Evolusi watak makhluk ciptaan Frankenstein sebagai metafora penerimaan aspek pantang larang oleh masyarakat kontemporari

Makhluk ciptaan Frankenstein sentiasa menjadi salah satu daripada watak yang ditakuti dan dipinggirkan masyarakat dalam banyak filem seram yang telah dihasilkan. Penciptaannya digambarkan sebagai satu cara mencabar kuasa Tuhan. Sejak ianya mula dicipta, makhluk tersebut telah menjadi satu lambang do...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Ahmad Muhyiddin Yusof,, Mohd Naqiuddin Zulkarnain,, Nazirul Mubin Mohd Noor,, Airil Haimi Mohd Adnan,
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2020
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/14807/1/39106-124199-1-SM.pdf
http://journalarticle.ukm.my/14807/
http://ejournal.ukm.my/jmelayu/issue/view/1264
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ukm.journal.14807
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.148072020-06-30T01:21:42Z http://journalarticle.ukm.my/14807/ Evolusi watak makhluk ciptaan Frankenstein sebagai metafora penerimaan aspek pantang larang oleh masyarakat kontemporari Ahmad Muhyiddin Yusof, Mohd Naqiuddin Zulkarnain, Nazirul Mubin Mohd Noor, Airil Haimi Mohd Adnan, Makhluk ciptaan Frankenstein sentiasa menjadi salah satu daripada watak yang ditakuti dan dipinggirkan masyarakat dalam banyak filem seram yang telah dihasilkan. Penciptaannya digambarkan sebagai satu cara mencabar kuasa Tuhan. Sejak ianya mula dicipta, makhluk tersebut telah menjadi satu lambang dosa, penderhakaan, kegagalan, dan pantang larang dalam banyak karya sastera. Telah bertahun lamanya watak makhluk ciptaan Frankenstein diadaptasi dalam banyak filem. Pada masa yang sama, kriteria dan perwatakan makhluk tersebut juga telah diubah daripada watak yang menjijikkan ramai kepada watak yang lebih menyenangkan umum. Dalam mengenal pasti kesahihan perkara tersebut, tiga watak yang mewakili makhluk ciptaan Frankenstein daripada korpus yang berbeza telah dianalisis dengan menggunakan konsep Entextualization, salah satu daripada cabang disiplin di bawah Comparative Literature atau dikenali sebagai Kesusasteraan Perbandingan. Makhluk yang pertama diambil daripada buku karangan Mary Shelley yang bertajuk ‘Frankenstein’, diikuti oleh makhluk ciptaan Frankenstein daripada filem Van Helsing, dan akhir sekali daripada satu rangkaian anime Jepun, Soul Eater. Dengan menggunakan Entextualization, hasil penemuan menunjukkan bahawa kriteria dan perwatakan asal makhluk ciptaan Frankenstein yang ditakuti serta dipinggirkan masyarakat telah diubahsuai menjadi watak yang lebih menyenangkan ramai, bersifat gagah berani dan diberi peranan yang penting. Peralihan tersebut dianggap amat penting kerana ianyan dapat disimpulkan sebagai satu cerminan corak sosial dalam aspek penerimaan masyarakat social terhadap sesuatu yang dianggap sebagai pantang larang yang tidak boleh dilanggar sama sekali. Kesusasteraan Perbandingan juga digunapakai bagi menampakkan lagi persamaan dan perbezaan yang terdapat dalam korpus yang telah dipilih. Kajian ini dikenalpasti telah menyumbang kepada perkembangan kajian genre seram secara khusus dan kajian sosial secara umumnya. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2020-04 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/14807/1/39106-124199-1-SM.pdf Ahmad Muhyiddin Yusof, and Mohd Naqiuddin Zulkarnain, and Nazirul Mubin Mohd Noor, and Airil Haimi Mohd Adnan, (2020) Evolusi watak makhluk ciptaan Frankenstein sebagai metafora penerimaan aspek pantang larang oleh masyarakat kontemporari. Jurnal Melayu, 19 (1). pp. 149-160. ISSN 1675-7513 http://ejournal.ukm.my/jmelayu/issue/view/1264
