Service-Learning bersama OKU: pengalaman Latihan Industri Pelajar FPI, UKM
Service Learning (S-L) merupakan suatu pendekatan pengajaran dan pembelajaran yang berimpak tinggi yang telah menjadi amalan universiti terkemuka di dunia. Secara umumnya model S-L ini telah berkembang dan mengalami perubahan sejak tiga dekat yang lalu. Kajian-kajian yang dilakukan di barat menunjuk...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Pusat Kelestarian Turath Islami, Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia
2017
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/13558/1/41-67-1-SM.pdf http://journalarticle.ukm.my/13558/ http://spaj.ukm.my/jalturath/index.php/jalturath/issue/view/4 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-ukm.journal.13558 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my-ukm.journal.135582019-10-25T23:08:44Z http://journalarticle.ukm.my/13558/ Service-Learning bersama OKU: pengalaman Latihan Industri Pelajar FPI, UKM Najah Nadiah Amran, Hamdi Ishak, Service Learning (S-L) merupakan suatu pendekatan pengajaran dan pembelajaran yang berimpak tinggi yang telah menjadi amalan universiti terkemuka di dunia. Secara umumnya model S-L ini telah berkembang dan mengalami perubahan sejak tiga dekat yang lalu. Kajian-kajian yang dilakukan di barat menunjukkan S-L telah memberikan perkembangan yang menarik dan impak yang positif terhadap pelajar. Argumen dalam kertas kerja ini adalah: (1) model dan amalan S-L telah ada dalam al-Quran danal-Sunnah dan merupakan sebahagian daripada tradisi ilmu dalam pengajaran dan pembelajaran Islam. (2) S-L juga memberi impak yang komprehensif merangkumi aspek intelektual, emosi, karakter dan spiritual. Kajian ini dilakukan secara kualitatatif berdasarkan nota refleksi responden yang terdiri daripadatiga orang pelajar Prasiswazah Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia yang telah memberikan perkhidmatan kepada orang kurang upaya (OKU) semasa latihan industri. Dapatan menunjukkan perubahan dan impak positif dalam diri pelajar dalam aspek emosi, intelektual, karakter serta spiritual selepas mereka memberikan khidmat kepada OKU tersebut. Pusat Kelestarian Turath Islami, Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia 2017 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/13558/1/41-67-1-SM.pdf Najah Nadiah Amran, and Hamdi Ishak, (2017) Service-Learning bersama OKU: pengalaman Latihan Industri Pelajar FPI, UKM. Journal Al-Turath ; Journal of Al-Quran and Al-Sunnah, 2 (1). pp. 1-9. ISSN 0128-0899 http://spaj.ukm.my/jalturath/index.php/jalturath/issue/view/4 |
institution |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
building |
Tun Sri Lanang Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
content_source |
UKM Journal Article Repository |
url_provider |
http://journalarticle.ukm.my/ |
language |
English |
description |
Service Learning (S-L) merupakan suatu pendekatan pengajaran dan pembelajaran yang berimpak tinggi yang telah menjadi amalan universiti terkemuka di dunia. Secara umumnya model S-L ini telah berkembang dan mengalami perubahan sejak tiga dekat yang lalu. Kajian-kajian yang dilakukan di barat menunjukkan S-L telah memberikan perkembangan yang menarik dan impak yang positif terhadap pelajar. Argumen dalam kertas kerja ini adalah: (1) model dan amalan S-L telah ada dalam al-Quran danal-Sunnah dan merupakan sebahagian daripada tradisi ilmu dalam pengajaran dan pembelajaran Islam. (2) S-L juga memberi impak yang komprehensif merangkumi aspek intelektual, emosi, karakter dan spiritual. Kajian ini dilakukan secara kualitatatif berdasarkan nota refleksi responden yang terdiri daripadatiga orang pelajar Prasiswazah Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia yang telah memberikan perkhidmatan kepada orang kurang upaya (OKU) semasa latihan industri. Dapatan menunjukkan perubahan dan impak positif dalam diri pelajar dalam aspek emosi, intelektual, karakter serta spiritual selepas mereka memberikan khidmat kepada OKU tersebut. |
format |
Article |
author |
Najah Nadiah Amran, Hamdi Ishak, |
spellingShingle |
Najah Nadiah Amran, Hamdi Ishak, Service-Learning bersama OKU: pengalaman Latihan Industri Pelajar FPI, UKM |
author_facet |
Najah Nadiah Amran, Hamdi Ishak, |
author_sort |
Najah Nadiah Amran, |
title |
Service-Learning bersama OKU: pengalaman Latihan Industri Pelajar FPI, UKM |
title_short |
Service-Learning bersama OKU: pengalaman Latihan Industri Pelajar FPI, UKM |
title_full |
Service-Learning bersama OKU: pengalaman Latihan Industri Pelajar FPI, UKM |
title_fullStr |
Service-Learning bersama OKU: pengalaman Latihan Industri Pelajar FPI, UKM |
title_full_unstemmed |
Service-Learning bersama OKU: pengalaman Latihan Industri Pelajar FPI, UKM |
title_sort |
service-learning bersama oku: pengalaman latihan industri pelajar fpi, ukm |
publisher |
Pusat Kelestarian Turath Islami, Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2017 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/13558/1/41-67-1-SM.pdf http://journalarticle.ukm.my/13558/ http://spaj.ukm.my/jalturath/index.php/jalturath/issue/view/4 |
_version_ |
1648743833366691840 |
score |
13.211869 |