Keberkesanan kaedah al-Matien dalam pembelajaran tilawah al-Quran
Kaedah Iqra’ merupakan teknik yang diaplikasikan dalam pengajaran dan pembelajaran al-Quran di sekolahsekolah Malaysia bagi membolehkan murid dapat membaca al-Quran dengan cepat. Namun begitu isu kelemahan penguasaan murid dalam tilawah al-Quran secara bertajwid masih tidak dapat diselesaikan. Hal...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Pusat Kelestarian Turath Islami, Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia
2018
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/15749/1/72-149-1-SM.pdf http://journalarticle.ukm.my/15749/ http://spaj.ukm.my/jalturath/index.php/jalturath/issue/view/8 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-ukm.journal.15749 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my-ukm.journal.157492020-11-20T15:32:12Z http://journalarticle.ukm.my/15749/ Keberkesanan kaedah al-Matien dalam pembelajaran tilawah al-Quran Haziyah Hussin, Masitah Ismail, Kaedah Iqra’ merupakan teknik yang diaplikasikan dalam pengajaran dan pembelajaran al-Quran di sekolahsekolah Malaysia bagi membolehkan murid dapat membaca al-Quran dengan cepat. Namun begitu isu kelemahan penguasaan murid dalam tilawah al-Quran secara bertajwid masih tidak dapat diselesaikan. Hal ini mendorong inovasi dan penciptaan kaedah dan teknik pengajaran al-Quran yang baharu. Kaedah alMatien merupakan satu modul pengajaran al-Quran yang menekankan penguasaan bacaan dan tajwid secara serentak. Artikel ini bertujuan mengkaji keberkesanan kaedah al-Matien secara empirikal dalam pengajaran dan pembelajaran al-Quran di sekolah. Kajian ini menggunakan pendekatan kuantitatif berbentuk kuasi eksperimen dalam ujian pra dan pasca ke atas 30 orang responden di Sekolah Kebangsaan Wawasan Seremban 2. Data kajian dianalisis menggunakan ujian t berpasangan ke atas kumpulan eksperimen dan kumpulan kawalan. Dapatan kajian menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan dalam penguasaan bacaan al-Quran bagi kumpulan yang menggunakan Kaedah al-Matien berbanding dengan kumpulan kawalan. Selain itu, keupayaan murid menguasai ilmu tajwid secara teori juga lebih tinggi iaitu 66.7% mendapat gred A, berbanding 6.7% sahaja dari kumpulan kawalan. Kaedah al-Matien mempunyai kelebihan yang tersendiri justeru ia wajar dipertimbangkan untuk dilaksanakan sebagai modul pengajaran al-Quran dalam arus perdana. Pusat Kelestarian Turath Islami, Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia 2018 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/15749/1/72-149-1-SM.pdf Haziyah Hussin, and Masitah Ismail, (2018) Keberkesanan kaedah al-Matien dalam pembelajaran tilawah al-Quran. Journal Al-Turath ; Journal of Al-Quran and Al-Sunnah, 3 (2). pp. 1-8. ISSN 0128-0899 http://spaj.ukm.my/jalturath/index.php/jalturath/issue/view/8 |
institution |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
building |
Tun Sri Lanang Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
content_source |
UKM Journal Article Repository |
url_provider |
http://journalarticle.ukm.my/ |
language |
English |
description |
Kaedah Iqra’ merupakan teknik yang diaplikasikan dalam pengajaran dan pembelajaran al-Quran di sekolahsekolah Malaysia bagi membolehkan murid dapat membaca al-Quran dengan cepat. Namun begitu isu
kelemahan penguasaan murid dalam tilawah al-Quran secara bertajwid masih tidak dapat diselesaikan. Hal
ini mendorong inovasi dan penciptaan kaedah dan teknik pengajaran al-Quran yang baharu. Kaedah alMatien merupakan satu modul pengajaran al-Quran yang menekankan penguasaan bacaan dan tajwid secara
serentak. Artikel ini bertujuan mengkaji keberkesanan kaedah al-Matien secara empirikal dalam pengajaran
dan pembelajaran al-Quran di sekolah. Kajian ini menggunakan pendekatan kuantitatif berbentuk kuasi
eksperimen dalam ujian pra dan pasca ke atas 30 orang responden di Sekolah Kebangsaan Wawasan
Seremban 2. Data kajian dianalisis menggunakan ujian t berpasangan ke atas kumpulan eksperimen dan
kumpulan kawalan. Dapatan kajian menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan dalam penguasaan
bacaan al-Quran bagi kumpulan yang menggunakan Kaedah al-Matien berbanding dengan kumpulan
kawalan. Selain itu, keupayaan murid menguasai ilmu tajwid secara teori juga lebih tinggi iaitu 66.7%
mendapat gred A, berbanding 6.7% sahaja dari kumpulan kawalan. Kaedah al-Matien mempunyai kelebihan
yang tersendiri justeru ia wajar dipertimbangkan untuk dilaksanakan sebagai modul pengajaran al-Quran
dalam arus perdana. |
format |
Article |
author |
Haziyah Hussin, Masitah Ismail, |
spellingShingle |
Haziyah Hussin, Masitah Ismail, Keberkesanan kaedah al-Matien dalam pembelajaran tilawah al-Quran |
author_facet |
Haziyah Hussin, Masitah Ismail, |
author_sort |
Haziyah Hussin, |
title |
Keberkesanan kaedah al-Matien dalam pembelajaran tilawah al-Quran |
title_short |
Keberkesanan kaedah al-Matien dalam pembelajaran tilawah al-Quran |
title_full |
Keberkesanan kaedah al-Matien dalam pembelajaran tilawah al-Quran |
title_fullStr |
Keberkesanan kaedah al-Matien dalam pembelajaran tilawah al-Quran |
title_full_unstemmed |
Keberkesanan kaedah al-Matien dalam pembelajaran tilawah al-Quran |
title_sort |
keberkesanan kaedah al-matien dalam pembelajaran tilawah al-quran |
publisher |
Pusat Kelestarian Turath Islami, Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2018 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/15749/1/72-149-1-SM.pdf http://journalarticle.ukm.my/15749/ http://spaj.ukm.my/jalturath/index.php/jalturath/issue/view/8 |
_version_ |
1684654296433426432 |
score |
13.211869 |