitif, permahaman dan sikap. Perbandingan diantara keputusan menunjukkan hasil pembelajaran berasaskan-pencapaian, berasaskan-pemahaman dan berasaskan-sikap mempunyai kesan yang besar. Ini kerana nilai saiz kesan yang diperolehi berada pada julat 0.80 dan ke atas (≥ 0.80). Bagi hasil pembelajaran berasaskan kesedaran meta-kognitif, keputusan menunjukkan ia mempunyai kesan yang sederhana di mana nilai saiz kesan berada pada julat 0.50 sehingga 0.79. Bagi hasil pembelajaran berasaskan-keupayaan mental pula, ia membawa kepada kesan yang kecil di mana nilai saiz kesan berada pada julat 0.49 dan ke bawah (≤ 0.49). Implikasi kajian dibincangkan bagi mempertingkatkan kesan pengajaran dan pembelajaran menggunakan kalkulator grafik. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2022 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/19113/1/44957-187427-1-PB.pdf Nur E'zzatul Hamizah Mukhtar, and Roslinda Rosli, (2022) Kesan penggunaan kalkulator grafik dalam pembelajaran Matematik : meta-analisis. Jurnal Pendidikan Malaysia, 47 (1). pp. 27-38. ISSN 0126-6020 / 2180-0782 https://ejournal.ukm.my/jpend/issue/view/1529
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Kesan dari kemajuan teknologi yang pesat dalam pendidikan masa kini, kalkulator grafik telah menjadi salah satu pilihan guru dalam membantu proses pengajaran dan pembelajaran matematik. Tujuan kajian ini adalah untuk mensintesis dapatan kajian keberkesanan kalkulator grafik dan meninjau faktor yang mempengaruhi penggunaannya dalam pengajaran dan pembelajaran matematik. Kriteria pemilihan literatur adalah penerbitan di antara tahun 1995 hingga 2015, penggunaan kalkulator grafik sebagai kaedah intervensi, rekabentuk kajian eksperimen dan mempunyai data untuk pengiraan saiz kesan. Dapatan kajian menunjukkan intervensi dalam pengajaran dan pembelajaran matematik dengan penggunaan kalkulator grafik mempunyai kesan positif dan statistik signifikan iaitu mempunyai perubahan yang ketara di kebanyakkan keputusan iaitu melalui hasil pembelajaran berasaskan pencapaiaan, kesedaran metakognitif, permahaman dan sikap. Perbandingan diantara keputusan menunjukkan hasil pembelajaran berasaskan-pencapaian, berasaskan-pemahaman dan berasaskan-sikap mempunyai kesan yang besar. Ini kerana nilai saiz kesan yang diperolehi berada pada julat 0.80 dan ke atas (≥ 0.80). Bagi hasil pembelajaran berasaskan kesedaran meta-kognitif, keputusan menunjukkan ia mempunyai kesan yang sederhana di mana nilai saiz kesan berada pada julat 0.50 sehingga 0.79. Bagi hasil pembelajaran berasaskan-keupayaan mental pula, ia membawa kepada kesan yang kecil di mana nilai saiz kesan berada pada julat 0.49 dan ke bawah (≤ 0.49). Implikasi kajian dibincangkan bagi mempertingkatkan kesan pengajaran dan pembelajaran menggunakan kalkulator grafik.
format Article
author Nur E'zzatul Hamizah Mukhtar,
Roslinda Rosli,
spellingShingle Nur E'zzatul Hamizah Mukhtar,
Roslinda Rosli,
Kesan penggunaan kalkulator grafik dalam pembelajaran Matematik : meta-analisis
author_facet Nur E'zzatul Hamizah Mukhtar,
Roslinda Rosli,
author_sort Nur E'zzatul Hamizah Mukhtar,
title Kesan penggunaan kalkulator grafik dalam pembelajaran Matematik : meta-analisis
title_short Kesan penggunaan kalkulator grafik dalam pembelajaran Matematik : meta-analisis
title_full Kesan penggunaan kalkulator grafik dalam pembelajaran Matematik : meta-analisis
title_fullStr Kesan penggunaan kalkulator grafik dalam pembelajaran Matematik : meta-analisis
title_full_unstemmed Kesan penggunaan kalkulator grafik dalam pembelajaran Matematik : meta-analisis
title_sort kesan penggunaan kalkulator grafik dalam pembelajaran matematik : meta-analisis
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2022
url http://journalarticle.ukm.my/19113/1/44957-187427-1-PB.pdf
http://journalarticle.ukm.my/19113/
https://ejournal.ukm.my/jpend/issue/view/1529
_version_ 1740826812374581248
score 13.160551