Pengetahuan, kemahiran, sikap dan masalah guru dalam melaksanakan pentaksiran bilik darjah bahasa Melayu di sekolah rendah
Kajian ini bertujuan untuk meninjau tahap pengetahuan, kemahiran, sikap dan sikap guru-guru Bahasa Melayu dalam melaksanakan pentaksiran bilik darjah (PBD) bagi subjek Bahasa Melayu. PBD merupakan satu pentaksiran yang bersifat holistik, iaitu menilai aspek kognitif (intelek), afektif (emosi dan roh...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2019
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/14524/1/195-374-1-SM.pdf http://journalarticle.ukm.my/14524/ http://spaj.ukm.my/jpbm/index.php/jpbm/issue/view/54 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-ukm.journal.14524 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my-ukm.journal.145242020-04-29T03:49:47Z http://journalarticle.ukm.my/14524/ Pengetahuan, kemahiran, sikap dan masalah guru dalam melaksanakan pentaksiran bilik darjah bahasa Melayu di sekolah rendah Sh. Siti Hauzimah Wan Omar, Kajian ini bertujuan untuk meninjau tahap pengetahuan, kemahiran, sikap dan sikap guru-guru Bahasa Melayu dalam melaksanakan pentaksiran bilik darjah (PBD) bagi subjek Bahasa Melayu. PBD merupakan satu pentaksiran yang bersifat holistik, iaitu menilai aspek kognitif (intelek), afektif (emosi dan rohani) dan psikomotor (jasmani) selaras dengan Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) dan Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK). Seramai 95 orang guru Bahasa Melayu di sekolahsekolah pedalaman di daerah Betong, Sarawak dijadikan responden kajian. Instrumen kajian yang digunakan ialah borang soal selidik. Data dianalisis dengan menggunakan perisian Statistical Packages For Social Science (SPSS) versi 22. Data dianalisis dengan menggunakan statistik deskriptif dan statistik inferensi. Dapatan kajian menunjukkan bahawa guru-guru Bahasa Melayu telah bersedia untuk melaksanakan PBD di mana skor min setiap elemen adalah tinggi, iaitu pengetahuan guru (min=4.075), kemahiran guru (min=4.037) dan sikap guru (min=4.078). Implikasi kajian ini ialah guruguru Bahasa Melayu telah bersedia untuk melaksanakan PBD walaupun pelaksanaan PBD merupakan satu yang baharu diperkenalkan oleh KPM. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2019-05 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/14524/1/195-374-1-SM.pdf Sh. Siti Hauzimah Wan Omar, (2019) Pengetahuan, kemahiran, sikap dan masalah guru dalam melaksanakan pentaksiran bilik darjah bahasa Melayu di sekolah rendah. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu ; Malay Language Education (MyLEJ), 9 (1). pp. 56-67. ISSN 2180-4842 http://spaj.ukm.my/jpbm/index.php/jpbm/issue/view/54 |
institution |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
building |
Tun Sri Lanang Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
content_source |
UKM Journal Article Repository |
url_provider |
http://journalarticle.ukm.my/ |
language |
English |
description |
Kajian ini bertujuan untuk meninjau tahap pengetahuan, kemahiran, sikap dan sikap guru-guru Bahasa Melayu dalam melaksanakan pentaksiran bilik darjah (PBD) bagi subjek Bahasa Melayu. PBD merupakan satu pentaksiran yang bersifat holistik, iaitu menilai aspek kognitif (intelek), afektif (emosi dan rohani) dan psikomotor (jasmani) selaras dengan Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) dan Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK). Seramai 95 orang guru Bahasa Melayu di sekolahsekolah pedalaman di daerah Betong, Sarawak dijadikan responden kajian. Instrumen kajian yang digunakan ialah borang soal selidik. Data dianalisis dengan menggunakan perisian Statistical Packages For Social Science (SPSS) versi 22. Data dianalisis dengan menggunakan statistik deskriptif dan statistik inferensi. Dapatan kajian menunjukkan bahawa guru-guru Bahasa Melayu telah bersedia untuk melaksanakan PBD di mana skor min setiap elemen adalah tinggi, iaitu pengetahuan guru (min=4.075), kemahiran guru (min=4.037) dan sikap guru (min=4.078). Implikasi kajian ini ialah guruguru Bahasa Melayu telah bersedia untuk melaksanakan PBD walaupun pelaksanaan PBD merupakan satu yang baharu diperkenalkan oleh KPM. |
format |
Article |
author |
Sh. Siti Hauzimah Wan Omar, |
spellingShingle |
Sh. Siti Hauzimah Wan Omar, Pengetahuan, kemahiran, sikap dan masalah guru dalam melaksanakan pentaksiran bilik darjah bahasa Melayu di sekolah rendah |
author_facet |
Sh. Siti Hauzimah Wan Omar, |
author_sort |
Sh. Siti Hauzimah Wan Omar, |
title |
Pengetahuan, kemahiran, sikap dan masalah guru dalam melaksanakan pentaksiran bilik darjah bahasa Melayu di sekolah rendah |
title_short |
Pengetahuan, kemahiran, sikap dan masalah guru dalam melaksanakan pentaksiran bilik darjah bahasa Melayu di sekolah rendah |
title_full |
Pengetahuan, kemahiran, sikap dan masalah guru dalam melaksanakan pentaksiran bilik darjah bahasa Melayu di sekolah rendah |
title_fullStr |
Pengetahuan, kemahiran, sikap dan masalah guru dalam melaksanakan pentaksiran bilik darjah bahasa Melayu di sekolah rendah |
title_full_unstemmed |
Pengetahuan, kemahiran, sikap dan masalah guru dalam melaksanakan pentaksiran bilik darjah bahasa Melayu di sekolah rendah |
title_sort |
pengetahuan, kemahiran, sikap dan masalah guru dalam melaksanakan pentaksiran bilik darjah bahasa melayu di sekolah rendah |
publisher |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2019 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/14524/1/195-374-1-SM.pdf http://journalarticle.ukm.my/14524/ http://spaj.ukm.my/jpbm/index.php/jpbm/issue/view/54 |
_version_ |
1665895642112720896 |
score |
13.209306 |