Penggunaan internet sebagai sumber maklumat industri pelancongan di Malaysia

Kajian penerokaan ini bertujuan untuk mengenalpasti ciri-ciri demografi pengguna internet tempatan, maklumat keperluan pelancong serta ciri-ciri utama laman web pelancongan. Kajian ini juga menyelidik perhubungan di antara maklumat dan motif melancong di kalangan pengguna internet. Kajian ini merang...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Norzalita Aziz,
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2000
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/1741/1/1463-2745-1-SM.pdf
http://journalarticle.ukm.my/1741/
http://www.ukm.my/penerbit/jurus.htm
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ukm.journal.1741
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.17412016-12-14T06:30:07Z http://journalarticle.ukm.my/1741/ Penggunaan internet sebagai sumber maklumat industri pelancongan di Malaysia Norzalita Aziz, Kajian penerokaan ini bertujuan untuk mengenalpasti ciri-ciri demografi pengguna internet tempatan, maklumat keperluan pelancong serta ciri-ciri utama laman web pelancongan. Kajian ini juga menyelidik perhubungan di antara maklumat dan motif melancong di kalangan pengguna internet. Kajian ini merangkumi aspek-aspek untuk meningkatkan kesedaran terhadap penggunaan laman web sebagai sumber maklumat utama dalam industri pelancongan. Kajian ini telah dijalankan di sekitar Lembah Kelang yang menglibatkan 120 orang responden yang terdiri daripada para pekerja swasta dan awam yang mempunyai pendedahan dalam penggunaan internet. Alat pengutipan data ialah soalselidik yang mengandungi 51 soalan. Hasil kajian menunjukkan bahawa kebanyakan pengguna internet berumur antara 20 hingga 35 tahun, berpendidikan tinggi, serta berpendapatan bulanan di antara RM3,000-RM5,000. Mereka mempunyai tanggapan yang positif terhadap maklumat laman web. Maklumat penting yang paling dikehendaki ialah lokasi dan penginapan. Ciri-ciri laman Web pula mestilah mempunyai gambar sebenar dan paparan video beranimasi. Strategi pemasaran yang kreatif dan taktik-taktik penyampaian maklumat yang lebih berkesan, juga disarankan untuk mempertingkatkan kesedaran dan menggalakkan lagi penggunaan laman web pelancongan. Ini adalah sejajar dengan hasrat kerajaan untuk memajukan lagi industri pelancongan dan mewujudkan ‘masyarakat IT' Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2000-07 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/1741/1/1463-2745-1-SM.pdf Norzalita Aziz, (2000) Penggunaan internet sebagai sumber maklumat industri pelancongan di Malaysia. Jurnal Pengurusan, 19 . ISSN 0127-2713 http://www.ukm.my/penerbit/jurus.htm
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Perpustakaan Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Kajian penerokaan ini bertujuan untuk mengenalpasti ciri-ciri demografi pengguna internet tempatan, maklumat keperluan pelancong serta ciri-ciri utama laman web pelancongan. Kajian ini juga menyelidik perhubungan di antara maklumat dan motif melancong di kalangan pengguna internet. Kajian ini merangkumi aspek-aspek untuk meningkatkan kesedaran terhadap penggunaan laman web sebagai sumber maklumat utama dalam industri pelancongan. Kajian ini telah dijalankan di sekitar Lembah Kelang yang menglibatkan 120 orang responden yang terdiri daripada para pekerja swasta dan awam yang mempunyai pendedahan dalam penggunaan internet. Alat pengutipan data ialah soalselidik yang mengandungi 51 soalan. Hasil kajian menunjukkan bahawa kebanyakan pengguna internet berumur antara 20 hingga 35 tahun, berpendidikan tinggi, serta berpendapatan bulanan di antara RM3,000-RM5,000. Mereka mempunyai tanggapan yang positif terhadap maklumat laman web. Maklumat penting yang paling dikehendaki ialah lokasi dan penginapan. Ciri-ciri laman Web pula mestilah mempunyai gambar sebenar dan paparan video beranimasi. Strategi pemasaran yang kreatif dan taktik-taktik penyampaian maklumat yang lebih berkesan, juga disarankan untuk mempertingkatkan kesedaran dan menggalakkan lagi penggunaan laman web pelancongan. Ini adalah sejajar dengan hasrat kerajaan untuk memajukan lagi industri pelancongan dan mewujudkan ‘masyarakat IT'
format Article
author Norzalita Aziz,
spellingShingle Norzalita Aziz,
Penggunaan internet sebagai sumber maklumat industri pelancongan di Malaysia
author_facet Norzalita Aziz,
author_sort Norzalita Aziz,
title Penggunaan internet sebagai sumber maklumat industri pelancongan di Malaysia
title_short Penggunaan internet sebagai sumber maklumat industri pelancongan di Malaysia
title_full Penggunaan internet sebagai sumber maklumat industri pelancongan di Malaysia
title_fullStr Penggunaan internet sebagai sumber maklumat industri pelancongan di Malaysia
title_full_unstemmed Penggunaan internet sebagai sumber maklumat industri pelancongan di Malaysia
title_sort penggunaan internet sebagai sumber maklumat industri pelancongan di malaysia
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2000
url http://journalarticle.ukm.my/1741/1/1463-2745-1-SM.pdf
http://journalarticle.ukm.my/1741/
http://www.ukm.my/penerbit/jurus.htm
_version_ 1643735136924073984
score 13.209306