Pembangunan model pengajaran gamelan Melayu peringkat sekolah menengah rendah di Malaysia

Kajian ini bertujuan membangunkan sebuah model pengajaran ensembel gamelan Melayu peringkat sekolah menengah rendah di Malaysia. Keperluan penyelidikan ini untuk memenuhi dan menyelesai mengenai kekurangan model pengajaran ensembel gamelan Melayu di peringkat sekolah menengah rendah di Malaysia....

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Razali Md Amin,, Mohd Yuszaidy Mohd Yusoff,, Ab Samad Kechot,
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2019
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/14986/1/25789-100774-1-PB.pdf
http://journalarticle.ukm.my/14986/
http://ejournals.ukm.my/akademika/issue/view/1092
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ukm.journal.14986
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.149862020-08-14T08:08:24Z http://journalarticle.ukm.my/14986/ Pembangunan model pengajaran gamelan Melayu peringkat sekolah menengah rendah di Malaysia Razali Md Amin, Mohd Yuszaidy Mohd Yusoff, Ab Samad Kechot, Kajian ini bertujuan membangunkan sebuah model pengajaran ensembel gamelan Melayu peringkat sekolah menengah rendah di Malaysia. Keperluan penyelidikan ini untuk memenuhi dan menyelesai mengenai kekurangan model pengajaran ensembel gamelan Melayu di peringkat sekolah menengah rendah di Malaysia. Objektif pertama untuk mengenal pasti model yang digunapakai oleh pengajar ensembel gamelan Melayu masa kini, objektif kedua untuk menilai proses pengajaran ensembel gamelan Melayu pada masa kini dan akhirnya, objektif ketiga untuk membangunkan satu model pengajaran ensembel gamelan Melayu yang sesuai digunapakai pada semua peringkat pendidikan menengah rendah di Malaysia. Kajian ini menggunakan pendekatan kualitatif yang terdiri daripada kajian perpustakaan dan kajian lapangan. Data yang diperolehi daripada kajian perpustakaan dan kajian lapangan perlu menjalani proses saringan untuk memperolehi data yang diperlukan sahaja. Penyaringan ini menggunakan teknik interprestasi, teknik kandungan dan bacaan rapi. Hasil kajiandapat menjelaskan keperluan model pengajaran ensembel gamelan Melayu amat diperlukan kerana ketidakseragaman dan tidak khusus. Hasil perbincangan dengan memberikan kesimpulan bahawa model pengajaran ensembel gamelan Melayu dapat diselaraskan dan diseragamkam dengan mengikut model tersebut. Justeru, ensembel gamelan Melayu dapat dimainkan secara seragam di peringkat sekolah menengah rendah di seluruhMalaysia, setara dengan muzik moden yang lain. Kajian ini juga dapat memartabatkan muzik gamelan Melayu sebagai warisan kebudayaan Melayu tidak ketara yang perlu dipelihara oleh generasi kini Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2019 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/14986/1/25789-100774-1-PB.pdf Razali Md Amin, and Mohd Yuszaidy Mohd Yusoff, and Ab Samad Kechot, (2019) Pembangunan model pengajaran gamelan Melayu peringkat sekolah menengah rendah di Malaysia. AKADEMIKA, 89 (1). pp. 191-205. ISSN 0126-5008 http://ejournals.ukm.my/akademika/issue/view/1092
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Kajian ini bertujuan membangunkan sebuah model pengajaran ensembel gamelan Melayu peringkat sekolah menengah rendah di Malaysia. Keperluan penyelidikan ini untuk memenuhi dan menyelesai mengenai kekurangan model pengajaran ensembel gamelan Melayu di peringkat sekolah menengah rendah di Malaysia. Objektif pertama untuk mengenal pasti model yang digunapakai oleh pengajar ensembel gamelan Melayu masa kini, objektif kedua untuk menilai proses pengajaran ensembel gamelan Melayu pada masa kini dan akhirnya, objektif ketiga untuk membangunkan satu model pengajaran ensembel gamelan Melayu yang sesuai digunapakai pada semua peringkat pendidikan menengah rendah di Malaysia. Kajian ini menggunakan pendekatan kualitatif yang terdiri daripada kajian perpustakaan dan kajian lapangan. Data yang diperolehi daripada kajian perpustakaan dan kajian lapangan perlu menjalani proses saringan untuk memperolehi data yang diperlukan sahaja. Penyaringan ini menggunakan teknik interprestasi, teknik kandungan dan bacaan rapi. Hasil kajiandapat menjelaskan keperluan model pengajaran ensembel gamelan Melayu amat diperlukan kerana ketidakseragaman dan tidak khusus. Hasil perbincangan dengan memberikan kesimpulan bahawa model pengajaran ensembel gamelan Melayu dapat diselaraskan dan diseragamkam dengan mengikut model tersebut. Justeru, ensembel gamelan Melayu dapat dimainkan secara seragam di peringkat sekolah menengah rendah di seluruhMalaysia, setara dengan muzik moden yang lain. Kajian ini juga dapat memartabatkan muzik gamelan Melayu sebagai warisan kebudayaan Melayu tidak ketara yang perlu dipelihara oleh generasi kini
format Article
author Razali Md Amin,
Mohd Yuszaidy Mohd Yusoff,
Ab Samad Kechot,
spellingShingle Razali Md Amin,
Mohd Yuszaidy Mohd Yusoff,
Ab Samad Kechot,
Pembangunan model pengajaran gamelan Melayu peringkat sekolah menengah rendah di Malaysia
author_facet Razali Md Amin,
Mohd Yuszaidy Mohd Yusoff,
Ab Samad Kechot,
author_sort Razali Md Amin,
title Pembangunan model pengajaran gamelan Melayu peringkat sekolah menengah rendah di Malaysia
title_short Pembangunan model pengajaran gamelan Melayu peringkat sekolah menengah rendah di Malaysia
title_full Pembangunan model pengajaran gamelan Melayu peringkat sekolah menengah rendah di Malaysia
title_fullStr Pembangunan model pengajaran gamelan Melayu peringkat sekolah menengah rendah di Malaysia
title_full_unstemmed Pembangunan model pengajaran gamelan Melayu peringkat sekolah menengah rendah di Malaysia
title_sort pembangunan model pengajaran gamelan melayu peringkat sekolah menengah rendah di malaysia
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2019
url http://journalarticle.ukm.my/14986/1/25789-100774-1-PB.pdf
http://journalarticle.ukm.my/14986/
http://ejournals.ukm.my/akademika/issue/view/1092
_version_ 1675328250966966272
score 13.160551