Pemerolehan sintaksis bahasa Melayu dalam kalangan kanak-kanak berusia lima tahun

Bidang pemerolehan bahasa terbahagi kepada tiga bahagian iaitu pemerolehan sintaksis, pemerolehan semantik dan pemerolehan fonologi. Kajian ini membincangkan aspek pemerolehan sintaksis bahasa Melayu dalam kalangan kanak-kanak Melayu dengan menggunakan pendekatan Teori Mentalis. Kajian sebelum ini m...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Burhan Murshidi Baharon,, Karim Harun,, Rusydiah A. Salam,
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2021
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/18377/1/51820-169854-1-SM.pdf
http://journalarticle.ukm.my/18377/
https://ejournal.ukm.my/jmelayu/issue/view/1430
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ukm.journal.18377
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.183772022-04-13T04:07:47Z http://journalarticle.ukm.my/18377/ Pemerolehan sintaksis bahasa Melayu dalam kalangan kanak-kanak berusia lima tahun Burhan Murshidi Baharon, Karim Harun, Rusydiah A. Salam, Bidang pemerolehan bahasa terbahagi kepada tiga bahagian iaitu pemerolehan sintaksis, pemerolehan semantik dan pemerolehan fonologi. Kajian ini membincangkan aspek pemerolehan sintaksis bahasa Melayu dalam kalangan kanak-kanak Melayu dengan menggunakan pendekatan Teori Mentalis. Kajian sebelum ini mendapati bahawa jenis ayat yang paling banyak dipertuturkan oleh kanak-kanak ialah ayat penyata berbanding ayat tanya, ayat seruan dan ayat perintah. Justeru, kajian ini akan membincangkan pemerolehan aspek sintaksis dengan memberi tumpuan kepada jenis dan pola ayat bahasa Melayu. Kajian ini dilakukan di Tadika Tunas Permata, Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi, Selangor. Untuk mendapatkan data pengkaji menggunakan seorang responden, iaitu seorang kanak-kanak perempuan berusia lima tahun yang merupakan penutur natif bahasa Melayu. Data kajian diperoleh melalui akviti mewarna dan aktiviti bercerita. Dalam aktiviti bercerita, pengkaji akan menunjukkan sekeping gambar dan meminta responden bercerita berdasarkan gambar tersebut. Manakala dalam aktiviti mewarna, responden diminta bercerita sambil melakukan aktiviti mewarna. Pengkaji menggunakan kaedah rakaman dengan menggunakan telefon pintar. Tahap penguasaan sintaksis kanak-kanak juga akan diukur menggunakan Min Panjang Ujaran (MPU). Hasil kajian mendapati bahawa jenis ayat penyata paling banyak digunakan oleh kanak-kanak semasa usia lima tahun berbanding ayat tanya, ayat seruan dan ayat perintah. Hal ini bermakna kecenderungan kanak-kanak menghasilkan ayat penyata dan diikuti dengan ayat lain menunjukkan tahap pemerolehan bahasa selari dengan peringkat perkembangan diri kanak-kanak yang berusia lima tahun berdasarkan Teori Mentalis. Kanak-kanak berusia lima tahun ini juga berkebolehan untuk menghasilkan ayat dasar mengikut pola-polanya dan juga ayat majmuk. Penghasilan pola ayat dasar dilihat lebih tinggi berbanding pola ayat majmuk. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2021 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/18377/1/51820-169854-1-SM.pdf Burhan Murshidi Baharon, and Karim Harun, and Rusydiah A. Salam, (2021) Pemerolehan sintaksis bahasa Melayu dalam kalangan kanak-kanak berusia lima tahun. Jurnal Melayu, 20 (2). pp. 314-328. ISSN 1675-7513 https://ejournal.ukm.my/jmelayu/issue/view/1430
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Bidang pemerolehan bahasa terbahagi kepada tiga bahagian iaitu pemerolehan sintaksis, pemerolehan semantik dan pemerolehan fonologi. Kajian ini membincangkan aspek pemerolehan sintaksis bahasa Melayu dalam kalangan kanak-kanak Melayu dengan menggunakan pendekatan Teori Mentalis. Kajian sebelum ini mendapati bahawa jenis ayat yang paling banyak dipertuturkan oleh kanak-kanak ialah ayat penyata berbanding ayat tanya, ayat seruan dan ayat perintah. Justeru, kajian ini akan membincangkan pemerolehan aspek sintaksis dengan memberi tumpuan kepada jenis dan pola ayat bahasa Melayu. Kajian ini dilakukan di Tadika Tunas Permata, Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi, Selangor. Untuk mendapatkan data pengkaji menggunakan seorang responden, iaitu seorang kanak-kanak perempuan berusia lima tahun yang merupakan penutur natif bahasa Melayu. Data kajian diperoleh melalui akviti mewarna dan aktiviti bercerita. Dalam aktiviti bercerita, pengkaji akan menunjukkan sekeping gambar dan meminta responden bercerita berdasarkan gambar tersebut. Manakala dalam aktiviti mewarna, responden diminta bercerita sambil melakukan aktiviti mewarna. Pengkaji menggunakan kaedah rakaman dengan menggunakan telefon pintar. Tahap penguasaan sintaksis kanak-kanak juga akan diukur menggunakan Min Panjang Ujaran (MPU). Hasil kajian mendapati bahawa jenis ayat penyata paling banyak digunakan oleh kanak-kanak semasa usia lima tahun berbanding ayat tanya, ayat seruan dan ayat perintah. Hal ini bermakna kecenderungan kanak-kanak menghasilkan ayat penyata dan diikuti dengan ayat lain menunjukkan tahap pemerolehan bahasa selari dengan peringkat perkembangan diri kanak-kanak yang berusia lima tahun berdasarkan Teori Mentalis. Kanak-kanak berusia lima tahun ini juga berkebolehan untuk menghasilkan ayat dasar mengikut pola-polanya dan juga ayat majmuk. Penghasilan pola ayat dasar dilihat lebih tinggi berbanding pola ayat majmuk.
format Article
author Burhan Murshidi Baharon,
Karim Harun,
Rusydiah A. Salam,
spellingShingle Burhan Murshidi Baharon,
Karim Harun,
Rusydiah A. Salam,
Pemerolehan sintaksis bahasa Melayu dalam kalangan kanak-kanak berusia lima tahun
author_facet Burhan Murshidi Baharon,
Karim Harun,
Rusydiah A. Salam,
author_sort Burhan Murshidi Baharon,
title Pemerolehan sintaksis bahasa Melayu dalam kalangan kanak-kanak berusia lima tahun
title_short Pemerolehan sintaksis bahasa Melayu dalam kalangan kanak-kanak berusia lima tahun
title_full Pemerolehan sintaksis bahasa Melayu dalam kalangan kanak-kanak berusia lima tahun
title_fullStr Pemerolehan sintaksis bahasa Melayu dalam kalangan kanak-kanak berusia lima tahun
title_full_unstemmed Pemerolehan sintaksis bahasa Melayu dalam kalangan kanak-kanak berusia lima tahun
title_sort pemerolehan sintaksis bahasa melayu dalam kalangan kanak-kanak berusia lima tahun
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2021
url http://journalarticle.ukm.my/18377/1/51820-169854-1-SM.pdf
http://journalarticle.ukm.my/18377/
https://ejournal.ukm.my/jmelayu/issue/view/1430
_version_ 1731226528674480128
score 13.160551