Penggunaan bahan bantu mengajar berteknologi dalam pengajaran dan pemudahcaraan murid Tahfiz Model Ulul Albab (TMUA)

Penggunaan Bahan Bantu Mengajar (BBM) berteknologi dalam pengajaran dan pemudahcaraan (PdPc) telah terbukti dalam meningkatkan keberkesanan pengajaran guru dan pembelajaran murid di dalam bilik darjah. Kajian ini dijalankan untuk meninjau tahap penggunaan BBM berteknologi dalam kalangan guru dan mur...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Muhd Zulhilmi Haron,, Mohd Muslim Md Zalli,, Siti Noor Aneeis Hashim,, Ahmad Rusli Abdul Gani,, Ismail Salleh,
Format: Article
Language:English
Published: Pusat Kesejahteraan Insan dan Komuniti, Universiti Kebangsaan Malaysia 2020
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/15957/1/404-Article%20Text-1503-1-10-20201207.pdf
http://journalarticle.ukm.my/15957/
http://spaj.ukm.my/jalhikmah/index.php/jalhikmah/issue/view/27
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ukm.journal.15957
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.159572020-12-10T21:41:48Z http://journalarticle.ukm.my/15957/ Penggunaan bahan bantu mengajar berteknologi dalam pengajaran dan pemudahcaraan murid Tahfiz Model Ulul Albab (TMUA) Muhd Zulhilmi Haron, Mohd Muslim Md Zalli, Siti Noor Aneeis Hashim, Ahmad Rusli Abdul Gani, Ismail Salleh, Penggunaan Bahan Bantu Mengajar (BBM) berteknologi dalam pengajaran dan pemudahcaraan (PdPc) telah terbukti dalam meningkatkan keberkesanan pengajaran guru dan pembelajaran murid di dalam bilik darjah. Kajian ini dijalankan untuk meninjau tahap penggunaan BBM berteknologi dalam kalangan guru dan murid bagi program Tahfiz Model Ulul Albab (TMUA) serta persepsi guru terhadap penggunaan BBM berteknologi dalam kalangan guru bagi program TMUA berdasarkan Latihan Dalam Perkhidmatan (LADAP) Pembelajaran Abad Ke-21 (PAK21). Seramai 30 orang guru dan 100 orang murid telah dipilih sebagai responden dalam kajian ini. Analisis data adalah menggunakan perisian Statistical For Social Science (SPSS) versi 22.0. Dapatan kajian menunjukkan tahap penggunaan BBM berteknologi adalah sederhana hingga tinggi namun tidak terdapat perbezaan dalam kalangan guru yang mengikuti LADAP PAK21 terhadap penggunaan BBM berteknologi. Kesimpulannya kajian ini menunjukkan bahawa walaupun guru mempunyai persepsi yang positif terhadap kepentingan penggunaan BBM berteknologi namun tahap penggunaannya masih di peringkat sederhana. Ini menunjukkan bahawa kesedaran dan galakan dalam penggunaan BBM berteknologi perlu dipertingkatkan. Pusat Kesejahteraan Insan dan Komuniti, Universiti Kebangsaan Malaysia 2020 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/15957/1/404-Article%20Text-1503-1-10-20201207.pdf Muhd Zulhilmi Haron, and Mohd Muslim Md Zalli, and Siti Noor Aneeis Hashim, and Ahmad Rusli Abdul Gani, and Ismail Salleh, (2020) Penggunaan bahan bantu mengajar berteknologi dalam pengajaran dan pemudahcaraan murid Tahfiz Model Ulul Albab (TMUA). Al-Hikmah, 12 (2). pp. 3-18. ISSN 1985-6822 http://spaj.ukm.my/jalhikmah/index.php/jalhikmah/issue/view/27
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Penggunaan Bahan Bantu Mengajar (BBM) berteknologi dalam pengajaran dan pemudahcaraan (PdPc) telah terbukti dalam meningkatkan keberkesanan pengajaran guru dan pembelajaran murid di dalam bilik darjah. Kajian ini dijalankan untuk meninjau tahap penggunaan BBM berteknologi dalam kalangan guru dan murid bagi program Tahfiz Model Ulul Albab (TMUA) serta persepsi guru terhadap penggunaan BBM berteknologi dalam kalangan guru bagi program TMUA berdasarkan Latihan Dalam Perkhidmatan (LADAP) Pembelajaran Abad Ke-21 (PAK21). Seramai 30 orang guru dan 100 orang murid telah dipilih sebagai responden dalam kajian ini. Analisis data adalah menggunakan perisian Statistical For Social Science (SPSS) versi 22.0. Dapatan kajian menunjukkan tahap penggunaan BBM berteknologi adalah sederhana hingga tinggi namun tidak terdapat perbezaan dalam kalangan guru yang mengikuti LADAP PAK21 terhadap penggunaan BBM berteknologi. Kesimpulannya kajian ini menunjukkan bahawa walaupun guru mempunyai persepsi yang positif terhadap kepentingan penggunaan BBM berteknologi namun tahap penggunaannya masih di peringkat sederhana. Ini menunjukkan bahawa kesedaran dan galakan dalam penggunaan BBM berteknologi perlu dipertingkatkan.
format Article
author Muhd Zulhilmi Haron,
Mohd Muslim Md Zalli,
Siti Noor Aneeis Hashim,
Ahmad Rusli Abdul Gani,
Ismail Salleh,
spellingShingle Muhd Zulhilmi Haron,
Mohd Muslim Md Zalli,
Siti Noor Aneeis Hashim,
Ahmad Rusli Abdul Gani,
Ismail Salleh,
Penggunaan bahan bantu mengajar berteknologi dalam pengajaran dan pemudahcaraan murid Tahfiz Model Ulul Albab (TMUA)
author_facet Muhd Zulhilmi Haron,
Mohd Muslim Md Zalli,
Siti Noor Aneeis Hashim,
Ahmad Rusli Abdul Gani,
Ismail Salleh,
author_sort Muhd Zulhilmi Haron,
title Penggunaan bahan bantu mengajar berteknologi dalam pengajaran dan pemudahcaraan murid Tahfiz Model Ulul Albab (TMUA)
title_short Penggunaan bahan bantu mengajar berteknologi dalam pengajaran dan pemudahcaraan murid Tahfiz Model Ulul Albab (TMUA)
title_full Penggunaan bahan bantu mengajar berteknologi dalam pengajaran dan pemudahcaraan murid Tahfiz Model Ulul Albab (TMUA)
title_fullStr Penggunaan bahan bantu mengajar berteknologi dalam pengajaran dan pemudahcaraan murid Tahfiz Model Ulul Albab (TMUA)
title_full_unstemmed Penggunaan bahan bantu mengajar berteknologi dalam pengajaran dan pemudahcaraan murid Tahfiz Model Ulul Albab (TMUA)
title_sort penggunaan bahan bantu mengajar berteknologi dalam pengajaran dan pemudahcaraan murid tahfiz model ulul albab (tmua)
publisher Pusat Kesejahteraan Insan dan Komuniti, Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2020
url http://journalarticle.ukm.my/15957/1/404-Article%20Text-1503-1-10-20201207.pdf
http://journalarticle.ukm.my/15957/
http://spaj.ukm.my/jalhikmah/index.php/jalhikmah/issue/view/27
_version_ 1687394674898108416
score 13.160551