Hubungan kakitangan-pelatih dan tingkah laku agresif: satu kajian tinjauan di sebuah institusi pemulihan juvana
Kajian ini dijalankan bertujuan untuk mengkaji penularan tingkah laku agresif dalam kalangan pelatih juvana di sebuah institusi pemulihan juvana di Kuala Lumpur. Kajian ini memberi penekanan tentang sejauhmana hubungan kakitangan-pelatih menyumbang kepada tingkahlaku agresif dalam kalangan pel...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, Universiti Kebangsaan Malaysia
2020
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/16384/1/243-Article%20Text-340-1-10-20200425.pdf http://journalarticle.ukm.my/16384/ http://spaj.ukm.my/jws/index.php/jws/issue/view/13 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Kajian ini dijalankan bertujuan untuk mengkaji penularan tingkah laku agresif dalam
kalangan pelatih juvana di sebuah institusi pemulihan juvana di Kuala Lumpur. Kajian ini
memberi penekanan tentang sejauhmana hubungan kakitangan-pelatih menyumbang kepada
tingkahlaku agresif dalam kalangan pelatih. Kajian ini melibatkan 66 orang responden yang
dipilih secara rawak. Dua instrumen telah digunakan iaitu Measuring the Quality of Prison
Life (MQPL) dan Buss and Perry Aggression Questionnaire (1992). Data kajian yang
dikumpul telah dianalisis dengan menggunakan perisian Statistical Package for Social
Science (SPSS). Hasil analisis mendapati bahawa majoriti pelatih yang melaporkan tahap
tingkah laku agresif dan tahap hubungan kakitangan-pelatih berada pada tahap yang
sederhana. Namun, hasil analisis menunjukkan bahawa terdapat hubungan yang signifikan
antara hubungan kakitangan-pelatih dan tingkah laku agresif pelatih juvana. Hal
menunjukkan bahawa keadaan di dalam pusat pemulihan juvana mampu mewujudkan
tingkah laku agresif dan hubungan antara kakitangan dan pelatih menyumbang kepada
peningkatan tingkahlaku tersebut. Kajian ini mencadangkan penambahbaikan institusi
pemulihan dengan mengambil kira aspek-aspek hubungan sosial. |
---|