Revolusi pendidikan kanak-kanak melalui autobiografi Saya Malala

Selaras dengan matlamat Pendidikan Untuk Semua (EFA), sewajarnya pendidikan adalah hak mutlak pada semua kanak-kanak di dunia. Demikan juga UNICEF merupakan badan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu yang memberi bantuan kemanusiaan dan perkembangan kepada kanak-kanak di seluruh dunia, termasuklah m...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Siti Hajar Che Man,, Nor Atikah Zaki,
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2020
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/16459/1/32121-132359-1-PB.pdf
http://journalarticle.ukm.my/16459/
https://ejournal.ukm.my/akademika/issue/view/1255
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ukm.journal.16459
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.164592021-04-26T01:15:58Z http://journalarticle.ukm.my/16459/ Revolusi pendidikan kanak-kanak melalui autobiografi Saya Malala Siti Hajar Che Man, Nor Atikah Zaki, Selaras dengan matlamat Pendidikan Untuk Semua (EFA), sewajarnya pendidikan adalah hak mutlak pada semua kanak-kanak di dunia. Demikan juga UNICEF merupakan badan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu yang memberi bantuan kemanusiaan dan perkembangan kepada kanak-kanak di seluruh dunia, termasuklah menggalakkan pendidikan untuk kanak-kanak perempuan dan memastikan mereka menghabiskan pendidikan peringkat sekolah rendah sekurang-kurangnya. Perjuangan pembangunan pendidikan untuk kanak-kanak ini seringkali melibatkan peranan media dan menjadi isu penting dalam kalangan pentadbir dan ahli politik. Namun, secara tidak sedar sumber-sumber daripada genre kesusasteraan khususnya karya autobiografi mampu memupuk minat malah dapat melestarikan pendidikan untuk kanak-kanak. Golongan ini perlu diterapkan nilai-nilai murni dan komunikasi efektif antara mereka yang boleh didapati menerusi kajian tokoh yang dipersembahkan dalam bentuk karya autobiografi. Justeru itu, makalah ini cuba menghuraikan bagaimana genre autobiografi sebagai cabang kepada kepelbagaian karya sastera dapat menghasilkan satu wahana yang dapat memberi citra baru dalam revolusi pendidikan kanak-kanak. Perbincangan ini akan memperlihatkan bagaimana tokoh pendidikan kanak-kanak dari bandar Mingora, iaitu Malala Yousafzai berjuang untuk kanak-kanak perempuan Pakistan sehingga perjuangannya mendapat pengiktirafan Anugerah Nobel-Keamanan pada tahun 2014. Kisah perjuangannya diabadikan melalui karya autobiografi I Am Malala (Saya Malala). Hakikatnya tulisan perjuangan Saya Malala yang diabadikan dalam karya autobiografi ini menjadi inspirasi kepada bukan saja kepada masyarakat Pakistan tetapi juga kepada pemimpin dunia dalam usaha mengiktiraf pendidikan untuk kanak-kanak.Selaras dengan matlamat Pendidikan Untuk Semua (EFA), sewajarnya pendidikan adalah hak mutlak pada semua kanak-kanak di dunia. Demikan juga UNICEF merupakan badan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu yang memberi bantuan kemanusiaan dan perkembangan kepada kanak-kanak di seluruh dunia, termasuklah menggalakkan pendidikan untuk kanak-kanak perempuan dan memastikan mereka menghabiskan pendidikan peringkat sekolah rendah sekurang-kurangnya. Perjuangan pembangunan pendidikan untuk kanak-kanak ini seringkali melibatkan peranan media dan menjadi isu penting dalam kalangan pentadbir dan ahli politik. Namun, secara tidak sedar sumber-sumber daripada genre kesusasteraan khususnya karya autobiografi mampu memupuk minat malah dapat melestarikan pendidikan untuk kanak-kanak. Golongan ini perlu diterapkan nilai-nilai murni dan komunikasi efektif antara mereka yang boleh didapati menerusi kajian tokoh yang dipersembahkan dalam bentuk karya autobiografi. Justeru itu, makalah ini cuba menghuraikan bagaimana genre autobiografi sebagai cabang kepada kepelbagaian karya sastera dapat menghasilkan satu wahana yang dapat memberi citra baru dalam revolusi pendidikan kanak-kanak. Perbincangan ini akan memperlihatkan bagaimana tokoh pendidikan kanak-kanak dari bandar Mingora, iaitu Malala Yousafzai berjuang untuk kanak-kanak perempuan Pakistan sehingga perjuangannya mendapat pengiktirafan Anugerah Nobel-Keamanan pada tahun 2014. Kisah perjuangannya diabadikan melalui karya autobiografi I Am Malala (Saya Malala). Hakikatnya tulisan perjuangan Saya Malala yang diabadikan dalam karya autobiografi ini menjadi inspirasi kepada bukan saja kepada masyarakat Pakistan tetapi juga kepada pemimpin dunia dalam usaha mengiktiraf pendidikan untuk kanak-kanak. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2020 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/16459/1/32121-132359-1-PB.pdf Siti Hajar Che Man, and Nor Atikah Zaki, (2020) Revolusi pendidikan kanak-kanak melalui autobiografi Saya Malala. AKADEMIKA, 90 (2). pp. 63-74. ISSN 0126-5008 https://ejournal.ukm.my/akademika/issue/view/1255
