Ulasan komprehensif terhadap prinsip, matlamat dan pelaksanaan konsep Pendidikan Sains secara Tauhidik dalam program Bioda’i

Program Bioda’i telah dibangunkan untuk mengorientasikan pendidikan Biologi di sekolah menengah bagi mendidik akhlak dan akal murid. Program ini merupakan inovasi dan inisiatif 16 orang guru mata pelajaran Biologi untuk membangunkan sebuah program bagi membuka ruangan perbincangan merentas disipl...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Zainun Mustafa,, Nooraida Yakob,, Zolkofli Awang,
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2019
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/14275/1/36893-116363-1-SM.pdf
http://journalarticle.ukm.my/14275/
http://ejournals.ukm.my/jhadhari/issue/view/1239
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Program Bioda’i telah dibangunkan untuk mengorientasikan pendidikan Biologi di sekolah menengah bagi mendidik akhlak dan akal murid. Program ini merupakan inovasi dan inisiatif 16 orang guru mata pelajaran Biologi untuk membangunkan sebuah program bagi membuka ruangan perbincangan merentas disiplin Sains khususnya Biologi dengan agama Islam dalam bilik darjah. Ia telah disasarkan kepada murid yang beragama Islam dan mengikuti aliran sains tulen. Makalah ini menganalisis prinsip, matlamat dan pelaksanaan program tersebut. Selain itu, program ini dibandingkan juga dengan konsep Pendidikan Sains Tauhidik. Melalui analisis yang dilakukan, program ini didapati menepati acuan Pendidikan Sains Tauhidik secara prinsip namun telah diadaptasikan mengikut keperluan mata pelajaran, latar belakang murid dan kapasiti guru mata pelajaran Biologi.