Peranan infografik dalam meningkatkan kesedaran kesihatan belia daripada perspektif pereka grafik

Visual adalah medium komunikasi yang berkesan untuk menyampaikan sesuatu mesej kepada khalayak. Pemilihan jenis visual yang hendak digunakan dalam penyampaian sesuatu mesej perlu dilakukan dengan teliti supaya mesej dapat disampaikan secara berkesan. Menerusi medium Instagram, Kementerian Kesihatan...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Sharul Azim Sharudin,, Normah Mustaffa,, Shahrul Nazmi Sannusi,
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2020
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/14495/1/38258-122959-1-PB.pdf
http://journalarticle.ukm.my/14495/
http://ejournal.ukm.my/mjc/issue/view/1257
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ukm.journal.14495
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.144952020-04-27T03:11:02Z http://journalarticle.ukm.my/14495/ Peranan infografik dalam meningkatkan kesedaran kesihatan belia daripada perspektif pereka grafik Sharul Azim Sharudin, Normah Mustaffa, Shahrul Nazmi Sannusi, Visual adalah medium komunikasi yang berkesan untuk menyampaikan sesuatu mesej kepada khalayak. Pemilihan jenis visual yang hendak digunakan dalam penyampaian sesuatu mesej perlu dilakukan dengan teliti supaya mesej dapat disampaikan secara berkesan. Menerusi medium Instagram, Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) menggunakan pelbagai visual untuk meningkatkan kesedaran kesihatan dan amalan gaya hidup sihat dalam kalangan masyarakat. Terdapat tiga jenis visual yang sering dipaparkan iaitu gambar foto, infografik dan ilustrasi. Bagaimana ketiga-tiga visual ini memberi kesan dan visual manakah yang paling berpengaruh dalam meningkatkan kesedaran kesihatan? Sehubungan itu, kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti jenis visual yang paling berkesan untuk meningkatkan kesedaran kesihatan. Bagi menjawab persoalan ini, kajian ini menggunakan kaedah perbincangan kumpulan fokus (FGD) bersama lima informan dari Unit Komunikasi Korporat, KKM. Informan yang dipilih ini merupakan individu yang terlibat secara langsung dalam penghasilan visual dan bertanggungjawab menjaga laman sosial KKM. Dapatan kajian menunjukkan keseluruhan informan bersetuju bahawa jenis visual infografik paling kerap digunakan dalam akaun rasmi Instagram mereka kerana infografik bukan sahaja dapat menarik perhatian khalayak, malah ia dapat mengukuhkan lagi mesej yang hendak disampaikan. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2020 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/14495/1/38258-122959-1-PB.pdf Sharul Azim Sharudin, and Normah Mustaffa, and Shahrul Nazmi Sannusi, (2020) Peranan infografik dalam meningkatkan kesedaran kesihatan belia daripada perspektif pereka grafik. Jurnal Komunikasi ; Malaysian Journal of Communication, 36 (1). pp. 356-368. ISSN 0128-1496 http://ejournal.ukm.my/mjc/issue/view/1257
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Visual adalah medium komunikasi yang berkesan untuk menyampaikan sesuatu mesej kepada khalayak. Pemilihan jenis visual yang hendak digunakan dalam penyampaian sesuatu mesej perlu dilakukan dengan teliti supaya mesej dapat disampaikan secara berkesan. Menerusi medium Instagram, Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) menggunakan pelbagai visual untuk meningkatkan kesedaran kesihatan dan amalan gaya hidup sihat dalam kalangan masyarakat. Terdapat tiga jenis visual yang sering dipaparkan iaitu gambar foto, infografik dan ilustrasi. Bagaimana ketiga-tiga visual ini memberi kesan dan visual manakah yang paling berpengaruh dalam meningkatkan kesedaran kesihatan? Sehubungan itu, kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti jenis visual yang paling berkesan untuk meningkatkan kesedaran kesihatan. Bagi menjawab persoalan ini, kajian ini menggunakan kaedah perbincangan kumpulan fokus (FGD) bersama lima informan dari Unit Komunikasi Korporat, KKM. Informan yang dipilih ini merupakan individu yang terlibat secara langsung dalam penghasilan visual dan bertanggungjawab menjaga laman sosial KKM. Dapatan kajian menunjukkan keseluruhan informan bersetuju bahawa jenis visual infografik paling kerap digunakan dalam akaun rasmi Instagram mereka kerana infografik bukan sahaja dapat menarik perhatian khalayak, malah ia dapat mengukuhkan lagi mesej yang hendak disampaikan.
format Article
author Sharul Azim Sharudin,
Normah Mustaffa,
Shahrul Nazmi Sannusi,
spellingShingle Sharul Azim Sharudin,
Normah Mustaffa,
Shahrul Nazmi Sannusi,
Peranan infografik dalam meningkatkan kesedaran kesihatan belia daripada perspektif pereka grafik
author_facet Sharul Azim Sharudin,
Normah Mustaffa,
Shahrul Nazmi Sannusi,
author_sort Sharul Azim Sharudin,
title Peranan infografik dalam meningkatkan kesedaran kesihatan belia daripada perspektif pereka grafik
title_short Peranan infografik dalam meningkatkan kesedaran kesihatan belia daripada perspektif pereka grafik
title_full Peranan infografik dalam meningkatkan kesedaran kesihatan belia daripada perspektif pereka grafik
title_fullStr Peranan infografik dalam meningkatkan kesedaran kesihatan belia daripada perspektif pereka grafik
title_full_unstemmed Peranan infografik dalam meningkatkan kesedaran kesihatan belia daripada perspektif pereka grafik
title_sort peranan infografik dalam meningkatkan kesedaran kesihatan belia daripada perspektif pereka grafik
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2020
url http://journalarticle.ukm.my/14495/1/38258-122959-1-PB.pdf
http://journalarticle.ukm.my/14495/
http://ejournal.ukm.my/mjc/issue/view/1257
_version_ 1665895639382228992
score 13.18916