Masalah dihadapi oleh guru bahasa Melayu dalam melaksanakan pendekatan terbeza dalam pengajaran dan pembelajaran di rumah

Pendekatan terbeza merupakan kaedah yang diperkenalkan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) sebagai salah satu kaedah pengajaran dan pembelajaran di rumah (PdPR) sepanjang sesi pembelajaran dalam talian dilaksanakan. Sepanjang melaksanakan sesi PdPR dalam talian, guru Bahasa Melayu menghadapi...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Ain Nur Atika Agus,
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2022
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/19109/1/304-577-1-SM.pdf
http://journalarticle.ukm.my/19109/
https://spaj.ukm.my/jpbm/index.php/jpbm/issue/view/99
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ukm.journal.19109
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.191092022-07-31T06:18:16Z http://journalarticle.ukm.my/19109/ Masalah dihadapi oleh guru bahasa Melayu dalam melaksanakan pendekatan terbeza dalam pengajaran dan pembelajaran di rumah Ain Nur Atika Agus, Pendekatan terbeza merupakan kaedah yang diperkenalkan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) sebagai salah satu kaedah pengajaran dan pembelajaran di rumah (PdPR) sepanjang sesi pembelajaran dalam talian dilaksanakan. Sepanjang melaksanakan sesi PdPR dalam talian, guru Bahasa Melayu menghadapi pelbagai masalah dalam melaksanakan pendekatan terbeza sepanjang sesi PdPR secara dalam talian. Kajian ini bertujuan untuk meneroka dan menganalisis masalah yang dihadapi oleh lima orang guru Bahasa Melayu di lima buah sekolah menengah di daerah Kemaman, Terengganu. Hasil temu bual kajian telah menemui enam masalah yang dihadapi oleh guru Bahasa Melayu dalam melaksanakan pendekatan terbeza, iaitu masalah berkaitan guru, murid, pentadbiran, bahan bantu mengajar, alat bantu mengajar dan ibu bapa. Kesemua masalah ini boleh memberi kesan kepada pengajaran guru Bahasa Melayu dan pembelajaran murid sepanjang tempoh melaksanakan PdPR secara dalam talian. Guru Bahasa Melayu perlu mengatasi setiap masalah ini supaya penggunaan pendekatan terbeza dalam PdPR secara dalam talian dapat dilaksanakan dengan berkesan dan murid dapat menguasai isi pelajaran sepanjang mengikuti sesi PdPR secara dalam talian. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2022-05 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/19109/1/304-577-1-SM.pdf Ain Nur Atika Agus, (2022) Masalah dihadapi oleh guru bahasa Melayu dalam melaksanakan pendekatan terbeza dalam pengajaran dan pembelajaran di rumah. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu ; Malay Language Education (MyLEJ), 12 (1). pp. 50-62. ISSN 2180-4842 https://spaj.ukm.my/jpbm/index.php/jpbm/issue/view/99
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Pendekatan terbeza merupakan kaedah yang diperkenalkan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) sebagai salah satu kaedah pengajaran dan pembelajaran di rumah (PdPR) sepanjang sesi pembelajaran dalam talian dilaksanakan. Sepanjang melaksanakan sesi PdPR dalam talian, guru Bahasa Melayu menghadapi pelbagai masalah dalam melaksanakan pendekatan terbeza sepanjang sesi PdPR secara dalam talian. Kajian ini bertujuan untuk meneroka dan menganalisis masalah yang dihadapi oleh lima orang guru Bahasa Melayu di lima buah sekolah menengah di daerah Kemaman, Terengganu. Hasil temu bual kajian telah menemui enam masalah yang dihadapi oleh guru Bahasa Melayu dalam melaksanakan pendekatan terbeza, iaitu masalah berkaitan guru, murid, pentadbiran, bahan bantu mengajar, alat bantu mengajar dan ibu bapa. Kesemua masalah ini boleh memberi kesan kepada pengajaran guru Bahasa Melayu dan pembelajaran murid sepanjang tempoh melaksanakan PdPR secara dalam talian. Guru Bahasa Melayu perlu mengatasi setiap masalah ini supaya penggunaan pendekatan terbeza dalam PdPR secara dalam talian dapat dilaksanakan dengan berkesan dan murid dapat menguasai isi pelajaran sepanjang mengikuti sesi PdPR secara dalam talian.
format Article
author Ain Nur Atika Agus,
spellingShingle Ain Nur Atika Agus,
Masalah dihadapi oleh guru bahasa Melayu dalam melaksanakan pendekatan terbeza dalam pengajaran dan pembelajaran di rumah
author_facet Ain Nur Atika Agus,
author_sort Ain Nur Atika Agus,
title Masalah dihadapi oleh guru bahasa Melayu dalam melaksanakan pendekatan terbeza dalam pengajaran dan pembelajaran di rumah
title_short Masalah dihadapi oleh guru bahasa Melayu dalam melaksanakan pendekatan terbeza dalam pengajaran dan pembelajaran di rumah
title_full Masalah dihadapi oleh guru bahasa Melayu dalam melaksanakan pendekatan terbeza dalam pengajaran dan pembelajaran di rumah
title_fullStr Masalah dihadapi oleh guru bahasa Melayu dalam melaksanakan pendekatan terbeza dalam pengajaran dan pembelajaran di rumah
title_full_unstemmed Masalah dihadapi oleh guru bahasa Melayu dalam melaksanakan pendekatan terbeza dalam pengajaran dan pembelajaran di rumah
title_sort masalah dihadapi oleh guru bahasa melayu dalam melaksanakan pendekatan terbeza dalam pengajaran dan pembelajaran di rumah
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2022
url http://journalarticle.ukm.my/19109/1/304-577-1-SM.pdf
http://journalarticle.ukm.my/19109/
https://spaj.ukm.my/jpbm/index.php/jpbm/issue/view/99
_version_ 1740826811799961600
score 13.18916