Produk media karya agung Malaysia

Karya agung Melayu telah menarik perhatian bukan sahaja golongan sarjana malah pasukan produksi media juga. Pada tahun 1956, Hikayat Hang Tuah telah difilemkan dan dianugerahi dengan susunan muzik terbaik dan tercalon dalam kategori ‘Golden Bear’ di Festival Filem Berlin 1957. Sebuah lagi filem terk...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Nor Hashimah Jalaluddin,
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2019
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/13491/1/33817-110544-1-PB.pdf
http://journalarticle.ukm.my/13491/
http://ejournal.ukm.my/mjc/issue/view/1210
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Karya agung Melayu telah menarik perhatian bukan sahaja golongan sarjana malah pasukan produksi media juga. Pada tahun 1956, Hikayat Hang Tuah telah difilemkan dan dianugerahi dengan susunan muzik terbaik dan tercalon dalam kategori ‘Golden Bear’ di Festival Filem Berlin 1957. Sebuah lagi filem terkenal yang diadaptasi daripada filem Hikayat Merong Mahawangsa, iaitu ‘Raja Bersiong’ telah dihasilkan pada tahun 1968. Usaha memfilemkan dan mengadaptasi karya agung ini berterusan hingga ke milenium ini. Enfiniti Production telah menghasilkan Puteri Gunung Ledang (PGL) pada tahun 2004 dan diikuti dengan penerbitan filem Merong Mahawangsa (MM) oleh KRU Production pada tahun 2011. PGL kemudiannya telah dipentaskan sebagai teater di Istana Budaya pada tahun 2006. Dengan kehadiran teknologi moden, kedua-dua MM dan PGL telah menggunakan imej janaan komputer (computer generated imagery – CGI) untuk mendapatkan hasil yang baik. Sebuah lagi produk media iaitu anime Satria 7 memerihalkan Hang Tuah dan empat pahlawannya dalam bentuk ‘action series’ dikeluarkan oleh FINAS, RTM dan syarikat penerbitan Jepun dihasilkan pada 2016. Akhir sekali buku illustrasi Hikayat Hang Tuah telah dihasilkan pada tahun 2012. Dari segi memperkenalkan epik-epik ini jelas ia telah berjaya menarik generasi muda. Namun, keaslian epik-epik ini agak meragukan dan boleh dipertikaikan. Memandangkan syarikat penerbitan lebih mementingkan hal keuntungan, mereka telah mengubah suai jalan cerita dan lebih memberi fokus kepada teknik perfileman seperti props, pencahayaan, syot dan lokasi. Kesan dari pengubahsuaian ciri pada watak dan menyalahtafsir keaslian hikayat ini, maka secara tidak langsung telah mengurangkan keaslian karya agung Melayu.