Keberkesanan kaedah al-Matien dalam pembelajaran tilawah al-Quran

Kaedah Iqra’ merupakan teknik yang diaplikasikan dalam pengajaran dan pembelajaran al-Quran di sekolahsekolah Malaysia bagi membolehkan murid dapat membaca al-Quran dengan cepat. Namun begitu isu kelemahan penguasaan murid dalam tilawah al-Quran secara bertajwid masih tidak dapat diselesaikan. Hal...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Haziyah Hussin,, Masitah Ismail,
Format: Article
Language:English
Published: Pusat Kelestarian Turath Islami, Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia 2018
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/15749/1/72-149-1-SM.pdf
http://journalarticle.ukm.my/15749/
http://spaj.ukm.my/jalturath/index.php/jalturath/issue/view/8
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ukm.journal.15749
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.157492020-11-20T15:32:12Z http://journalarticle.ukm.my/15749/ Keberkesanan kaedah al-Matien dalam pembelajaran tilawah al-Quran Haziyah Hussin, Masitah Ismail, Kaedah Iqra’ merupakan teknik yang diaplikasikan dalam pengajaran dan pembelajaran al-Quran di sekolahsekolah Malaysia bagi membolehkan murid dapat membaca al-Quran dengan cepat. Namun begitu isu kelemahan penguasaan murid dalam tilawah al-Quran secara bertajwid masih tidak dapat diselesaikan. Hal ini mendorong inovasi dan penciptaan kaedah dan teknik pengajaran al-Quran yang baharu. Kaedah alMatien merupakan satu modul pengajaran al-Quran yang menekankan penguasaan bacaan dan tajwid secara serentak. Artikel ini bertujuan mengkaji keberkesanan kaedah al-Matien secara empirikal dalam pengajaran dan pembelajaran al-Quran di sekolah. Kajian ini menggunakan pendekatan kuantitatif berbentuk kuasi eksperimen dalam ujian pra dan pasca ke atas 30 orang responden di Sekolah Kebangsaan Wawasan Seremban 2. Data kajian dianalisis menggunakan ujian t berpasangan ke atas kumpulan eksperimen dan kumpulan kawalan. Dapatan kajian menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan dalam penguasaan bacaan al-Quran bagi kumpulan yang menggunakan Kaedah al-Matien berbanding dengan kumpulan kawalan. Selain itu, keupayaan murid menguasai ilmu tajwid secara teori juga lebih tinggi iaitu 66.7% mendapat gred A, berbanding 6.7% sahaja dari kumpulan kawalan. Kaedah al-Matien mempunyai kelebihan yang tersendiri justeru ia wajar dipertimbangkan untuk dilaksanakan sebagai modul pengajaran al-Quran dalam arus perdana. Pusat Kelestarian Turath Islami, Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia 2018 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/15749/1/72-149-1-SM.pdf Haziyah Hussin, and Masitah Ismail, (2018) Keberkesanan kaedah al-Matien dalam pembelajaran tilawah al-Quran. Journal Al-Turath ; Journal of Al-Quran and Al-Sunnah, 3 (2). pp. 1-8. ISSN 0128-0899 http://spaj.ukm.my/jalturath/index.php/jalturath/issue/view/8
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Kaedah Iqra’ merupakan teknik yang diaplikasikan dalam pengajaran dan pembelajaran al-Quran di sekolahsekolah Malaysia bagi membolehkan murid dapat membaca al-Quran dengan cepat. Namun begitu isu kelemahan penguasaan murid dalam tilawah al-Quran secara bertajwid masih tidak dapat diselesaikan. Hal ini mendorong inovasi dan penciptaan kaedah dan teknik pengajaran al-Quran yang baharu. Kaedah alMatien merupakan satu modul pengajaran al-Quran yang menekankan penguasaan bacaan dan tajwid secara serentak. Artikel ini bertujuan mengkaji keberkesanan kaedah al-Matien secara empirikal dalam pengajaran dan pembelajaran al-Quran di sekolah. Kajian ini menggunakan pendekatan kuantitatif berbentuk kuasi eksperimen dalam ujian pra dan pasca ke atas 30 orang responden di Sekolah Kebangsaan Wawasan Seremban 2. Data kajian dianalisis menggunakan ujian t berpasangan ke atas kumpulan eksperimen dan kumpulan kawalan. Dapatan kajian menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan dalam penguasaan bacaan al-Quran bagi kumpulan yang menggunakan Kaedah al-Matien berbanding dengan kumpulan kawalan. Selain itu, keupayaan murid menguasai ilmu tajwid secara teori juga lebih tinggi iaitu 66.7% mendapat gred A, berbanding 6.7% sahaja dari kumpulan kawalan. Kaedah al-Matien mempunyai kelebihan yang tersendiri justeru ia wajar dipertimbangkan untuk dilaksanakan sebagai modul pengajaran al-Quran dalam arus perdana.
format Article
author Haziyah Hussin,
Masitah Ismail,
spellingShingle Haziyah Hussin,
Masitah Ismail,
Keberkesanan kaedah al-Matien dalam pembelajaran tilawah al-Quran
author_facet Haziyah Hussin,
Masitah Ismail,
author_sort Haziyah Hussin,
title Keberkesanan kaedah al-Matien dalam pembelajaran tilawah al-Quran
title_short Keberkesanan kaedah al-Matien dalam pembelajaran tilawah al-Quran
title_full Keberkesanan kaedah al-Matien dalam pembelajaran tilawah al-Quran
title_fullStr Keberkesanan kaedah al-Matien dalam pembelajaran tilawah al-Quran
title_full_unstemmed Keberkesanan kaedah al-Matien dalam pembelajaran tilawah al-Quran
title_sort keberkesanan kaedah al-matien dalam pembelajaran tilawah al-quran
publisher Pusat Kelestarian Turath Islami, Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2018
url http://journalarticle.ukm.my/15749/1/72-149-1-SM.pdf
http://journalarticle.ukm.my/15749/
http://spaj.ukm.my/jalturath/index.php/jalturath/issue/view/8
_version_ 1684654296433426432
score 13.160551