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Makhluk ciptaan Frankenstein sentiasa menjadi salah satu daripada watak yang ditakuti dan dipinggirkan masyarakat dalam banyak filem seram yang telah dihasilkan. Penciptaannya digambarkan sebagai satu cara mencabar kuasa Tuhan. Sejak ianya mula dicipta, makhluk tersebut telah menjadi satu lambang dosa, penderhakaan, kegagalan, dan pantang larang dalam banyak karya sastera. Telah bertahun lamanya watak makhluk ciptaan Frankenstein diadaptasi dalam banyak filem. Pada masa yang sama, kriteria dan perwatakan makhluk tersebut juga telah diubah daripada watak yang menjijikkan ramai kepada watak yang lebih menyenangkan umum. Dalam mengenal pasti kesahihan perkara tersebut, tiga watak yang mewakili makhluk ciptaan Frankenstein daripada korpus yang berbeza telah dianalisis dengan menggunakan konsep Entextualization, salah satu daripada cabang disiplin di bawah Comparative Literature atau dikenali sebagai Kesusasteraan Perbandingan. Makhluk yang pertama diambil daripada buku karangan Mary Shelley yang bertajuk ‘Frankenstein’, diikuti oleh makhluk ciptaan Frankenstein daripada filem Van Helsing, dan akhir sekali daripada satu rangkaian anime Jepun, Soul Eater. Dengan menggunakan Entextualization, hasil penemuan menunjukkan bahawa kriteria dan perwatakan asal makhluk ciptaan Frankenstein yang ditakuti serta dipinggirkan masyarakat telah diubahsuai menjadi watak yang lebih menyenangkan ramai, bersifat gagah berani dan diberi peranan yang penting. Peralihan tersebut dianggap amat penting kerana ianyan dapat disimpulkan sebagai satu cerminan corak sosial dalam aspek penerimaan masyarakat social terhadap sesuatu yang dianggap sebagai pantang larang yang tidak boleh dilanggar sama sekali. Kesusasteraan Perbandingan juga digunapakai bagi menampakkan lagi persamaan dan perbezaan yang terdapat dalam korpus yang telah dipilih. Kajian ini dikenalpasti telah menyumbang kepada perkembangan kajian genre seram secara khusus dan kajian sosial secara umumnya.
format Article
author Ahmad Muhyiddin Yusof,
Mohd Naqiuddin Zulkarnain,
Nazirul Mubin Mohd Noor,
Airil Haimi Mohd Adnan,
spellingShingle Ahmad Muhyiddin Yusof,
Mohd Naqiuddin Zulkarnain,
Nazirul Mubin Mohd Noor,
Airil Haimi Mohd Adnan,
Evolusi watak makhluk ciptaan Frankenstein sebagai metafora penerimaan aspek pantang larang oleh masyarakat kontemporari
author_facet Ahmad Muhyiddin Yusof,
Mohd Naqiuddin Zulkarnain,
Nazirul Mubin Mohd Noor,
Airil Haimi Mohd Adnan,
author_sort Ahmad Muhyiddin Yusof,
title Evolusi watak makhluk ciptaan Frankenstein sebagai metafora penerimaan aspek pantang larang oleh masyarakat kontemporari
title_short Evolusi watak makhluk ciptaan Frankenstein sebagai metafora penerimaan aspek pantang larang oleh masyarakat kontemporari
title_full Evolusi watak makhluk ciptaan Frankenstein sebagai metafora penerimaan aspek pantang larang oleh masyarakat kontemporari
title_fullStr Evolusi watak makhluk ciptaan Frankenstein sebagai metafora penerimaan aspek pantang larang oleh masyarakat kontemporari
title_full_unstemmed Evolusi watak makhluk ciptaan Frankenstein sebagai metafora penerimaan aspek pantang larang oleh masyarakat kontemporari
title_sort evolusi watak makhluk ciptaan frankenstein sebagai metafora penerimaan aspek pantang larang oleh masyarakat kontemporari
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2020
url http://journalarticle.ukm.my/14807/1/39106-124199-1-SM.pdf
http://journalarticle.ukm.my/14807/
http://ejournal.ukm.my/jmelayu/issue/view/1264
_version_ 1671340607580143616
score 13.211869