Jepun vs Malaysia: strategi kempen pilihan raya umum 2017 DAN 2018

Artikel ini membuat perbandingan penggunaan strategi dalam kempen pilihan raya umum yang diadakan di Jepun dan Malaysia pada tahun 2017 dan 2018. Strategi dibahagikan kepada penggunaan isu dan teknik berkempen dalam pilihan raya. Dua buah pakatan parti politik terbesar di Malaysia iaitu Barisan Nasi...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Asmadi Hassan,, Rohayati Paidi,, Muhammad Danial Azman,
Format: Article
Language:English
Published: Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, Universiti Kebangsaan Malaysia 2019
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/14250/1/33465-104323-1-SM.pdf
http://journalarticle.ukm.my/14250/
http://ejournal.ukm.my/jebat/issue/view/1201
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ukm.journal.14250
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.142502020-02-14T23:34:01Z http://journalarticle.ukm.my/14250/ Jepun vs Malaysia: strategi kempen pilihan raya umum 2017 DAN 2018 Asmadi Hassan, Rohayati Paidi, Muhammad Danial Azman, Artikel ini membuat perbandingan penggunaan strategi dalam kempen pilihan raya umum yang diadakan di Jepun dan Malaysia pada tahun 2017 dan 2018. Strategi dibahagikan kepada penggunaan isu dan teknik berkempen dalam pilihan raya. Dua buah pakatan parti politik terbesar di Malaysia iaitu Barisan Nasional dan Pakatan Harapan dan dua buah parti politik terbesar Jepun iaitu Parti Liberal Demokratik dan Parti Perlembagaan Demokratik telah dipilih sebagai kajian kes. Kaedah analisis kandungan telah digunakan dari data yang dijana melalui beberapa sumber seperti laporan akhbar, temubual serta status yang dimuat naik di media sosial rasmi milik parti politik yang bertanding. Dari segi penggunaan isu, kedua-dua parti politik Malaysia dan Jepun menggunakan campuran isu positif dan negatif dalam kempen pilihan raya. Oleh itu pengeksploitasian kelemahan yang ada pada lawan masing-masing adalah strategi ampuh bagi mencapai kejayaan. Manakala menunjukkan kekuatan yang ada pada parti sendiri adalah strategi bagi menarik pengundi mempercayai kredibiliti mereka. Dari segi pengimplementasian teknik pula, berkempen cara tradisional masih lagi diteruskan selain penggunaan teknologi terkini dalam media sosial. Walau bagaimanapun berikutan kekangan peraturan yang ketat, beberapa teknik berkempen yang dijalankan di Malaysia tidak boleh digunakan di Jepun seperti berkempen dari rumah ke rumah. Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, Universiti Kebangsaan Malaysia 2019-07 Article NonPeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/14250/1/33465-104323-1-SM.pdf Asmadi Hassan, and Rohayati Paidi, and Muhammad Danial Azman, (2019) Jepun vs Malaysia: strategi kempen pilihan raya umum 2017 DAN 2018. Jebat: Malaysian Journal of History, Politics and Strategic Studies, 46 (1). pp. 172-195. ISSN 2180-0251 http://ejournal.ukm.my/jebat/issue/view/1201
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Artikel ini membuat perbandingan penggunaan strategi dalam kempen pilihan raya umum yang diadakan di Jepun dan Malaysia pada tahun 2017 dan 2018. Strategi dibahagikan kepada penggunaan isu dan teknik berkempen dalam pilihan raya. Dua buah pakatan parti politik terbesar di Malaysia iaitu Barisan Nasional dan Pakatan Harapan dan dua buah parti politik terbesar Jepun iaitu Parti Liberal Demokratik dan Parti Perlembagaan Demokratik telah dipilih sebagai kajian kes. Kaedah analisis kandungan telah digunakan dari data yang dijana melalui beberapa sumber seperti laporan akhbar, temubual serta status yang dimuat naik di media sosial rasmi milik parti politik yang bertanding. Dari segi penggunaan isu, kedua-dua parti politik Malaysia dan Jepun menggunakan campuran isu positif dan negatif dalam kempen pilihan raya. Oleh itu pengeksploitasian kelemahan yang ada pada lawan masing-masing adalah strategi ampuh bagi mencapai kejayaan. Manakala menunjukkan kekuatan yang ada pada parti sendiri adalah strategi bagi menarik pengundi mempercayai kredibiliti mereka. Dari segi pengimplementasian teknik pula, berkempen cara tradisional masih lagi diteruskan selain penggunaan teknologi terkini dalam media sosial. Walau bagaimanapun berikutan kekangan peraturan yang ketat, beberapa teknik berkempen yang dijalankan di Malaysia tidak boleh digunakan di Jepun seperti berkempen dari rumah ke rumah.
format Article
author Asmadi Hassan,
Rohayati Paidi,
Muhammad Danial Azman,
spellingShingle Asmadi Hassan,
Rohayati Paidi,
Muhammad Danial Azman,
Jepun vs Malaysia: strategi kempen pilihan raya umum 2017 DAN 2018
author_facet Asmadi Hassan,
Rohayati Paidi,
Muhammad Danial Azman,
author_sort Asmadi Hassan,
title Jepun vs Malaysia: strategi kempen pilihan raya umum 2017 DAN 2018
title_short Jepun vs Malaysia: strategi kempen pilihan raya umum 2017 DAN 2018
title_full Jepun vs Malaysia: strategi kempen pilihan raya umum 2017 DAN 2018
title_fullStr Jepun vs Malaysia: strategi kempen pilihan raya umum 2017 DAN 2018
title_full_unstemmed Jepun vs Malaysia: strategi kempen pilihan raya umum 2017 DAN 2018
title_sort jepun vs malaysia: strategi kempen pilihan raya umum 2017 dan 2018
publisher Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2019
url http://journalarticle.ukm.my/14250/1/33465-104323-1-SM.pdf
http://journalarticle.ukm.my/14250/
http://ejournal.ukm.my/jebat/issue/view/1201
_version_ 1662755943098613760
score 13.211869