Service-Learning bersama OKU: pengalaman Latihan Industri Pelajar FPI, UKM

Service Learning (S-L) merupakan suatu pendekatan pengajaran dan pembelajaran yang berimpak tinggi yang telah menjadi amalan universiti terkemuka di dunia. Secara umumnya model S-L ini telah berkembang dan mengalami perubahan sejak tiga dekat yang lalu. Kajian-kajian yang dilakukan di barat menunjuk...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Najah Nadiah Amran,, Hamdi Ishak,
Format: Article
Language:English
Published: Pusat Kelestarian Turath Islami, Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia 2017
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/13558/1/41-67-1-SM.pdf
http://journalarticle.ukm.my/13558/
http://spaj.ukm.my/jalturath/index.php/jalturath/issue/view/4
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ukm.journal.13558
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.135582019-10-25T23:08:44Z http://journalarticle.ukm.my/13558/ Service-Learning bersama OKU: pengalaman Latihan Industri Pelajar FPI, UKM Najah Nadiah Amran, Hamdi Ishak, Service Learning (S-L) merupakan suatu pendekatan pengajaran dan pembelajaran yang berimpak tinggi yang telah menjadi amalan universiti terkemuka di dunia. Secara umumnya model S-L ini telah berkembang dan mengalami perubahan sejak tiga dekat yang lalu. Kajian-kajian yang dilakukan di barat menunjukkan S-L telah memberikan perkembangan yang menarik dan impak yang positif terhadap pelajar. Argumen dalam kertas kerja ini adalah: (1) model dan amalan S-L telah ada dalam al-Quran danal-Sunnah dan merupakan sebahagian daripada tradisi ilmu dalam pengajaran dan pembelajaran Islam. (2) S-L juga memberi impak yang komprehensif merangkumi aspek intelektual, emosi, karakter dan spiritual. Kajian ini dilakukan secara kualitatatif berdasarkan nota refleksi responden yang terdiri daripadatiga orang pelajar Prasiswazah Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia yang telah memberikan perkhidmatan kepada orang kurang upaya (OKU) semasa latihan industri. Dapatan menunjukkan perubahan dan impak positif dalam diri pelajar dalam aspek emosi, intelektual, karakter serta spiritual selepas mereka memberikan khidmat kepada OKU tersebut. Pusat Kelestarian Turath Islami, Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia 2017 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/13558/1/41-67-1-SM.pdf Najah Nadiah Amran, and Hamdi Ishak, (2017) Service-Learning bersama OKU: pengalaman Latihan Industri Pelajar FPI, UKM. Journal Al-Turath ; Journal of Al-Quran and Al-Sunnah, 2 (1). pp. 1-9. ISSN 0128-0899 http://spaj.ukm.my/jalturath/index.php/jalturath/issue/view/4
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Service Learning (S-L) merupakan suatu pendekatan pengajaran dan pembelajaran yang berimpak tinggi yang telah menjadi amalan universiti terkemuka di dunia. Secara umumnya model S-L ini telah berkembang dan mengalami perubahan sejak tiga dekat yang lalu. Kajian-kajian yang dilakukan di barat menunjukkan S-L telah memberikan perkembangan yang menarik dan impak yang positif terhadap pelajar. Argumen dalam kertas kerja ini adalah: (1) model dan amalan S-L telah ada dalam al-Quran danal-Sunnah dan merupakan sebahagian daripada tradisi ilmu dalam pengajaran dan pembelajaran Islam. (2) S-L juga memberi impak yang komprehensif merangkumi aspek intelektual, emosi, karakter dan spiritual. Kajian ini dilakukan secara kualitatatif berdasarkan nota refleksi responden yang terdiri daripadatiga orang pelajar Prasiswazah Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia yang telah memberikan perkhidmatan kepada orang kurang upaya (OKU) semasa latihan industri. Dapatan menunjukkan perubahan dan impak positif dalam diri pelajar dalam aspek emosi, intelektual, karakter serta spiritual selepas mereka memberikan khidmat kepada OKU tersebut.
format Article
author Najah Nadiah Amran,
Hamdi Ishak,
spellingShingle Najah Nadiah Amran,
Hamdi Ishak,
Service-Learning bersama OKU: pengalaman Latihan Industri Pelajar FPI, UKM
author_facet Najah Nadiah Amran,
Hamdi Ishak,
author_sort Najah Nadiah Amran,
title Service-Learning bersama OKU: pengalaman Latihan Industri Pelajar FPI, UKM
title_short Service-Learning bersama OKU: pengalaman Latihan Industri Pelajar FPI, UKM
title_full Service-Learning bersama OKU: pengalaman Latihan Industri Pelajar FPI, UKM
title_fullStr Service-Learning bersama OKU: pengalaman Latihan Industri Pelajar FPI, UKM
title_full_unstemmed Service-Learning bersama OKU: pengalaman Latihan Industri Pelajar FPI, UKM
title_sort service-learning bersama oku: pengalaman latihan industri pelajar fpi, ukm
publisher Pusat Kelestarian Turath Islami, Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2017
url http://journalarticle.ukm.my/13558/1/41-67-1-SM.pdf
http://journalarticle.ukm.my/13558/
http://spaj.ukm.my/jalturath/index.php/jalturath/issue/view/4
_version_ 1648743833366691840
score 13.211869