Integrasi Naqli dan Aqli dalam pengajaran Bahasa Arab Tujuan Khas di Universiti Sains Islam Malaysia (USIM)

Kursus Bahasa Arab untuk tujuan khas telah diperkenalkan di Fakulti Pengajian Bahasa Utama, Universiti Sains Islam Malaysia (USIM). Ditawarkan kepada pelajar bahasa Arab dan komunikasi di peringkat sarjana dan pascasiswazah di Universiti Sains Malaysia (USIM) sejak tahun 2005. Ia adalah kursus wajib...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Yuslina Mohamed,, Hazlina Abdullah,, Mesbahul Haque,, Sulaiman Ismail,
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2018
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/13837/1/29763-91353-1-SM.pdf
http://journalarticle.ukm.my/13837/
http://ejournal.ukm.my/islamiyyat/issue/view/1153
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ukm.journal.13837
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.138372020-01-03T08:38:34Z http://journalarticle.ukm.my/13837/ Integrasi Naqli dan Aqli dalam pengajaran Bahasa Arab Tujuan Khas di Universiti Sains Islam Malaysia (USIM) Yuslina Mohamed, Hazlina Abdullah, Mesbahul Haque, Sulaiman Ismail, Kursus Bahasa Arab untuk tujuan khas telah diperkenalkan di Fakulti Pengajian Bahasa Utama, Universiti Sains Islam Malaysia (USIM). Ditawarkan kepada pelajar bahasa Arab dan komunikasi di peringkat sarjana dan pascasiswazah di Universiti Sains Malaysia (USIM) sejak tahun 2005. Ia adalah kursus wajib yang dibangunkan selaras dengan Misi Universiti “USIM 16” iaitu USIM akan menjadi pusat rujukan serantau dunia dalam integrasi Naqli dan Aqli. Fakulti pengajian Bahasa Utama (FPBU) memainkan peranan memperkasakan program yang ditawar berintegrasikan Naqli dan Aqli dalam semua kursus. Dengan demikian, kajian ini bertujuan mengetahui bagaimana pensyarah mengimplimentasi Naqli dan Aqli dalam pengajaran dan pembelajaran (PdP) melalui bahan-bahan yang digunakan dalam kuliah. Penyelidik telah menemu bual 5 pensyarah yang mengajar kursus ASP untuk mendapatkan data implimentasi tersebut. Penyelidikan kualitatif ini akan mengkaji integrasi Naqli dan Aqli dalam ASP untuk mengetahui model-model yang telah diguna pakai oleh pensyarah dalam pengajaran mereka. Dapatan kajian merumuskan bahawa tiada model khas yang dirujuk atau digunakan dalam PdP ASP. Walau bagaimanapun, semua pensyarah telah mengimplimentasikan Naqli dan Aqli dalam PdP. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2018 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/13837/1/29763-91353-1-SM.pdf Yuslina Mohamed, and Hazlina Abdullah, and Mesbahul Haque, and Sulaiman Ismail, (2018) Integrasi Naqli dan Aqli dalam pengajaran Bahasa Arab Tujuan Khas di Universiti Sains Islam Malaysia (USIM). Islamiyyat : Jurnal Antarabangsa Pengajian Islam; International Journal of Islamic Studies, 40 (2). pp. 105-113. ISSN 0216-5636 http://ejournal.ukm.my/islamiyyat/issue/view/1153
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Kursus Bahasa Arab untuk tujuan khas telah diperkenalkan di Fakulti Pengajian Bahasa Utama, Universiti Sains Islam Malaysia (USIM). Ditawarkan kepada pelajar bahasa Arab dan komunikasi di peringkat sarjana dan pascasiswazah di Universiti Sains Malaysia (USIM) sejak tahun 2005. Ia adalah kursus wajib yang dibangunkan selaras dengan Misi Universiti “USIM 16” iaitu USIM akan menjadi pusat rujukan serantau dunia dalam integrasi Naqli dan Aqli. Fakulti pengajian Bahasa Utama (FPBU) memainkan peranan memperkasakan program yang ditawar berintegrasikan Naqli dan Aqli dalam semua kursus. Dengan demikian, kajian ini bertujuan mengetahui bagaimana pensyarah mengimplimentasi Naqli dan Aqli dalam pengajaran dan pembelajaran (PdP) melalui bahan-bahan yang digunakan dalam kuliah. Penyelidik telah menemu bual 5 pensyarah yang mengajar kursus ASP untuk mendapatkan data implimentasi tersebut. Penyelidikan kualitatif ini akan mengkaji integrasi Naqli dan Aqli dalam ASP untuk mengetahui model-model yang telah diguna pakai oleh pensyarah dalam pengajaran mereka. Dapatan kajian merumuskan bahawa tiada model khas yang dirujuk atau digunakan dalam PdP ASP. Walau bagaimanapun, semua pensyarah telah mengimplimentasikan Naqli dan Aqli dalam PdP.
format Article
author Yuslina Mohamed,
Hazlina Abdullah,
Mesbahul Haque,
Sulaiman Ismail,
spellingShingle Yuslina Mohamed,
Hazlina Abdullah,
Mesbahul Haque,
Sulaiman Ismail,
Integrasi Naqli dan Aqli dalam pengajaran Bahasa Arab Tujuan Khas di Universiti Sains Islam Malaysia (USIM)
author_facet Yuslina Mohamed,
Hazlina Abdullah,
Mesbahul Haque,
Sulaiman Ismail,
author_sort Yuslina Mohamed,
title Integrasi Naqli dan Aqli dalam pengajaran Bahasa Arab Tujuan Khas di Universiti Sains Islam Malaysia (USIM)
title_short Integrasi Naqli dan Aqli dalam pengajaran Bahasa Arab Tujuan Khas di Universiti Sains Islam Malaysia (USIM)
title_full Integrasi Naqli dan Aqli dalam pengajaran Bahasa Arab Tujuan Khas di Universiti Sains Islam Malaysia (USIM)
title_fullStr Integrasi Naqli dan Aqli dalam pengajaran Bahasa Arab Tujuan Khas di Universiti Sains Islam Malaysia (USIM)
title_full_unstemmed Integrasi Naqli dan Aqli dalam pengajaran Bahasa Arab Tujuan Khas di Universiti Sains Islam Malaysia (USIM)
title_sort integrasi naqli dan aqli dalam pengajaran bahasa arab tujuan khas di universiti sains islam malaysia (usim)
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2018
url http://journalarticle.ukm.my/13837/1/29763-91353-1-SM.pdf
http://journalarticle.ukm.my/13837/
http://ejournal.ukm.my/islamiyyat/issue/view/1153
_version_ 1654961137400152064
score 13.149126