Penggunaan peta pemikiran dalam pembelajaran penulisan Bahasa Melayu tingkatan tiga di sekolah menengah

Kajian ini bertujuan untuk mengkaji penggunaan peta pemikiran dalam pembelajaran penulisan Bahasa Melayu di salah sebuah sekolah menengah harian biasa kategori Kluster Kecemerlangan. Reka bentuk kajian ini menggunakan kaedah campuran, iaitu kuasi eksperimen dan disokong pula dengan temu bual. Kajian...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mohd Zikri Ihsan Mohamad Zabhi,, Shamsudin Othman,, Abdul Rasid Jamian,, Azhar Md Sabil,
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2020
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/14570/1/216-419-1-SM.pdf
http://journalarticle.ukm.my/14570/
http://spaj.ukm.my/jpbm/index.php/jpbm/issue/view/56
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ukm.journal.14570
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.145702020-05-07T03:11:15Z http://journalarticle.ukm.my/14570/ Penggunaan peta pemikiran dalam pembelajaran penulisan Bahasa Melayu tingkatan tiga di sekolah menengah Mohd Zikri Ihsan Mohamad Zabhi, Shamsudin Othman, Abdul Rasid Jamian, Azhar Md Sabil, Kajian ini bertujuan untuk mengkaji penggunaan peta pemikiran dalam pembelajaran penulisan Bahasa Melayu di salah sebuah sekolah menengah harian biasa kategori Kluster Kecemerlangan. Reka bentuk kajian ini menggunakan kaedah campuran, iaitu kuasi eksperimen dan disokong pula dengan temu bual. Kajian kuasi eksperimen ini dijalankan ke atas empat orang murid tingkatan 3 yang dipilih sebagai responden kajian. Hanya satu kumpulan sampel sahaja digunakan dalam menjalankan kajian ini. melalui sesi pembelajaran dan pemudah cara (PdPc) yang dilakukan, murid telah diberi ujian pra sebelum diberikan rawatan. Data dikumpulkan daripada skor pencapaian pada latihan, ujian pra, dan ujian pasca. Perbandingan perbezaan purata skor bagi keempat-empat jenis jenis peta pemikiran, iaitu peta bulatan, peta buih, peta alir, dan peta pelbagai alir ditunjukkan dengan jadual. Dapatan kajian disokong dengan temu bual dan responden menunjukkan bahawa terdapat peningkatan pencapaian skor penulisan ulasan dan karangan menggunakan peta pemikiran berbanding dengan skor pencapaian dalam ujian pra. Data juga dianalisis menggunakan ujian-t satu sampel dan ujian-t pengukuran berulangan. Keputusan ujian- t menunjukkan terdapat perbezaan signifikan antara pencapaian penulisan Bahasa Melayu menggunakan peta pemikiran dalam ujian pasca dan ujian pra dengan nilai t=4.636 dan sig=0.019 (p>0.05). Dapatan kajian ini membuktikan bahawa penggunaan peta pemikiran berkesan dalam pengajaran penulisan Bahasa Melayu untuk murid tingkatan 3. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2020-05 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/14570/1/216-419-1-SM.pdf Mohd Zikri Ihsan Mohamad Zabhi, and Shamsudin Othman, and Abdul Rasid Jamian, and Azhar Md Sabil, (2020) Penggunaan peta pemikiran dalam pembelajaran penulisan Bahasa Melayu tingkatan tiga di sekolah menengah. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu ; Malay Language Education (MyLEJ), 10 (1). pp. 14-26. ISSN 2180-4842 http://spaj.ukm.my/jpbm/index.php/jpbm/issue/view/56
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Kajian ini bertujuan untuk mengkaji penggunaan peta pemikiran dalam pembelajaran penulisan Bahasa Melayu di salah sebuah sekolah menengah harian biasa kategori Kluster Kecemerlangan. Reka bentuk kajian ini menggunakan kaedah campuran, iaitu kuasi eksperimen dan disokong pula dengan temu bual. Kajian kuasi eksperimen ini dijalankan ke atas empat orang murid tingkatan 3 yang dipilih sebagai responden kajian. Hanya satu kumpulan sampel sahaja digunakan dalam menjalankan kajian ini. melalui sesi pembelajaran dan pemudah cara (PdPc) yang dilakukan, murid telah diberi ujian pra sebelum diberikan rawatan. Data dikumpulkan daripada skor pencapaian pada latihan, ujian pra, dan ujian pasca. Perbandingan perbezaan purata skor bagi keempat-empat jenis jenis peta pemikiran, iaitu peta bulatan, peta buih, peta alir, dan peta pelbagai alir ditunjukkan dengan jadual. Dapatan kajian disokong dengan temu bual dan responden menunjukkan bahawa terdapat peningkatan pencapaian skor penulisan ulasan dan karangan menggunakan peta pemikiran berbanding dengan skor pencapaian dalam ujian pra. Data juga dianalisis menggunakan ujian-t satu sampel dan ujian-t pengukuran berulangan. Keputusan ujian- t menunjukkan terdapat perbezaan signifikan antara pencapaian penulisan Bahasa Melayu menggunakan peta pemikiran dalam ujian pasca dan ujian pra dengan nilai t=4.636 dan sig=0.019 (p>0.05). Dapatan kajian ini membuktikan bahawa penggunaan peta pemikiran berkesan dalam pengajaran penulisan Bahasa Melayu untuk murid tingkatan 3.
format Article
author Mohd Zikri Ihsan Mohamad Zabhi,
Shamsudin Othman,
Abdul Rasid Jamian,
Azhar Md Sabil,
spellingShingle Mohd Zikri Ihsan Mohamad Zabhi,
Shamsudin Othman,
Abdul Rasid Jamian,
Azhar Md Sabil,
Penggunaan peta pemikiran dalam pembelajaran penulisan Bahasa Melayu tingkatan tiga di sekolah menengah
author_facet Mohd Zikri Ihsan Mohamad Zabhi,
Shamsudin Othman,
Abdul Rasid Jamian,
Azhar Md Sabil,
author_sort Mohd Zikri Ihsan Mohamad Zabhi,
title Penggunaan peta pemikiran dalam pembelajaran penulisan Bahasa Melayu tingkatan tiga di sekolah menengah
title_short Penggunaan peta pemikiran dalam pembelajaran penulisan Bahasa Melayu tingkatan tiga di sekolah menengah
title_full Penggunaan peta pemikiran dalam pembelajaran penulisan Bahasa Melayu tingkatan tiga di sekolah menengah
title_fullStr Penggunaan peta pemikiran dalam pembelajaran penulisan Bahasa Melayu tingkatan tiga di sekolah menengah
title_full_unstemmed Penggunaan peta pemikiran dalam pembelajaran penulisan Bahasa Melayu tingkatan tiga di sekolah menengah
title_sort penggunaan peta pemikiran dalam pembelajaran penulisan bahasa melayu tingkatan tiga di sekolah menengah
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2020
url http://journalarticle.ukm.my/14570/1/216-419-1-SM.pdf
http://journalarticle.ukm.my/14570/
http://spaj.ukm.my/jpbm/index.php/jpbm/issue/view/56
_version_ 1669008486319521792
score 13.211869