Kesantunan berbahasa kaunselor pelatih dalam sesi kaunseling

Kesantunan berbahasa, secara amnya merupakan penggunaan bahasa sopan yang digunakan secara lisan dalam sesuatu komunikasi. Kesantunan berbahasa penting dalam interaksi antara individu bagi mewujudkan hubungan dan persepsi yang baik. Kesantunan berbahasa juga sering kali dikaitkan dengan budaya se...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Wan Robiah Hj. Meor Osman,, Hamidah Abdul Wahab,
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2018
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/13592/1/23456-69284-1-PB.pdf
http://journalarticle.ukm.my/13592/
http://ejournal.ukm.my/gema/issue/view/1073
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ukm.journal.13592
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.135922019-10-26T22:52:15Z http://journalarticle.ukm.my/13592/ Kesantunan berbahasa kaunselor pelatih dalam sesi kaunseling Wan Robiah Hj. Meor Osman, Hamidah Abdul Wahab, Kesantunan berbahasa, secara amnya merupakan penggunaan bahasa sopan yang digunakan secara lisan dalam sesuatu komunikasi. Kesantunan berbahasa penting dalam interaksi antara individu bagi mewujudkan hubungan dan persepsi yang baik. Kesantunan berbahasa juga sering kali dikaitkan dengan budaya sesebuah masyarakat. Dalam sesi kaunseling matlamat utama ialah membimbing klien menyelesaikan permasalahan yang dihadapi. Oleh hal yang demikian, kesantunan berbahasa dalam sesi kaunseling penting dalam mewujudkan hubungan yang baik dan selesa antara kaunselor atau kaunselor pelatih dengan kliennya. Kajian ini menyelidiki aspek kesantunan berbahasa yang wujud dalam perbualan antara kaunselor pelatih dan kliennya dengan mengaplikasi prinsip kesopanan yang dikemukakan oleh Leech (1983). Kajian ini memanfaatkan data daripada 30 orang kaunselor pelatih program kaunseling UNIMAS dengan merakam dan mentranskripsi perbualan kaunselor pelatih dengan kliennya. Hasil kajian menunjukkan wujud penggunaan keenam-enam maksim yang dikemukakan oleh Leech (1983), iaitu maksim santun, murah hati, sokongan, kerendahan hati, persetujuan, dan simpati. Kewujudan penggunaan keenam-enam maksim dalam sesi kaunseling yang telah dijalankan oleh kaunselor pelatih UNIMAS ini memperlihatkan bahawa penggunaan bahasa santun merupakan strategi berbahasa yang penting dalam mewujudkan suasana yang selesa antara kaunselor pelatih dan kliennya, yang memberikan kesan terhadap kelancaran dan kejayaan sesuatu sesi kaunseling. Oleh sebab itu, penggunaan bahasa santun dalam sesi kaunseling merupakan salah satu strategi berbahasa yang perlu diberikan perhatian khusus oleh para kaunselor atau kaunselor pelatih dalam memastikan matlamat membimbing klien menyelesaikan permasalahan yang dihadapi dapat ditangani dengan baik dan berkesan. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2018-02 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/13592/1/23456-69284-1-PB.pdf Wan Robiah Hj. Meor Osman, and Hamidah Abdul Wahab, (2018) Kesantunan berbahasa kaunselor pelatih dalam sesi kaunseling. GEMA ; Online Journal of Language Studies, 18 (1). pp. 252-269. ISSN 1675-8021 http://ejournal.ukm.my/gema/issue/view/1073
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Kesantunan berbahasa, secara amnya merupakan penggunaan bahasa sopan yang digunakan secara lisan dalam sesuatu komunikasi. Kesantunan berbahasa penting dalam interaksi antara individu bagi mewujudkan hubungan dan persepsi yang baik. Kesantunan berbahasa juga sering kali dikaitkan dengan budaya sesebuah masyarakat. Dalam sesi kaunseling matlamat utama ialah membimbing klien menyelesaikan permasalahan yang dihadapi. Oleh hal yang demikian, kesantunan berbahasa dalam sesi kaunseling penting dalam mewujudkan hubungan yang baik dan selesa antara kaunselor atau kaunselor pelatih dengan kliennya. Kajian ini menyelidiki aspek kesantunan berbahasa yang wujud dalam perbualan antara kaunselor pelatih dan kliennya dengan mengaplikasi prinsip kesopanan yang dikemukakan oleh Leech (1983). Kajian ini memanfaatkan data daripada 30 orang kaunselor pelatih program kaunseling UNIMAS dengan merakam dan mentranskripsi perbualan kaunselor pelatih dengan kliennya. Hasil kajian menunjukkan wujud penggunaan keenam-enam maksim yang dikemukakan oleh Leech (1983), iaitu maksim santun, murah hati, sokongan, kerendahan hati, persetujuan, dan simpati. Kewujudan penggunaan keenam-enam maksim dalam sesi kaunseling yang telah dijalankan oleh kaunselor pelatih UNIMAS ini memperlihatkan bahawa penggunaan bahasa santun merupakan strategi berbahasa yang penting dalam mewujudkan suasana yang selesa antara kaunselor pelatih dan kliennya, yang memberikan kesan terhadap kelancaran dan kejayaan sesuatu sesi kaunseling. Oleh sebab itu, penggunaan bahasa santun dalam sesi kaunseling merupakan salah satu strategi berbahasa yang perlu diberikan perhatian khusus oleh para kaunselor atau kaunselor pelatih dalam memastikan matlamat membimbing klien menyelesaikan permasalahan yang dihadapi dapat ditangani dengan baik dan berkesan.
format Article
author Wan Robiah Hj. Meor Osman,
Hamidah Abdul Wahab,
spellingShingle Wan Robiah Hj. Meor Osman,
Hamidah Abdul Wahab,
Kesantunan berbahasa kaunselor pelatih dalam sesi kaunseling
author_facet Wan Robiah Hj. Meor Osman,
Hamidah Abdul Wahab,
author_sort Wan Robiah Hj. Meor Osman,
title Kesantunan berbahasa kaunselor pelatih dalam sesi kaunseling
title_short Kesantunan berbahasa kaunselor pelatih dalam sesi kaunseling
title_full Kesantunan berbahasa kaunselor pelatih dalam sesi kaunseling
title_fullStr Kesantunan berbahasa kaunselor pelatih dalam sesi kaunseling
title_full_unstemmed Kesantunan berbahasa kaunselor pelatih dalam sesi kaunseling
title_sort kesantunan berbahasa kaunselor pelatih dalam sesi kaunseling
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2018
url http://journalarticle.ukm.my/13592/1/23456-69284-1-PB.pdf
http://journalarticle.ukm.my/13592/
http://ejournal.ukm.my/gema/issue/view/1073
_version_ 1651868035879796736
score 13.188404