Potensi infografik dalam menangani persepsi negatif netizen terhadap institusi zakat di Malaysia

Di Malaysia, antara perkara yang sering menjadi viral atau perbualan netizan adalah berkaitan dengan pelbagai ketidakpuasan masyarakat terhadap institusi zakat. Ketidakpuasan masyarakat ini merangkumi tahap kepuasan agihan, kualiti perkhidmatan, sikap pengguna dan kepercayaan terhadap institus...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Aliff Nawi,, Mohd Zailani Mohd Yusoff,, Chua, Chy Ren, Sahidah, Ahmad
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2021
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/16660/1/39786-152437-1-PB.pdf
http://journalarticle.ukm.my/16660/
https://ejournal.ukm.my/mjc/issue/view/1387
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ukm.journal.16660
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.166602021-05-30T02:22:48Z http://journalarticle.ukm.my/16660/ Potensi infografik dalam menangani persepsi negatif netizen terhadap institusi zakat di Malaysia Aliff Nawi, Mohd Zailani Mohd Yusoff, Chua, Chy Ren Sahidah, Ahmad Di Malaysia, antara perkara yang sering menjadi viral atau perbualan netizan adalah berkaitan dengan pelbagai ketidakpuasan masyarakat terhadap institusi zakat. Ketidakpuasan masyarakat ini merangkumi tahap kepuasan agihan, kualiti perkhidmatan, sikap pengguna dan kepercayaan terhadap institusi zakat. Oleh yang demikian, tujuan artikel ini adalah untuk meneroka potensi penggunaan infografik sebagai medium penyampai maklumat yang efektif dalam menjawab persoalan, menangani isu dan masalah yang dilontarkan oleh netizen. Kajian ini dijalankan secara kualitatif melalui pemerhatian terhadap media sosial dan laman sesawang institusi-institusi zakat di Malaysia dalam memaparkan maklumat tentang usaha dan inisiatif mereka dalam membasmi kemiskinan. Selain itu, analisis kandungan juga dilakukan dengan menggunakan kaedah PRISMA untuk mengenal pasti keberkesanan penggunaan infografik dalam menyampaikan maklumat. Hasil dapatan pemerhatian menunjukkan bahawa penglibatan institusi zakat dalam media sosial berada di peringkat awal dan belum digunakan secara maksimum. Dapatan analisis kandungan pula menunjukkan bahawa penggunaan infografik berkesan dari aspek penyampaian maklumat terutamanya melibatkan maklumat yang banyak dan kompleks serta membantu semua lapisan masyarakat dalam mengingati fakta. Pemilihan kombinasi warna dalam infografik turut berperanan dalam menarik perhatian pengguna dan memaparkan maklumat yang pelbagai. Terdapat beberapa cadangan turut dibincangkan untuk menggunakan infografik sebagai medium penyampai maklumat yang efektif dalam menangani isu dan tanggapan negatif dari netizen. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2021 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/16660/1/39786-152437-1-PB.pdf Aliff Nawi, and Mohd Zailani Mohd Yusoff, and Chua, Chy Ren and Sahidah, Ahmad (2021) Potensi infografik dalam menangani persepsi negatif netizen terhadap institusi zakat di Malaysia. Jurnal Komunikasi ; Malaysian Journal of Communication, 37 (1). pp. 274-294. ISSN 0128-1496 https://ejournal.ukm.my/mjc/issue/view/1387
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Di Malaysia, antara perkara yang sering menjadi viral atau perbualan netizan adalah berkaitan dengan pelbagai ketidakpuasan masyarakat terhadap institusi zakat. Ketidakpuasan masyarakat ini merangkumi tahap kepuasan agihan, kualiti perkhidmatan, sikap pengguna dan kepercayaan terhadap institusi zakat. Oleh yang demikian, tujuan artikel ini adalah untuk meneroka potensi penggunaan infografik sebagai medium penyampai maklumat yang efektif dalam menjawab persoalan, menangani isu dan masalah yang dilontarkan oleh netizen. Kajian ini dijalankan secara kualitatif melalui pemerhatian terhadap media sosial dan laman sesawang institusi-institusi zakat di Malaysia dalam memaparkan maklumat tentang usaha dan inisiatif mereka dalam membasmi kemiskinan. Selain itu, analisis kandungan juga dilakukan dengan menggunakan kaedah PRISMA untuk mengenal pasti keberkesanan penggunaan infografik dalam menyampaikan maklumat. Hasil dapatan pemerhatian menunjukkan bahawa penglibatan institusi zakat dalam media sosial berada di peringkat awal dan belum digunakan secara maksimum. Dapatan analisis kandungan pula menunjukkan bahawa penggunaan infografik berkesan dari aspek penyampaian maklumat terutamanya melibatkan maklumat yang banyak dan kompleks serta membantu semua lapisan masyarakat dalam mengingati fakta. Pemilihan kombinasi warna dalam infografik turut berperanan dalam menarik perhatian pengguna dan memaparkan maklumat yang pelbagai. Terdapat beberapa cadangan turut dibincangkan untuk menggunakan infografik sebagai medium penyampai maklumat yang efektif dalam menangani isu dan tanggapan negatif dari netizen.
format Article
author Aliff Nawi,
Mohd Zailani Mohd Yusoff,
Chua, Chy Ren
Sahidah, Ahmad
spellingShingle Aliff Nawi,
Mohd Zailani Mohd Yusoff,
Chua, Chy Ren
Sahidah, Ahmad
Potensi infografik dalam menangani persepsi negatif netizen terhadap institusi zakat di Malaysia
author_facet Aliff Nawi,
Mohd Zailani Mohd Yusoff,
Chua, Chy Ren
Sahidah, Ahmad
author_sort Aliff Nawi,
title Potensi infografik dalam menangani persepsi negatif netizen terhadap institusi zakat di Malaysia
title_short Potensi infografik dalam menangani persepsi negatif netizen terhadap institusi zakat di Malaysia
title_full Potensi infografik dalam menangani persepsi negatif netizen terhadap institusi zakat di Malaysia
title_fullStr Potensi infografik dalam menangani persepsi negatif netizen terhadap institusi zakat di Malaysia
title_full_unstemmed Potensi infografik dalam menangani persepsi negatif netizen terhadap institusi zakat di Malaysia
title_sort potensi infografik dalam menangani persepsi negatif netizen terhadap institusi zakat di malaysia
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2021
url http://journalarticle.ukm.my/16660/1/39786-152437-1-PB.pdf
http://journalarticle.ukm.my/16660/
https://ejournal.ukm.my/mjc/issue/view/1387
_version_ 1701163980040437760
score 13.160551