Peningkatan kreativiti saintifik murid : intervensi pembelajaran integrasi STEM berkontekskan Sains Forensik

Cabaran semasa dalam sistem pendidikan Malaysia adalah untuk menyediakan pendidikan berkualiti yang mampu menghasilkan modal insan bertaraf dunia dan mempunyai kemahiran-kemahiran kritikal alaf ke-21. Pada masa yang sama, PPPM 2013-2025 turut menggalakkan rakyat Malaysia agar terlibat dengan bidang...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Noor Fadzilah Aris,, Mohd Ali Samsudin,, Nor Asniza Ishak,
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2021
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/18488/1/51859-170076-1-PB.pdf
http://journalarticle.ukm.my/18488/
https://ejournal.ukm.my/jpend/issue/view/1431
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ukm.journal.18488
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.184882022-04-21T00:34:55Z http://journalarticle.ukm.my/18488/ Peningkatan kreativiti saintifik murid : intervensi pembelajaran integrasi STEM berkontekskan Sains Forensik Noor Fadzilah Aris, Mohd Ali Samsudin, Nor Asniza Ishak, Cabaran semasa dalam sistem pendidikan Malaysia adalah untuk menyediakan pendidikan berkualiti yang mampu menghasilkan modal insan bertaraf dunia dan mempunyai kemahiran-kemahiran kritikal alaf ke-21. Pada masa yang sama, PPPM 2013-2025 turut menggalakkan rakyat Malaysia agar terlibat dengan bidang Sains, Teknologi, Kejuruteraan dan Matematik (STEM) kerana sesungguhnya kemajuan teknologi dan pembangunan ekonomi masyarakat hari ini didorong oleh STEM. Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti kesan penggunaan pendekatan Pembelajaran Integrasi STEM Berkontekskan Sains Forensik (PISTEM Forensik) terhadap perolehan kreativiti saintifik dalam kalangan murid tingkatan empat, dan kesannya berdasarkan jantina. Kajian ini berbentuk eksperimen kuasi yang melibatkan 67 orang murid tingkatan empat (31 perempuan dan 36 lelaki) daripada dua buah sekolah berlainan. Pengumpulan data telah dijalankan melalui Ujian Kreativiti Saintifik yang diberi kepada kedua-dua kumpulan murid yang terlibat. Dapatan kajian menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan pada kreativiti saintifik murid yang mengikuti pendekatan PISTEM Forensik pada aras p<.05. Implikasi kajian ini kepada sekolah adalah penambahbaikan dalam penerapan kemahiran kreativiti saintifik yang berkesan terhadap para pelajar. Kesimpulannya, pendekatan PISTEM Forensik dapat meningkatkan perolehan kreativiti saintifik murid sekolah menengah. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2021 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/18488/1/51859-170076-1-PB.pdf Noor Fadzilah Aris, and Mohd Ali Samsudin, and Nor Asniza Ishak, (2021) Peningkatan kreativiti saintifik murid : intervensi pembelajaran integrasi STEM berkontekskan Sains Forensik. Jurnal Pendidikan Malaysia, 46 (1(SI)). pp. 11-21. ISSN 0126-6020 / 2180-0782 https://ejournal.ukm.my/jpend/issue/view/1431
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Cabaran semasa dalam sistem pendidikan Malaysia adalah untuk menyediakan pendidikan berkualiti yang mampu menghasilkan modal insan bertaraf dunia dan mempunyai kemahiran-kemahiran kritikal alaf ke-21. Pada masa yang sama, PPPM 2013-2025 turut menggalakkan rakyat Malaysia agar terlibat dengan bidang Sains, Teknologi, Kejuruteraan dan Matematik (STEM) kerana sesungguhnya kemajuan teknologi dan pembangunan ekonomi masyarakat hari ini didorong oleh STEM. Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti kesan penggunaan pendekatan Pembelajaran Integrasi STEM Berkontekskan Sains Forensik (PISTEM Forensik) terhadap perolehan kreativiti saintifik dalam kalangan murid tingkatan empat, dan kesannya berdasarkan jantina. Kajian ini berbentuk eksperimen kuasi yang melibatkan 67 orang murid tingkatan empat (31 perempuan dan 36 lelaki) daripada dua buah sekolah berlainan. Pengumpulan data telah dijalankan melalui Ujian Kreativiti Saintifik yang diberi kepada kedua-dua kumpulan murid yang terlibat. Dapatan kajian menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan pada kreativiti saintifik murid yang mengikuti pendekatan PISTEM Forensik pada aras p<.05. Implikasi kajian ini kepada sekolah adalah penambahbaikan dalam penerapan kemahiran kreativiti saintifik yang berkesan terhadap para pelajar. Kesimpulannya, pendekatan PISTEM Forensik dapat meningkatkan perolehan kreativiti saintifik murid sekolah menengah.
format Article
author Noor Fadzilah Aris,
Mohd Ali Samsudin,
Nor Asniza Ishak,
spellingShingle Noor Fadzilah Aris,
Mohd Ali Samsudin,
Nor Asniza Ishak,
Peningkatan kreativiti saintifik murid : intervensi pembelajaran integrasi STEM berkontekskan Sains Forensik
author_facet Noor Fadzilah Aris,
Mohd Ali Samsudin,
Nor Asniza Ishak,
author_sort Noor Fadzilah Aris,
title Peningkatan kreativiti saintifik murid : intervensi pembelajaran integrasi STEM berkontekskan Sains Forensik
title_short Peningkatan kreativiti saintifik murid : intervensi pembelajaran integrasi STEM berkontekskan Sains Forensik
title_full Peningkatan kreativiti saintifik murid : intervensi pembelajaran integrasi STEM berkontekskan Sains Forensik
title_fullStr Peningkatan kreativiti saintifik murid : intervensi pembelajaran integrasi STEM berkontekskan Sains Forensik
title_full_unstemmed Peningkatan kreativiti saintifik murid : intervensi pembelajaran integrasi STEM berkontekskan Sains Forensik
title_sort peningkatan kreativiti saintifik murid : intervensi pembelajaran integrasi stem berkontekskan sains forensik
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2021
url http://journalarticle.ukm.my/18488/1/51859-170076-1-PB.pdf
http://journalarticle.ukm.my/18488/
https://ejournal.ukm.my/jpend/issue/view/1431
_version_ 1731226544730275840
score 13.15806