Hubungan antara konsep rezeki dan persepsi terhadap risiko dalam persaingan perniagaan menggunakan analisis Spearman's RHO

Kebanyakan usahawan Melayu tidak memahami konsep rezeki yang merupakan sebahagian daripada qada dan qadar. Hal ini dizahirkan dengan tindakan mereka yang sentiasa menyalahkan orang lain jika berlaku kerugian seperti yang dilaporkan media tempatan. Terdapat beberapa kajian yang mengaitkan perkataa...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Abdul Qawi Abdul Halim,, Mohamad Sabri Haron,
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2020
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/15452/1/40698-129975-1-SM.pdf
http://journalarticle.ukm.my/15452/
http://ejournals.ukm.my/jhadhari/issue/view/1279
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Kebanyakan usahawan Melayu tidak memahami konsep rezeki yang merupakan sebahagian daripada qada dan qadar. Hal ini dizahirkan dengan tindakan mereka yang sentiasa menyalahkan orang lain jika berlaku kerugian seperti yang dilaporkan media tempatan. Terdapat beberapa kajian yang mengaitkan perkataan risiko dan rezeki dalam Bahasa Arab. Namun begitu, dua perkataan ini mempunyai definisi dan makna yang berbeza. Rezeki menurut Tasawwur Islam adalah sesuatu yang dijamin dan ditentukan ketentuannya. Artikel ini bertujuan menganalisis hubungan antara konsep rezeki yang boleh diusahakan dan persepsi risiko persaingan perniagaan. Satu kajian rintis menggunakan analisis Spearman’s rho telah dilaksanakan pada tahun 2019 melibatkan 30 orang peniaga Melayu di sekitar Lembah Klang. Makalah ini untuk mengenal pasti tanggapan peniaga tentang konsep rezeki dan risiko persaingan perniagaan. Keputusan analisis ujian korelasi Spearman menunjukkan bahawa hubungan antara kefahaman tentang konsep rezeki dan penilaian risiko persaingan adalah tidak signifikan (r =.122, p > .05).