Kesedaran dan kelakuan pelajar prasiswazah terhadap aktiviti plagiat dalam penulisan akademik

Makalah ini membincangkan tahap kesedaran dan kelakuan pelajar prasiswazah di universiti terhadap aktiviti plagiat dalam penulisan akademik. Objektif kajian adalah untuk menilai pengetahuan dan pemahaman pelajar mengenai plagiat, termasuk jenis-jenis plagiat yang biasa dilakukan oleh pelajar, tahap...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Wan Hanna Melini Wan Mohtar,, A.J Amirul Aiman,, Nur Azura Abdullah,, Nur Izzi Md. Yusoff,, Azrul Abdul Mutalib,
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2018
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/13754/1/24683-72668-1-SM.pdf
http://journalarticle.ukm.my/13754/
http://ejournal.ukm.my/ajtlhe/issue/view/1079
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ukm.journal.13754
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.137542019-12-04T16:28:32Z http://journalarticle.ukm.my/13754/ Kesedaran dan kelakuan pelajar prasiswazah terhadap aktiviti plagiat dalam penulisan akademik Wan Hanna Melini Wan Mohtar, A.J Amirul Aiman, Nur Azura Abdullah, Nur Izzi Md. Yusoff, Azrul Abdul Mutalib, Makalah ini membincangkan tahap kesedaran dan kelakuan pelajar prasiswazah di universiti terhadap aktiviti plagiat dalam penulisan akademik. Objektif kajian adalah untuk menilai pengetahuan dan pemahaman pelajar mengenai plagiat, termasuk jenis-jenis plagiat yang biasa dilakukan oleh pelajar, tahap keseriusan dan kekerapan perlakuan setiap jenis plagiat. Metodologi yang digunakan ialah pendekatan kuantitatif dengan menggunakan kaedah tinjauan. Instrumen yang digunakan ialah soal selidik yang mempunyai tiga bahagian. Responden kajian terdiri daripada pelajar prasiswazah, dari tahun pertama hingga tahun akhir pengajian di sebuah institusi pengajian tinggi awam di Malaysia dengan menggunakan persampelan rawak mudah. Dapatan kajian menunjukkan, hampir 80% para pelajar prasiswazah mempunyai kesedaran dan mengetahui implikasi aktiviti plagiat, namun begitu mereka mengaku masih melakukan plagiat dalam penulisan akademik. Dapatan dominan menunjukkan empat jenis plagiat dalam takrif serius iaitu pencurian, penyalinan kata demi kata, penulisan hantu dan plagiat lain, manakala aktiviti plagiat seperti parafrasa palsu, parafrasa gelap dan kitar semula dianggap tidak serius kerana mendapat maklum balas yang rendah daripada pelajar. Signifikan kajian ini ialah, dapat membantu pihak universiti untuk mengadakan kursus-kursus penulisan akademik yang beretika supaya peratus plagiat dalam kalangan pelajar dapat dikurangkan seterusnya dapat mengelakkan hal ini daripada berlaku. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2018-06 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/13754/1/24683-72668-1-SM.pdf Wan Hanna Melini Wan Mohtar, and A.J Amirul Aiman, and Nur Azura Abdullah, and Nur Izzi Md. Yusoff, and Azrul Abdul Mutalib, (2018) Kesedaran dan kelakuan pelajar prasiswazah terhadap aktiviti plagiat dalam penulisan akademik. AJTLHE: ASEAN Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 10 (1). pp. 1-23. ISSN 1985-5826 http://ejournal.ukm.my/ajtlhe/issue/view/1079
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Makalah ini membincangkan tahap kesedaran dan kelakuan pelajar prasiswazah di universiti terhadap aktiviti plagiat dalam penulisan akademik. Objektif kajian adalah untuk menilai pengetahuan dan pemahaman pelajar mengenai plagiat, termasuk jenis-jenis plagiat yang biasa dilakukan oleh pelajar, tahap keseriusan dan kekerapan perlakuan setiap jenis plagiat. Metodologi yang digunakan ialah pendekatan kuantitatif dengan menggunakan kaedah tinjauan. Instrumen yang digunakan ialah soal selidik yang mempunyai tiga bahagian. Responden kajian terdiri daripada pelajar prasiswazah, dari tahun pertama hingga tahun akhir pengajian di sebuah institusi pengajian tinggi awam di Malaysia dengan menggunakan persampelan rawak mudah. Dapatan kajian menunjukkan, hampir 80% para pelajar prasiswazah mempunyai kesedaran dan mengetahui implikasi aktiviti plagiat, namun begitu mereka mengaku masih melakukan plagiat dalam penulisan akademik. Dapatan dominan menunjukkan empat jenis plagiat dalam takrif serius iaitu pencurian, penyalinan kata demi kata, penulisan hantu dan plagiat lain, manakala aktiviti plagiat seperti parafrasa palsu, parafrasa gelap dan kitar semula dianggap tidak serius kerana mendapat maklum balas yang rendah daripada pelajar. Signifikan kajian ini ialah, dapat membantu pihak universiti untuk mengadakan kursus-kursus penulisan akademik yang beretika supaya peratus plagiat dalam kalangan pelajar dapat dikurangkan seterusnya dapat mengelakkan hal ini daripada berlaku.
format Article
author Wan Hanna Melini Wan Mohtar,
A.J Amirul Aiman,
Nur Azura Abdullah,
Nur Izzi Md. Yusoff,
Azrul Abdul Mutalib,
spellingShingle Wan Hanna Melini Wan Mohtar,
A.J Amirul Aiman,
Nur Azura Abdullah,
Nur Izzi Md. Yusoff,
Azrul Abdul Mutalib,
Kesedaran dan kelakuan pelajar prasiswazah terhadap aktiviti plagiat dalam penulisan akademik
author_facet Wan Hanna Melini Wan Mohtar,
A.J Amirul Aiman,
Nur Azura Abdullah,
Nur Izzi Md. Yusoff,
Azrul Abdul Mutalib,
author_sort Wan Hanna Melini Wan Mohtar,
title Kesedaran dan kelakuan pelajar prasiswazah terhadap aktiviti plagiat dalam penulisan akademik
title_short Kesedaran dan kelakuan pelajar prasiswazah terhadap aktiviti plagiat dalam penulisan akademik
title_full Kesedaran dan kelakuan pelajar prasiswazah terhadap aktiviti plagiat dalam penulisan akademik
title_fullStr Kesedaran dan kelakuan pelajar prasiswazah terhadap aktiviti plagiat dalam penulisan akademik
title_full_unstemmed Kesedaran dan kelakuan pelajar prasiswazah terhadap aktiviti plagiat dalam penulisan akademik
title_sort kesedaran dan kelakuan pelajar prasiswazah terhadap aktiviti plagiat dalam penulisan akademik
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2018
url http://journalarticle.ukm.my/13754/1/24683-72668-1-SM.pdf
http://journalarticle.ukm.my/13754/
http://ejournal.ukm.my/ajtlhe/issue/view/1079
_version_ 1654961125730549760
score 13.160551