Persepsi klien terhadap hubungan antara ciri kualiti audit dan jenama firma audit

Objektif kajian adalah untuk mengkaji persepsi pelanggan terhadap hubungan antara dua atribut kualiti audit iaitu kecekapan dan kebebasan dan jenama firma audit. Kecekapan dan kebebasan kualiti audit dipecahkan kepada firma audit dan pasukan audit. Data kajian diperolehi menerusi soal selidik yang...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Nurul Nasyuha Hashim,, Intan Maiza Abd Rahman,, Mohd Mohid Rahmat,
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2021
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/17927/1/51962-170538-2-PB.pdf
http://journalarticle.ukm.my/17927/
https://ejournal.ukm.my/ajac/issue/view/1432
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ukm.journal.17927
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.179272022-01-13T03:27:00Z http://journalarticle.ukm.my/17927/ Persepsi klien terhadap hubungan antara ciri kualiti audit dan jenama firma audit Nurul Nasyuha Hashim, Intan Maiza Abd Rahman, Mohd Mohid Rahmat, Objektif kajian adalah untuk mengkaji persepsi pelanggan terhadap hubungan antara dua atribut kualiti audit iaitu kecekapan dan kebebasan dan jenama firma audit. Kecekapan dan kebebasan kualiti audit dipecahkan kepada firma audit dan pasukan audit. Data kajian diperolehi menerusi soal selidik yang dihantar kepada syarikat tersenarai dan tidak tersenarai di Bursa Malaysia. Sebanyak 74 soal selidik yang telah dikembalikan dianalisis menggunakan kaedah regresi berganda. Hasil kajian menunjukkan atribut kecekapan firma audit dan kebebasan pasukan audit mempunyai hubungan yang positif dan signifikan terhadap jenama firma. Manakala kebebasan firma audit dan kecekapan pasukan audit tidak mempunyai hubungan dengan jenama firma. Dapatan kajian ini menyumbang dalam memahami tanggapan pelanggan terhadap kualiti audit samada firma audit atau pasukan audit mempunyai kaitan terhadap jenama mereka, termasuk firma audit Big 4. Pembuat dasar sewajarnya mengambilkira penemuan ini dalam menentukan sebarang bentuk polisi dan peraturan terhadap pengamal profesion pengauditan, khususnya di negara membangun seperti Malaysia. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2021 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/17927/1/51962-170538-2-PB.pdf Nurul Nasyuha Hashim, and Intan Maiza Abd Rahman, and Mohd Mohid Rahmat, (2021) Persepsi klien terhadap hubungan antara ciri kualiti audit dan jenama firma audit. Asian Journal of Accounting and Governance, 16 . pp. 9-21. ISSN 2180-3838 https://ejournal.ukm.my/ajac/issue/view/1432
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Objektif kajian adalah untuk mengkaji persepsi pelanggan terhadap hubungan antara dua atribut kualiti audit iaitu kecekapan dan kebebasan dan jenama firma audit. Kecekapan dan kebebasan kualiti audit dipecahkan kepada firma audit dan pasukan audit. Data kajian diperolehi menerusi soal selidik yang dihantar kepada syarikat tersenarai dan tidak tersenarai di Bursa Malaysia. Sebanyak 74 soal selidik yang telah dikembalikan dianalisis menggunakan kaedah regresi berganda. Hasil kajian menunjukkan atribut kecekapan firma audit dan kebebasan pasukan audit mempunyai hubungan yang positif dan signifikan terhadap jenama firma. Manakala kebebasan firma audit dan kecekapan pasukan audit tidak mempunyai hubungan dengan jenama firma. Dapatan kajian ini menyumbang dalam memahami tanggapan pelanggan terhadap kualiti audit samada firma audit atau pasukan audit mempunyai kaitan terhadap jenama mereka, termasuk firma audit Big 4. Pembuat dasar sewajarnya mengambilkira penemuan ini dalam menentukan sebarang bentuk polisi dan peraturan terhadap pengamal profesion pengauditan, khususnya di negara membangun seperti Malaysia.
format Article
author Nurul Nasyuha Hashim,
Intan Maiza Abd Rahman,
Mohd Mohid Rahmat,
spellingShingle Nurul Nasyuha Hashim,
Intan Maiza Abd Rahman,
Mohd Mohid Rahmat,
Persepsi klien terhadap hubungan antara ciri kualiti audit dan jenama firma audit
author_facet Nurul Nasyuha Hashim,
Intan Maiza Abd Rahman,
Mohd Mohid Rahmat,
author_sort Nurul Nasyuha Hashim,
title Persepsi klien terhadap hubungan antara ciri kualiti audit dan jenama firma audit
title_short Persepsi klien terhadap hubungan antara ciri kualiti audit dan jenama firma audit
title_full Persepsi klien terhadap hubungan antara ciri kualiti audit dan jenama firma audit
title_fullStr Persepsi klien terhadap hubungan antara ciri kualiti audit dan jenama firma audit
title_full_unstemmed Persepsi klien terhadap hubungan antara ciri kualiti audit dan jenama firma audit
title_sort persepsi klien terhadap hubungan antara ciri kualiti audit dan jenama firma audit
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2021
url http://journalarticle.ukm.my/17927/1/51962-170538-2-PB.pdf
http://journalarticle.ukm.my/17927/
https://ejournal.ukm.my/ajac/issue/view/1432
_version_ 1724074627124166656
score 13.197875