Strategi kritikan dalam kalangan Generasi Z

Salah satu fungsi dalam lakuan tutur dalam komunikasi ialah kritikan. Lakuan tutur kritikan ialah lakuan yang digunakan oleh penutur untuk menilai secara negatif apa yang diperkata atau apa yang dilakukan oleh pendengar dengan niat untuk menambah baik atau memperbaiki perkataan atau perbuatan...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Maslida Yusof,, Zaitul Azma Zainon Hamzah,, Salinah Jaafar,, Rusmadi Baharuddin,
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2020
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/16331/1/44400-142666-1-SM.pdf
http://journalarticle.ukm.my/16331/
https://ejournal.ukm.my/jmelayu/issue/view/1354
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ukm.journal.16331
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.163312021-03-23T07:06:06Z http://journalarticle.ukm.my/16331/ Strategi kritikan dalam kalangan Generasi Z Maslida Yusof, Zaitul Azma Zainon Hamzah, Salinah Jaafar, Rusmadi Baharuddin, Salah satu fungsi dalam lakuan tutur dalam komunikasi ialah kritikan. Lakuan tutur kritikan ialah lakuan yang digunakan oleh penutur untuk menilai secara negatif apa yang diperkata atau apa yang dilakukan oleh pendengar dengan niat untuk menambah baik atau memperbaiki perkataan atau perbuatan yang telah dilakukan. Justeru penulisan ini akan meneliti strategi lakuan kritikan yang digunakan oleh Generasi Z iaitu generasi teknologi. Dua situasi kritikan yang melibatkan kaedah Tugas Penyempurnaan Wacana diedarkan kepada responden Generasi Z. Seramai 150 sampel data dikumpulkan daripada 19 pelajar tingkatan 4, 47 pelajar tingkatan 6 dan 84 pelajar prasiswazah tahun 1 dan 2, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM). Kajian ini menggunakan strategi mengkritik berdasar model kritikan yang dicadangkan oleh Nguyen (2005). Kajian ini mendapati Generasi Z menggunakan kedua-dua strategi kritikan iaitu strategi kritikan langsung dan strategi tidak langsung. Dalam strategi langsung, Generasi Z lebih kerap menggunakan strategi penilaian negatif, manakala dalam strategi tidak langsung, strategi ke arah perubahan lebih kerap digunakan. Walau bagaimanapun, berdasarkan kedua�dua strategi langsung dan tidak langsung ini, didapati strategi kritikan tidak langsung lebih kerap digunakan dalam kalangan Generasi Z dalam menyampaikan kritikan mereka. Dapatan ini menunjukkan Generasi Z masih lagi memberatkan perlakuan yang menjaga air muka atau maruah pendengar sebagaimana generasi yang sebelum mereka. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2020-12 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/16331/1/44400-142666-1-SM.pdf Maslida Yusof, and Zaitul Azma Zainon Hamzah, and Salinah Jaafar, and Rusmadi Baharuddin, (2020) Strategi kritikan dalam kalangan Generasi Z. Jurnal Melayu, Isu (Khas). pp. 478-491. ISSN 1675-7513 https://ejournal.ukm.my/jmelayu/issue/view/1354
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Salah satu fungsi dalam lakuan tutur dalam komunikasi ialah kritikan. Lakuan tutur kritikan ialah lakuan yang digunakan oleh penutur untuk menilai secara negatif apa yang diperkata atau apa yang dilakukan oleh pendengar dengan niat untuk menambah baik atau memperbaiki perkataan atau perbuatan yang telah dilakukan. Justeru penulisan ini akan meneliti strategi lakuan kritikan yang digunakan oleh Generasi Z iaitu generasi teknologi. Dua situasi kritikan yang melibatkan kaedah Tugas Penyempurnaan Wacana diedarkan kepada responden Generasi Z. Seramai 150 sampel data dikumpulkan daripada 19 pelajar tingkatan 4, 47 pelajar tingkatan 6 dan 84 pelajar prasiswazah tahun 1 dan 2, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM). Kajian ini menggunakan strategi mengkritik berdasar model kritikan yang dicadangkan oleh Nguyen (2005). Kajian ini mendapati Generasi Z menggunakan kedua-dua strategi kritikan iaitu strategi kritikan langsung dan strategi tidak langsung. Dalam strategi langsung, Generasi Z lebih kerap menggunakan strategi penilaian negatif, manakala dalam strategi tidak langsung, strategi ke arah perubahan lebih kerap digunakan. Walau bagaimanapun, berdasarkan kedua�dua strategi langsung dan tidak langsung ini, didapati strategi kritikan tidak langsung lebih kerap digunakan dalam kalangan Generasi Z dalam menyampaikan kritikan mereka. Dapatan ini menunjukkan Generasi Z masih lagi memberatkan perlakuan yang menjaga air muka atau maruah pendengar sebagaimana generasi yang sebelum mereka.
format Article
author Maslida Yusof,
Zaitul Azma Zainon Hamzah,
Salinah Jaafar,
Rusmadi Baharuddin,
spellingShingle Maslida Yusof,
Zaitul Azma Zainon Hamzah,
Salinah Jaafar,
Rusmadi Baharuddin,
Strategi kritikan dalam kalangan Generasi Z
author_facet Maslida Yusof,
Zaitul Azma Zainon Hamzah,
Salinah Jaafar,
Rusmadi Baharuddin,
author_sort Maslida Yusof,
title Strategi kritikan dalam kalangan Generasi Z
title_short Strategi kritikan dalam kalangan Generasi Z
title_full Strategi kritikan dalam kalangan Generasi Z
title_fullStr Strategi kritikan dalam kalangan Generasi Z
title_full_unstemmed Strategi kritikan dalam kalangan Generasi Z
title_sort strategi kritikan dalam kalangan generasi z
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2020
url http://journalarticle.ukm.my/16331/1/44400-142666-1-SM.pdf
http://journalarticle.ukm.my/16331/
https://ejournal.ukm.my/jmelayu/issue/view/1354
_version_ 1695531696774971392
score 13.18916