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Selaras dengan matlamat Pendidikan Untuk Semua (EFA), sewajarnya pendidikan adalah hak mutlak pada semua kanak-kanak di dunia. Demikan juga UNICEF merupakan badan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu yang memberi bantuan kemanusiaan dan perkembangan kepada kanak-kanak di seluruh dunia, termasuklah menggalakkan pendidikan untuk kanak-kanak perempuan dan memastikan mereka menghabiskan pendidikan peringkat sekolah rendah sekurang-kurangnya. Perjuangan pembangunan pendidikan untuk kanak-kanak ini seringkali melibatkan peranan media dan menjadi isu penting dalam kalangan pentadbir dan ahli politik. Namun, secara tidak sedar sumber-sumber daripada genre kesusasteraan khususnya karya autobiografi mampu memupuk minat malah dapat melestarikan pendidikan untuk kanak-kanak. Golongan ini perlu diterapkan nilai-nilai murni dan komunikasi efektif antara mereka yang boleh didapati menerusi kajian tokoh yang dipersembahkan dalam bentuk karya autobiografi. Justeru itu, makalah ini cuba menghuraikan bagaimana genre autobiografi sebagai cabang kepada kepelbagaian karya sastera dapat menghasilkan satu wahana yang dapat memberi citra baru dalam revolusi pendidikan kanak-kanak. Perbincangan ini akan memperlihatkan bagaimana tokoh pendidikan kanak-kanak dari bandar Mingora, iaitu Malala Yousafzai berjuang untuk kanak-kanak perempuan Pakistan sehingga perjuangannya mendapat pengiktirafan Anugerah Nobel-Keamanan pada tahun 2014. Kisah perjuangannya diabadikan melalui karya autobiografi I Am Malala (Saya Malala). Hakikatnya tulisan perjuangan Saya Malala yang diabadikan dalam karya autobiografi ini menjadi inspirasi kepada bukan saja kepada masyarakat Pakistan tetapi juga kepada pemimpin dunia dalam usaha mengiktiraf pendidikan untuk kanak-kanak.Selaras dengan matlamat Pendidikan Untuk Semua (EFA), sewajarnya pendidikan adalah hak mutlak pada semua kanak-kanak di dunia. Demikan juga UNICEF merupakan badan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu yang memberi bantuan kemanusiaan dan perkembangan kepada kanak-kanak di seluruh dunia, termasuklah menggalakkan pendidikan untuk kanak-kanak perempuan dan memastikan mereka menghabiskan pendidikan peringkat sekolah rendah sekurang-kurangnya. Perjuangan pembangunan pendidikan untuk kanak-kanak ini seringkali melibatkan peranan media dan menjadi isu penting dalam kalangan pentadbir dan ahli politik. Namun, secara tidak sedar sumber-sumber daripada genre kesusasteraan khususnya karya autobiografi mampu memupuk minat malah dapat melestarikan pendidikan untuk kanak-kanak. Golongan ini perlu diterapkan nilai-nilai murni dan komunikasi efektif antara mereka yang boleh didapati menerusi kajian tokoh yang dipersembahkan dalam bentuk karya autobiografi. Justeru itu, makalah ini cuba menghuraikan bagaimana genre autobiografi sebagai cabang kepada kepelbagaian karya sastera dapat menghasilkan satu wahana yang dapat memberi citra baru dalam revolusi pendidikan kanak-kanak. Perbincangan ini akan memperlihatkan bagaimana tokoh pendidikan kanak-kanak dari bandar Mingora, iaitu Malala Yousafzai berjuang untuk kanak-kanak perempuan Pakistan sehingga perjuangannya mendapat pengiktirafan Anugerah Nobel-Keamanan pada tahun 2014. Kisah perjuangannya diabadikan melalui karya autobiografi I Am Malala (Saya Malala). Hakikatnya tulisan perjuangan Saya Malala yang diabadikan dalam karya autobiografi ini menjadi inspirasi kepada bukan saja kepada masyarakat Pakistan tetapi juga kepada pemimpin dunia dalam usaha mengiktiraf pendidikan untuk kanak-kanak.
format Article
author Siti Hajar Che Man,
Nor Atikah Zaki,
spellingShingle Siti Hajar Che Man,
Nor Atikah Zaki,
Revolusi pendidikan kanak-kanak melalui autobiografi Saya Malala
author_facet Siti Hajar Che Man,
Nor Atikah Zaki,
author_sort Siti Hajar Che Man,
title Revolusi pendidikan kanak-kanak melalui autobiografi Saya Malala
title_short Revolusi pendidikan kanak-kanak melalui autobiografi Saya Malala
title_full Revolusi pendidikan kanak-kanak melalui autobiografi Saya Malala
title_fullStr Revolusi pendidikan kanak-kanak melalui autobiografi Saya Malala
title_full_unstemmed Revolusi pendidikan kanak-kanak melalui autobiografi Saya Malala
title_sort revolusi pendidikan kanak-kanak melalui autobiografi saya malala
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2020
url http://journalarticle.ukm.my/16459/1/32121-132359-1-PB.pdf
http://journalarticle.ukm.my/16459/
https://ejournal.ukm.my/akademika/issue/view/1255
_version_ 1698697933180895232
score 13.214268