Pembangunan modal insan : kajian kes Program Tunas Niaga Terengganu

Program Tunas Niaga ialah satu program pembangunan modal insan untuk memberikan kesedaran kepada pelajar sekolah menengah mengenai kepentingan keusahawanan dalam ekonomi negara. Programini bukan sahaja boleh memberi pengetahuan dan kemahiran keusahawanan kepada pelajar, malah membantu mereka membuat...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Wan Mohd Zaifurin Wan Nawang,, Nor Hayati Sa’at,, Ibrahim Mamat,
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2022
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/18832/1/17497-182262-1-PB.pdf
http://journalarticle.ukm.my/18832/
https://ejournal.ukm.my/akademika/issue/view/1464
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Program Tunas Niaga ialah satu program pembangunan modal insan untuk memberikan kesedaran kepada pelajar sekolah menengah mengenai kepentingan keusahawanan dalam ekonomi negara. Programini bukan sahaja boleh memberi pengetahuan dan kemahiran keusahawanan kepada pelajar, malah membantu mereka membuat peralihan kerjaya selepas menamatkan program dan pengajian mereka. Justeru, kajian ini bertujuan untuk mengukur pengetahuan dan kemahiran keusahawanan pelajar sekolah menengah yang mengikuti Program Tunas Niaga. Kajian ini memilihkaedah kuantitatif dengan menggunakan instrumen untuk mengetahui tahap pengetahuan dan kemahiran keusahawanan pelajar. Di samping itu, kaedah temu bual tidak berstruktur pula digunakan untuk mengetahui masalah yang dihadapi pelajar ketika mengikuti Program Tunas Niaga dan kaedah penyelesaiannya. Seramai 379 orang pelajar yang menjadi peserta Program Tunas Niaga di negeri Terengganu terlibat dalam kajian ini. Hasil kajian mendapati pelajar menyatakan mereka mendapat pengetahuan dan kemahiran keusahawanan setelah mengikuti Program Tunas Niaga.Keputusan ujian Post Hoc ANOVA Tukey pula mendapati wujud perbezaan pengetahuan keusahawanan antara peserta Program Tunas Niaga yang mempunyai bapa bekerja dengan kerajaan dan swasta.Selain itu, kajian inimendapati wujud beberapa buah sekolah menengahyang masih tidak aktif menjalankan Program Tunas Niaga dan ada peserta gagal menghadiri program ini kerana sibuk membuat tugasan lain.Masalah ini tidak dapat membantu menyuburkan potensi dan bakat pelajar sekolah kerana menyulitkan mereka untuk terlibat dalam aktiviti Program Tunas Niaga. Diharapkan kajian ini mampu merangsang pihak pengelola Program Tunas Niaga dan pengeraknya agar dapat memainkan peranan lebih aktif dalam mengadakan aktiviti-aktiviti keusahawanan sekolah supaya pelajar mampu melakukan kerja sehingga menghasilkan nilai ekonomi.